FVP:UPPVP0006 Sociální komunikace v pomáhají - Informace o předmětu
UPPVP0006 Sociální komunikace v pomáhajících profesích
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2010
- Rozsah
- 1/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Garance
- Mgr. Silvie Quisová, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě - Předpoklady
- žádné
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Sociální patologie a prevence (program FVP, B7507-SvP)
- Cíle předmětu
- Předmět Sociální komunikace v pomáhajících profesích úzce navazuje na sociální psychologii. Smyslem předmětu je seznámit studenty se specifickými komunikačními postupy u pracovníků v pomáhajících profesích a rozšířit jejich vědomosti v předcházení nedorozuměním v mezilidské komunikaci. Dále si předmět klade za cíl, aby studenti porozuměli významu používání technik aktivního naslouchání a empatie při vedení poradenského rozhovoru a získali nové strategie ve zvládání konfliktu a agrese v komunikačním procesu.
- Osnova
- Integrace již osvojených témat.
Osobnostní typologie pracovníka v pomáhajících profesích.
Verbální komunikace a technika mluveného slova.
Řeč těla. Image.
Aktivní naslouchání.
Empatie. Emoční inteligence.
Konflikt a agrese v komunikaci.
Poradenský rozhovor.
Komunikace ve skupině.
Specifika komunikace v pomáhajících profesích.
Svízelné typy uživatelů.
Syndrom vyhoření a syndrom pomáhajících.
- Integrace již osvojených témat.
- Literatura
- povinná literatura
- ÚLEHLA, I. Umění pomáhat. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005. info
- MATOUŠEK, O. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2003. info
- MATOUŠEK, O. a kol. Základy sociální práce. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-473-7. info
- NOVOSAD, L. Základy speciálního poradenství. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-197-5. info
- KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-150-9. info
- doporučená literatura
- KŘIVOHLAVÝ, J. Já a ty. Jak si navzájem lépe porozumíme. Praha: Svoboda. info
- KOPŘIVA, P. a kol. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2006. info
- MATOUŠEK, O., KOLÁČKOVÁ, J., KODYMOVÁ, P.(eds.). Sociální práce v praxi. Specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha: Portál, 2005. info
- MIKULÁŠTÍK, M. Komunikační dovednosti v praxi. Praha: Grada, 2003. ISBN 80-247-0650-4. info
- VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál, 1999. info
- NAKONEČNÝ, M. Psychologie osobnosti. Praha: Academia, 1998. info
- SVATOŠ, T., KOTKOVÁ, V. Sociální a pedagogická komunikace. Hradec Králové: Gaudeamus, 1998. info
- GOLEMAN, D. Emoční inteligence. Praha: Columbus, 1997. info
- neurčeno
- NELEŠOVSKÁ, A. Pedagogická komunikace v praxi. Praha: Grada, 2005. info
- HARTLEY, M. Řeč těla v praxi. Praha: Portál, 2004. ISBN 70-7178-844-9. info
- HARRIS, T. A. Já jsem OK, ty jsi OK. Praha: Pragma, 1997. info
- POTTEROVÁ, B. A. Jak se bránit pracovnímu vyčerpání. Olomouc: Votobia, 1997. info
- PRAŠKO J., PRAŠKOVÁ H. Asertivitou proti stresu. Praha: Grada, 1996. info
- Výukové metody
- Přednáška s aktivizací
Přednáška s diskusí
Přednáška s analýzou videozáznamu
Demonstrace - Metody hodnocení
- Známkou
Písemná zkouška - Informace učitele
- Předmět je ukončen zkouškou - písemným testem.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2010, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2010/UPPVP0006