UPPVKP108 Základy vychovatelství

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2011
Rozsah
Přednáška 6 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Kamil Janiš, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Kamil Janiš, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Předpoklady
Metodicky zpracovaný soubor 10 her pro děti ve věku od 6 do 15 let aplikovatelný v různých zařízeních (domov mládeže, školní družina, školní klub, středisko volného času apod.). Jednotlivé soubory her budou odevzdány v písemné podobě. Termín odevzdání je 4 týdny před zkouškovým obdobím. Vyhodnocení bude provedeno na základě srozumitelnosti popisu jednotlivých herních aktivit, aplikovatelnosti. Studentům, kteří nevyhoví budou hry vráceny k přepracování. Vypracování a schválení jednotlivých úkolů a účast na povinné skupinové konzultaci je podmínkou k získání zápočtu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
PŘEDNÁŠKA Přednášky jsou zaměřeny na témata, která jsou spjata s profesí vychovatele. Studenti získají základní přehled o významu vychovatelské činnosti, vychovávaném jedinci, zařízeních, jejich organizaci apod. Specifika jednotlivých institucí jsou určujícími faktory i pro samotnou vychovatelskou činnost v nich. Studenti získají přehled o terminologii týkající se vychovatelství - vychovatel, školní družina, školní klub, domov mládeže, středisko výchovné péče apod. Vychovatelství je úzce propojeno s výchovou a pedagogikou v širším slova smyslu. Všechny informace jsou úzce propojeny s profilem absolventa a zaměřením oboru sociální patologie a prevence. SEMINÁŘ Informace získané na seminářích jsou pro studenty aplikovatelné v jejich praxi, ale i profesním životě. Témata seminářů vychází z praktické náplně vychovatele v různých zařízeních, které se zabývají vychovatelskou činností.
Osnova
  • PŘEDNÁŠKA
    1. Výchova a vychovatelství - vědní profil (obsah, předmět zkoumání, terminologie, metodologie).
    2. Historie vychovatelství - mimoškolní vychovatelská činnost v pojetí da Feltreho, Komenského, Pestalozziho, Makarenka.
    3. Problémy socializace a práce vychovatele (výchovného poradce) ve výchovném procesu.
    4. Rozvoj osobnosti vychovávaného jedince při volnočasových aktivitách (využití zážitkové pedagogiky)
    5. Výchova mimo vyučování - funkce, cíle, dimenze, současné pojetí.
    6. Činitelé vývoje vychovávaného jedince - rodina, prostředí, genetika, vrstevnické a jiné skupiny, média.
    7. Sociální prostředí výchovných zařízení - domov mládeže, dětské domovy, školní družina a školní klub.
    8. Intencionální a funkcionální formy výchovy ve vybraných výchovných zařízeních (domov mládeže, středisko výchovné péče).
    9. Řízení vybraných organizací věnující se vychovatelské činnosti.
    10. Osobnost vychovatele - typologie, kompetence, rizika spojená s vychovatelskou činností.
    SEMINÁŘ
    1. Bezpečnost při realizaci zájmových činností
    2. Zájmové činnosti ve školní družině - zpracování plánu činností na 1 týden.
    3. Preventivní plán aktivit v domově mládeže se zaměřením na šikanu.
    4. Organizace turnajů realizovatelných v domově mládeže, středisku výchovné péče - herní systémy, metodika zpracování a výkladu pravidel.
    5. Řešení problému záškoláctví z pozice vychovatele domova mládeže.
    6. Řešení problému agresivity z pozice vychovatele domova mládeže.
    7. Řešení problému drobné kriminality z pozice vychovatele domova mládeže.
    8. Stanovení režimu v dětských domovech.
    9. Práce se skupinou - změna sociální dynamiky u skupiny.
    10. Prevence burn out syndromu u vychovatele.
    11. Rozvoj komunikačních dovedností u vychovatele.
Literatura
    povinná literatura
  • JANIŠ, K. ml. Úvod do problematiky volného času. Opava: Slezská univerzita, 2009. ISBN 978-80-7248-530-7. info
  • MALACH, J. Teorie a metodika výchovy. Praha: UJAK, 2007. ISBN 978-80-86723-29-7. info
  • KRAUS, B. Středoškolská mládež a její svět na přelomu století. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-125-1. info
  • KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V., et al. Člověk-prostředí-výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2. info
  • KRAUS, B. Sociální aspekty výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus, 1999. ISBN 80-7041-135-X. info
  • VOCILKA, M. Náplň činnosti středisek výchovné péče pro děti a mládež. Praha: Tech-market, 1996. ISBN 80-902134-5-6. info
    doporučená literatura
  • PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky: úvod do studia oboru. 3., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-567-7. info
  • ŠEDIVÝ, M., MEDLÍKOVÁ, O. Úspěšná nezisková organizace. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2707-3. info
  • ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry pro zvládání agresivity a neklidu. 2. vyd. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-426-7. info
  • FRANC, D., ZOUNKOVÁ, D., MARTIN, A. Učení zážitkem a hrou: praktická příručka instruktora. Brno: Computer press, 2007. ISBN 978-80-251-1701-9. info
  • KYRIACOU, C. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-945-3. info
  • DOLEŽALOVÁ, E. Hry na dětské tábory. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-0702-0. info
  • MATOUŠEK, O.; KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-771-X. info
  • PÁVKOVÁ, J., HÁJEK, B. Školní družina. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-751-5. info
  • BARTŮNĚK, D. Kniha her a činností v klubovně a venku. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-618-7. info
  • JEDLIČKA, R.; KOŤA, J. Analýza a prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže: aktuální problémy výchovy. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-555-8. info
  • SPOUSTA, V. Teoretické základy výchovy ve volném čase. Brno: MU, 1994. ISBN 80-210-1007-X. info
Informace učitele
Zkouška - nastudování přednášek a základní literatury
Zápočet u kombinované formy - splnění individuálních úkolů
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2010, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018.