UPPVPP046 Ethopedy

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2011
Extent and Intensity
1/1/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Guaranteed by
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
PŘEDNÁŠKA Studenti zvládnou teoreticky vymezit vědní obor etopedie jako součást speciální pedagogiky, který se zaobírá výchovou, vzděláváním a výzkumem obtížně vychovatelných jedinců. Dále také studovat a pochopit etiologii vzniku mravních poruch a cesty vedoucí k nápravě. Získat aktuální přehled o funkci státních i nestátních zařízení, které převýchovný proces v různých podobách zajišťují. SEMINÁŘ Předmět úzce navazuje na poznatky z přednášek. Jednotlivá etopedická témata jsou v semináři probírána z pohledu praktického a to především po úspěšné prezentaci seminární práce studujících. Dalším cílem předmětu je nahlédnutí do praxe etopedické péče formou předání poznatků z odborné praxe, jiné vlastní zkušenosti apod.
Syllabus
  • 1. Special education of people with emotional and behavioral problems: the concept, meaning, subject, histographical approaches.
    2. Ethopedia terminology. Classification of subjects and objects in ethopedia.
    3. Psychological concepts in ethopedia.
    4. Conduct disorders and behavioral problems.
    5. The strategy of intervention in the educational process.
    6. Conduct disorders associated with ADHD.
    7. Fault-controlled behavior and internalized behavior disorders.
    8. Behavioral disorders as combined handicap.
    9. Prevention in ethopedia and education. Causal factors of behavioral disorders. Concept At Risk Youth.
    10. Institutes for institutional education.
    11. Diagnostic process in ethopedical care. Special education pedagogue.
    12. The legislative framework of ethopedia.
Literature
    required literature
  • VOJTOVÁ, V. Kapitoly z etopedie I. Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. Brno: Masarykova univerzita, 2008. ISBN 978-80-210-4573-6. info
  • FISCHER, S., ŠKODA, J. Speciální pedagogika. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7387-014-0. info
  • PIPEKOVÁ, J. a kol. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0. info
  • SLOMEK, Z. Speciální pedagogika, etopedie. České Budějovice: ZSF JČU, 2006. info
  • VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3. info
    recommended literature
  • LANGER, S. Mládež problémová, její typy a možnosti uplatnění. Hradec Králové: Kotva, 2008. ISBN 978-80-902210-0-0. info
  • ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-060-7. info
  • STANKOWSKI, A. Nástin problematiky etopedie a sociální patologie. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzit, 2004. ISBN 80-7042-360-9. info
  • HAYDEN, L. T. Spratek. Praha: Portál, 2003. ISBN 978-80-7367-375-8. info
  • TRAIN, A. Nejčastější poruchy chování u dětí. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-503-2. info
  • KOUKOLÍK, F., DRTILOVÁ, J. Zlo na každý den. Život s deprivanty I. Praha: Galén, 2001. ISBN 80-7262-088-6. info
  • RAHN, E., MAHNKOPF, A. Psychiatrie, učebnice pro studium a praxi. Praha: Grada, 2000. ISBN 80-7169-964-0. info
  • MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-226-2. info
  • ŘÍČAN, P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-049-9. info
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 2010, Summer 2013, Summer 2014, Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019.
  • Enrolment Statistics (Winter 2011, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2011/UPPVPP046