UO00016 Základy bazální stimulace 1

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2010
Rozsah
0/2/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Marcela Lišková, DiS. (cvičící)
PhDr. Karolína Maloňová Friedlová (cvičící)
Garance
PhDr. Karolína Maloňová Friedlová
Ústav nelékařských zdravotnických studií – Fakulta veřejných politik v Opavě
Předpoklady
předvedení praktických dovedností, 78 % účast na seminářích.

Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Teoretická část výuky seznamuje studenty s teoretickou základnou konceptu Bazální stimulace . V praktické části výuky nacvičují studenti modelové situace s cílem identifikovat potřeby pacienta se změněnou schopností komunikace a vnímání a tyto potřeby adekvátně saturovat.
Osnova
  • Obsah seminárních cvičení:
    Charakteristika konceptu Bazální stimulace
    Historie konceptu BS, jeho současné uplatnění
    Seznámení s hlavními protagonisty konceptu a současnou dostupnou literaturou
    Problematika ošetřovatelské péče u lidí se změnami v oblasti vnímání, komunikace a hybnosti
    Vývojová psychologie, prenatální vývoj percepce
    Komunikace, komunikační kanály v konceptu Bazální stimulace
    Význam našich smyslů
    Somatické vnímání
    Význam našich rukou, kvalita doteků v ošetřovatelské péči
    Iniciální dotek
    Somatická stimulace
    Kontaktní dýchání
    Masáž stimulující dýchání
    Sestavení ošetřovatelského plánu v konceptu bazální stimulace
    Biografická anamnéza
    Integrace příbuzných do péče
    9 centrálních cílů pro ošetřovatelský plán v konceptu bazální stimulace
    Práce s biografií klienta, význam biografie a biografické anamnézy pro strukturování ošetřovatelských plánů v ošetřovatelském procesu
    Somatická stimulace zklidňující
    Polohování v konceptu Bazální stimulace - hnízdo
    Polohování v konceptu Bazální stimulace - mumie
    Studium dostupné literatury a seznámení s posledními vědeckými výzkumy
Literatura
    povinná literatura
  • FRIEDLOVÁ, K. Bazální stimulace v základní ošetřovatelské péči. Praha: Grada publishing,, 2007. ISBN 978-80-247-1314-4. info
  • FRIEDLOVÁ, K. Bazální stimulace pro učitele předmětu ošetřovatelství. Frýdek-Místek: INSTITUT Bazální stimulace, 2006. ISBN 80-239-6132-2. info
    doporučená literatura
  • TROJAN, S. Lékařská fyziologie. Praha: Grada Avicenum, 2003. info
  • LANGMEIER, J., LANGMEIER, M., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie s úvodem do vývojové neurofyziologie. Praha: Nakladatelství HaH, 1998. ISBN 80-86022-37-4. info
Informace učitele
Požadavky k zápočtu:
80 % aktivní účast na cvičeních (studentovi, který se z vážných důvodů nemohl povinné výuky zúčastnit, vyučující určí náhradní způsob splnění studijních povinností)
Prezentace vybraného tématu v seminárním cvičení
Praktické prověření dovedností (bude zadána některá z naučených technik konceptu a student danou techniku teoreticky odůvodní a následně předvede prakticky)
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 1994, léto 1995, léto 1996, léto 1997, léto 1998, léto 1999, léto 2000, léto 2001, léto 2002, léto 2003, léto 2004, léto 2005, léto 2007, zima 2007, léto 2008, zima 2008, léto 2009, zima 2009, léto 2010, léto 2011, zima 2011, léto 2012, zima 2012, léto 2013, zima 2013, léto 2014, zima 2014, léto 2015, zima 2015, léto 2016.