UOSP005 Obecná a vývojová psychologie

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2010
Rozsah
2/1/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Boris Iljuk, CSc. (přednášející)
Garance
doc. Boris Iljuk, CSc.
Ústav nelékařských zdravotnických studií – Fakulta veřejných politik v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je koncipován jako teoreticko- praktický. Je základní součástí komplexu předmětů z psychologie, které tvoří multidisciplinární charakter oboru ošetřovatelství. Seznamuje studenty se základní psychologickou terminologií, s poznatky o citovém prožívání, kognitivních procesech a chování člověka.D8le seznamuje s jednotlivými vývojovými etapami včetně prenatálního období až po stáří.
Osnova
  • Obsahové zaměření přednášek:
    Počet hodin Témata
    2 Předmět a úkoly psychologie. Metody poznávání člověka
    1 Kognitivní systém. Duševní výkonnost člověka - inteligence
    1 Schopnosti, dovednosti, návyky. Emotivní systém.
    1 Povaha citů - temperament. Dynamické zdroje činnosti, motivace.
    1 Utváření chování člověka - potřeby, zájmy, postoje, hodnoty.
    1 Chování člověka v náročných životních situacích
    2 Teoretické přístupy k utváření osobnosti. Stáří - senium, senescencium, patriarchium
    1 Utváření sebepojetí osobnosti. Význam životních etapap v životě člověka - životní krize
    1 Charakter jako zhodnocení osobnosti
    1 Tvořivé naplňování života člověka. Dospělost - raná, životní vyvrcholení a střední věk
    2 Vývoj člověka, fylogeneze, ontogeneze, pojmy a definice. Období prenatální a novorozenecké
    2 Období kojenecké a batolecí. Význam hry v životě dětí
    1 Význam hraček . Předškolní a mladší školní věk
    2 Předškolní a mladší školní věk. Dospívání - prepubescence, pubescence. Dospívání - pubescence a adolescence. Dospívání - adolescence.
    1 Aktivity dětí, aktivity dospívajících, aktivity dospělých , aktivity seniorů

    Obsahové zaměření seminářů a praktických cvičení :
    Počet hodin Témata
    1 Cvičení zaměřené na sebepoznání
    1 Cvičení zaměřené na sebehodnocení
    1 Psychologické metody - pozorování
    1 Psychologické metody - rozhovor
    1 Rozvoj zájmů v životních etapách
    1 Rozvoj zájmů v dětství
    1 Význam hry u dětí
    1 Význam dětské kresby
    1 Rozbor dětské kresby
    1 Projektivní metody
Literatura
    doporučená literatura
  • ČÍŽKOVÁ, J. A KOL. Přehled vývojové psychologie. Olomouc: UP, 1999. info
  • PIAGET, J. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 1997. Praha: Portál. info
  • PLHÁKOVÁ, A. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2005. ISBN 80-200-1387-3. info
  • VÁGNEROVÁ,M. Základy psychologie. Praha: Univerzita Karlova v Praze,, 2005. ISBN 80-246-0841-3. info
  • ČÍŽKOVÁ,J. Poznávání duševního života člověka. Olomouc: UP,, 2000. info
  • Vágnerová, M. Vývojová psychologie. Praha:Portál,, 2000. ISBN 80-7178-308-0. info
  • LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha : Grada Publishing, 1998. info
  • NAKONEČNÝ, M. Základy psychologie. Praha: Academia, 1997. ISBN 80-200-0689-3. info
  • Vagnerová, M. Vývojová psychologie I. Praha: Karolinum, 1996. info
Informace učitele
Požadavky k zápočtu:
80 % aktivní účast na cvičeních (studentovi, který se z vážných důvodů nemohl povinné výuky zúčastnit, vyučující určí náhradní způsob splnění studijních povinností)
Prezentace vybraného tématu v seminárním cvičení
Obhajoba a rozbor seminární práce
Požadavky ke zkoušce:
Ústní zkouška
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2009, zima 2011, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018.