UPPVKP099 Úvod do andragogiky

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2011
Rozsah
Přednáška 6 HOD/SEM. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Obsahem předmětu je vymezení andragogiky na pozadí věd o výchově a koncepce celoživotního vzdělávání, její geneze, specifické aspekty, cíle a subsystémy. Cílem předmětu je umožnit studujícím orientovat se ve specifických problémech jednotlivých subsystémů andragogiky, osvojit si právní, organizační a didaktickou stránku procesu vzdělávání dospělých, včetně terminologického aparátu vědy a metod, které používá pro zkoumání svého předmětu, porozumět vzájemným vztahům cílů, podmínek a prostředků edukace dospělých.
Osnova
  • Základní kategorie a pojmy andragogiky.
    1. Andragogika v systému věd o výchově - edukologie, antropogogika, pedagogika, gerontagogika/geragogika - v rámci ostatních společenských věd a věd o člověku, jejich postavení, vzájemné vazby, proces a význam osamostatňování.
    2. Andragogika jako věda, předmět zkoumání, její význam a úkoly v současné společnosti, funkce vzdělávání dospělých, jejich vývoj a perspektivy.
    3. Subsystémy andragogiky a jejich tematické zaměření, pomocné a hraniční vědy andragogiky - profesní, kulturní a integrální andragogika, péče, osvěta.
    4. Výzkum a vědní profilace v andragogice, osobnosti vědy, vědecké školy a institucionalizace vědy.
    5. Vzdělávání jako součást politiky, kategorizace komponent celoživotní učení, formální, neformální a informální učení ve světě, strategické dokumenty mezinárodní (UNESCO, EU) a národní - MŠMT ČR a MPSV ČR.
    6. Didaktický aparát andragogiky - cíle, obsah, formy, metody, principy, prostředky a podmínky vzdělávání dospělých a jejich systémové vazby.
    7. Účastník vzdělávání, jeho motivace ke vzdělávání, vstupní úroveň, docilita.
    8. Lektor a organizátor vzdělávání dospělých, profesní kompetence.
    9. Vývoj vzdělávání dospělých v českých zemích.
    10. Andragogické společnosti, mezinárodní projekty (Grundtvig), sítě, kooperace.
    11. Andragogika v systému rozvoje lidských zdrojů, její vazby na personální management, řízení kariéry, životní styl populace.
Literatura
    povinná literatura
  • KALNICKÝ, J. Systémová andragogika. Ostrava: PdF OU, Repronis, 2007. ISBN 978-80-7368-489-1. info
  • MALACH J., ZAPLETAL, B. Vybrané problémy andragogiky. Ostrava: PdF OU, 2005. ISBN 80-7368-043-2. info
  • BENEŠ, M. Andragogika: teoretické základy. Praha: Eurolex Bohemia, 2003. ISBN 80-86432-23-8. info
  • PALÁN, Z. Základy andragogiky. Praha: VŠ JAK, 2003. ISBN 80-86723-03-8. info
    doporučená literatura
  • MALACH, J. Andragogika. Ostrava, 2003. ISBN 80-7042-936-4. info
  • JARVIS, P., HOLFORD, J., GRIFFIN, C. The theory and practise of learning. London: Kogan Page, 2003. ISBN 0-7494-3859-2. info
  • PALÁN, Z. Výkladový slovník lidské zdroje. Praha: Academia, 2002. ISBN 80-200-0950-7. info
  • BELZ, H., SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-71784-79-6. info
  • VYMAZAL, J. Vzdělávání dospělých v české tradici a v evropském kulturním kontextu. In Leirman, W. Čtyři kultury ve vzdělávání (s. 139-154). Praha: Karolinum, 1996. ISBN 80-7184-168-4. info
  • BOČKOVÁ,V., et al. Aktuální problémy výchovy a vzdělávání dospělých. Olomouc: Univerzita Palackého, 1994. ISBN 80-7067-358-3. info
  • JOCHMANN, V. Integrální andragogika. In Andragogika. Sborník z teoretického semináře k pojetí andragogiky v Olomouci 26.-27. dubna 1993. Olomouc: Katedra sociologie a andragogiky FF UP, 1994. info
  • BOČKOVÁ,V., et al. Antologie textů k andragogice. Olomouc: Univerzita Palackého, 1991. ISBN 80-7067-019-3. info
  • SKALKA, J., et al. Základy pedagogiky dospělých. Praha: SPN, 1989. ISBN 80-04-21636-6. info
  • KNOWLES, M. S. The Modern Praktice of Adult Education. From Pedagogy to Andragogy. Chicago: Follett Publishing Co., 1980. info
Informace učitele
Zadání úkolů - zpracování eseje o rozsahu 5 normostran. Výběr tématu je určen rámcem stanovených studijních okruhů. Literatura, z níž bude studující čerpat, nesmí být omezena na tituly označené za základní.
Kontrola a vyhodnocení bude provedena před zápisem na zkoušku formou individuální nebo skupinové konzultace. Úspěšné zpracování a kladné hodnocení je podmínkou zápisu na zkoušku.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2010, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018.