UPPVP0006 Social Communication in Related Professions

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2011
Extent and Intensity
1/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Guaranteed by
Mgr. Silvie Quisová, Ph.D.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Prerequisites (in Czech)
žádné
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět Sociální komunikace v pomáhajících profesích úzce navazuje na sociální psychologii. Smyslem předmětu je seznámit studenty se specifickými komunikačními postupy u pracovníků v pomáhajících profesích a rozšířit jejich vědomosti v předcházení nedorozuměním v mezilidské komunikaci. Dále si předmět klade za cíl, aby studenti porozuměli významu používání technik aktivního naslouchání a empatie při vedení poradenského rozhovoru a získali nové strategie ve zvládání konfliktu a agrese v komunikačním procesu.
Syllabus (in Czech)
  • Integrace již osvojených témat.
    Osobnostní typologie pracovníka v pomáhajících profesích.
    Verbální komunikace a technika mluveného slova.
    Řeč těla. Image.
    Aktivní naslouchání.
    Empatie. Emoční inteligence.
    Konflikt a agrese v komunikaci.
    Poradenský rozhovor.
    Komunikace ve skupině.
    Specifika komunikace v pomáhajících profesích.
    Svízelné typy uživatelů.
    Syndrom vyhoření a syndrom pomáhajících.
Literature
    required literature
  • ÚLEHLA, I. Umění pomáhat. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005. info
  • MATOUŠEK, O. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2003. info
  • MATOUŠEK, O. a kol. Základy sociální práce. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-473-7. info
  • NOVOSAD, L. Základy speciálního poradenství. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-197-5. info
  • KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-150-9. info
    recommended literature
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Já a ty. Jak si navzájem lépe porozumíme. Praha: Svoboda. info
  • KOPŘIVA, P. a kol. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2006. info
  • MATOUŠEK, O., KOLÁČKOVÁ, J., KODYMOVÁ, P.(eds.). Sociální práce v praxi. Specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha: Portál, 2005. info
  • MIKULÁŠTÍK, M. Komunikační dovednosti v praxi. Praha: Grada, 2003. ISBN 80-247-0650-4. info
  • VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál, 1999. info
  • NAKONEČNÝ, M. Psychologie osobnosti. Praha: Academia, 1998. info
  • SVATOŠ, T., KOTKOVÁ, V. Sociální a pedagogická komunikace. Hradec Králové: Gaudeamus, 1998. info
  • GOLEMAN, D. Emoční inteligence. Praha: Columbus, 1997. info
    not specified
  • NELEŠOVSKÁ, A. Pedagogická komunikace v praxi. Praha: Grada, 2005. info
  • HARTLEY, M. Řeč těla v praxi. Praha: Portál, 2004. ISBN 70-7178-844-9. info
  • HARRIS, T. A. Já jsem OK, ty jsi OK. Praha: Pragma, 1997. info
  • POTTEROVÁ, B. A. Jak se bránit pracovnímu vyčerpání. Olomouc: Votobia, 1997. info
  • PRAŠKO J., PRAŠKOVÁ H. Asertivitou proti stresu. Praha: Grada, 1996. info
Teaching methods
Interactive lecture
Lecture supplemented with a discussion
Lecture with a video analysis
Assessment methods
Grade
Written exam
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Summer 1994, Summer 1995, Summer 1996, Summer 1997, Summer 1998, Summer 1999, Summer 2000, Summer 2001, Summer 2002, Summer 2003, Summer 2004, Summer 2005, Summer 2006, Summer 2007, Winter 2007, Winter 2008, Winter 2009, Winter 2010, Winter 2012, Winter 2013, Winter 2014, Winter 2015.
  • Enrolment Statistics (Winter 2011, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2011/UPPVP0006