UPPVKP004 Základy obecné psychologie pro SP

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2011
Rozsah
Přednáška 9 HOD/SEM. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Boris Iljuk, CSc. (přednášející)
Garance
doc. Boris Iljuk, CSc.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
PŘEDNÁŠKA Předmět vymezuje základní okruhy obecné psychologie, základní psychologické teoretické disciplíny. Cílem předmětu je poskytnout studentům základní orientaci v oblasti obecné psychologie, seznámit studenty se základními pojmy používanými při charakteristice jednotlivých psychických procesů, psychických stavů a psychických vlastností člověka. Výuka bude zaměřena zvláště na kognitivní procesy jako je pozornost, paměť, myšlení, inteligence, tvořivost a učení. Znalosti těchto základních pojmů a charakteristik jim pomohou orientovat se v problematice duševního života člověka a vytvořit si teoretický základ pro další studium aplikovaných disciplín psychologie i pedagogiky. Nedílnou součástí předmětu jsou doplňující semináře. SEMINÁŘ Předmět doplňuje cyklus přednášek z obecné psychologie. Cílem je naučit studenty analyzovat určité téma, aktivně a samostatně vyhledávat informace ke zvolenému tématu, které se týká soudobých psychologických směrů.
Osnova
  • PŘEDNÁŠKA
    1. Psychologie - předmět a cíle, psychologické disciplíny. Postavení psychologie v systému věd. Etické problémy současné psychologie.
    2. Metody psychologického výzkumu.
    3. Základní pojmy obecné psychologie (psychika, psychické obsahy, procesy a stavy, chování a prožívání).
    4. Determinace lidské psychiky.
    5. Vědomí - funkce vědomí, změněné stavy vědomí. Nevědomí, podvědomí, předvědomí. Spánek a bdění.
    6. Pozornost - typy pozornosti, vlastnosti pozornosti, poruchy pozornosti.
    7. Senzorické procesy - obecná charakteristika smyslových orgánů, smyslové prahy, Weberův a Fechner - Weberův zákon.
    8. Percepce - základní charakteristika procesu, konstanty vnímání, organizace percepčního pole, prostorové vidění (monokulární a binokulární vodítka), vnímání pohybu, percepční iluze.
    9. Učení - faktory ovlivňující proces učení, geneticky naprogramované učení, klasické podmiňování, operantní podmiňování, učení vhledem, teorie sociálního učení.
    10. Paměť - definice procesu, druhy paměti, organizace údajů v dlouhodobé paměti, proces zapomínání.
    11. Imaginace - definice pojmů, druhy představ, způsoby vybavování, fantazijní představy (druhy, způsoby tvorby).
    12. Myšlení - základní formy myšlení, pojem (určitý a neurčitý), druhy myšlení, myšlenkové operace, usuzování, faktory ovlivňující řešení problémů.
    13. Inteligence - druhy inteligence, inteligenční quocient, pásma, emoční inteligence. Tvořivost.
    14. Motivace a potřeby. Základní druhy motivů. Maslowova pyramida potřeb (poslední revize). Potřeby, uspokojování potřeb. Teorie motivace.
    15. Emoce - základní komponenty emocí, druhy emocí, funkce emocí. Agrese - definování základních pojmů, druhy agrese, teorie agrese.
    SEMINÁŘ
    1. Předpoklady vzniku psychologie jako samostatné vědy.
    2. Behaviorismus a neobehaviorismus, základní charakteristiky směru, John Broadus Watson, Edward Lee Thorndike, Burrhus Frederic Skinner.
    3. Gestaltismus - základní charakteristiky směru, představitelé Wolfgang Köhler a Kurt Lewin.
    4. Sigmund Freud - základní postuláty jeho teorie, pojetí psychosexuálního vývoje, topografický a strukturální model lidské psychiky.
    5. Alfred Adler a individuální psychologie.
    6. Carl Gustav Jung a analytická psychologie.
    7. Kulturní psychoanalýza - Karen Horneyová, Erich Fromm.
    8. Humanistická psychologie - Carl Rogers a hlavní principy jeho terapie.
    9. Viktor Emil Frankl a logoterapie.
    10. Kognitivní psychologie.
Literatura
    povinná literatura
  • PLHÁKOVÁ, A. Dějiny psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-0871-X. info
  • VÁGNEROVÁ, M. Základy psychologie. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0841-3. info
  • PLHÁKOVÁ, A. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2003. ISBN 80-200-1086-6. info
  • NAKONEČNÝ, M. Úvod do psychologie. Praha: Academia, 2003. ISBN 80-200-0993-0. info
  • NAKONEČNÝ, M. Základy psychologie. Praha: Academia, 1998. ISBN 80-200-0689-3. info
    doporučená literatura
  • DRAPELA, V. J. Přehled teorií osobnosti. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-505-9. info
  • CHARA, T., SHUKLA, K. C. General Psychology. Hardcover: Commonwealth Publisher, 2005. ISBN 8171699022. info
  • ATKINSON, R. L., et al. Psychologie. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-640-3. info
  • KOHOUTEK, R. Poznávání a utváření osobnosti. Brno: CERM 1. vyd., 2001. ISBN 80-7204-200-9. info
  • HUNT, M. Dějiny psychologie. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-386-2. info
  • KERN, H., et al. Přehled psychologie. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-71782-40-8. info
  • HILL, G. Moderní psychologie. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-641-1. info
  • NAKONEČNÝ, M. Encyklopedie obecné psychologie. Praha: Academia, 1997. ISBN 80-200-0625-7. info
  • FÜRSTOVÁ, M. Psychologie. Praha: Votobia, 1997. ISBN 80-7198-199-0. info
  • NAKONEČNÝ, M. Průvodce dějinami psychologie. Praha: SPN, 1995. ISBN 80-859-3723-9. info
Informace učitele
Zkouška - nastudování přednášek a základní literatury
Zápočet - splnění individuálních úkolů

AktivityNáročnost [h]
Účast na výuce6
Celkem6
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2010, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018.