FVP:UOSP005 Obecná a vývojová psychologie - Informace o předmětu
UOSP005 Obecná a vývojová psychologie
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2010
- Rozsah
- 2/1/0. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Boris Iljuk, CSc. (přednášející)
- Garance
- doc. Boris Iljuk, CSc.
Ústav nelékařských zdravotnických studií – Fakulta veřejných politik v Opavě - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Všeobecná sestra (program FVP, B5341-OSET)
- Cíle předmětu
- Předmět je koncipován jako teoreticko- praktický. Je základní součástí komplexu předmětů z psychologie, které tvoří multidisciplinární charakter oboru ošetřovatelství. Seznamuje studenty se základní psychologickou terminologií, s poznatky o citovém prožívání, kognitivních procesech a chování člověka.D8le seznamuje s jednotlivými vývojovými etapami včetně prenatálního období až po stáří.
- Osnova
- Obsahové zaměření přednášek:
Počet hodin Témata
2 Předmět a úkoly psychologie. Metody poznávání člověka
1 Kognitivní systém. Duševní výkonnost člověka - inteligence
1 Schopnosti, dovednosti, návyky. Emotivní systém.
1 Povaha citů - temperament. Dynamické zdroje činnosti, motivace.
1 Utváření chování člověka - potřeby, zájmy, postoje, hodnoty.
1 Chování člověka v náročných životních situacích
2 Teoretické přístupy k utváření osobnosti. Stáří - senium, senescencium, patriarchium
1 Utváření sebepojetí osobnosti. Význam životních etapap v životě člověka - životní krize
1 Charakter jako zhodnocení osobnosti
1 Tvořivé naplňování života člověka. Dospělost - raná, životní vyvrcholení a střední věk
2 Vývoj člověka, fylogeneze, ontogeneze, pojmy a definice. Období prenatální a novorozenecké
2 Období kojenecké a batolecí. Význam hry v životě dětí
1 Význam hraček . Předškolní a mladší školní věk
2 Předškolní a mladší školní věk. Dospívání - prepubescence, pubescence. Dospívání - pubescence a adolescence. Dospívání - adolescence.
1 Aktivity dětí, aktivity dospívajících, aktivity dospělých , aktivity seniorů
Obsahové zaměření seminářů a praktických cvičení :
Počet hodin Témata
1 Cvičení zaměřené na sebepoznání
1 Cvičení zaměřené na sebehodnocení
1 Psychologické metody - pozorování
1 Psychologické metody - rozhovor
1 Rozvoj zájmů v životních etapách
1 Rozvoj zájmů v dětství
1 Význam hry u dětí
1 Význam dětské kresby
1 Rozbor dětské kresby
1 Projektivní metody
- Obsahové zaměření přednášek:
- Literatura
- doporučená literatura
- ČÍŽKOVÁ, J. A KOL. Přehled vývojové psychologie. Olomouc: UP, 1999. info
- PIAGET, J. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 1997. Praha: Portál. info
- PLHÁKOVÁ, A. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2005. ISBN 80-200-1387-3. info
- VÁGNEROVÁ,M. Základy psychologie. Praha: Univerzita Karlova v Praze,, 2005. ISBN 80-246-0841-3. info
- ČÍŽKOVÁ,J. Poznávání duševního života člověka. Olomouc: UP,, 2000. info
- Vágnerová, M. Vývojová psychologie. Praha:Portál,, 2000. ISBN 80-7178-308-0. info
- LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha : Grada Publishing, 1998. info
- NAKONEČNÝ, M. Základy psychologie. Praha: Academia, 1997. ISBN 80-200-0689-3. info
- Vagnerová, M. Vývojová psychologie I. Praha: Karolinum, 1996. info
- Informace učitele
- Požadavky k zápočtu:
80 % aktivní účast na cvičeních (studentovi, který se z vážných důvodů nemohl povinné výuky zúčastnit, vyučující určí náhradní způsob splnění studijních povinností)
Prezentace vybraného tématu v seminárním cvičení
Obhajoba a rozbor seminární práce
Požadavky ke zkoušce:
Ústní zkouška - Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2010, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2010/UOSP005