FVP:UPPVPP046 Ethopedy - Course Information
UPPVPP046 Ethopedy
Faculty of Public Policies in OpavaSummer 2013
- Extent and Intensity
- 1/1/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D. (lecturer)
doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D. (seminar tutor) - Guaranteed by
- doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Social Pathology and Prevention (programme FVP, B7507-SvP)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem předmětu je osvojení znalostí z oboru speciální pedagogika - etopedie, orientace v terminologii a v problematice reedukačního procesu dětí a mládeže s problémy v chování a s poruchou chování, či s dispozicemi k těmto jevům.
- Syllabus
- 1. Special education of people with emotional and behavioral problems: the concept, meaning, subject, histographical approaches.
2. Ethopedia terminology. Classification of subjects and objects in ethopedia.
3. Psychological concepts in ethopedia.
4. Conduct disorders and behavioral problems.
5. The strategy of intervention in the educational process.
6. Conduct disorders associated with ADHD.
7. Fault-controlled behavior and internalized behavior disorders.
8. Behavioral disorders as combined handicap.
9. Prevention in ethopedia and education. Causal factors of behavioral disorders. Concept At Risk Youth.
10. Institutes for institutional education.
11. Diagnostic process in ethopedical care. Special education pedagogue.
12. The legislative framework of ethopedia.
- 1. Special education of people with emotional and behavioral problems: the concept, meaning, subject, histographical approaches.
- Literature
- required literature
- KALEJA, M. Etopedie. Opava: FVP SLU, 2011. info
- KALEJA, M. Romové a škola versus rodiče a žáci. Ostrava: PdF OU, 2011. ISBN 978-80-7368-943-8. info
- KALEJA, M., ZEZULKOVÁ, E., FRANIOK, P. Žák se speciálními vzdělávacími potřebami v pedagogické komunikaci. Ostrava: PdF OU, 2011. ISBN 978-80-7464-022-3. info
- JANKŮ, K. Dítě s poruchou chování a emocí. Ostrava: PdF OU, 2009. ISBN 9788073687649. info
- VOJTOVÁ, V. Kapitoly z etopedie I. Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. Brno: Masarykova univerzita, 2008. ISBN 978-80-210-4573-6. info
- LANGER, S. Mládež problémová, její typy a možnosti uplatnění: diagnostické, výchovné a profesionální modely. Hradec Králové: Kotva, 2008. ISBN 978-80-902210-6-2. info
- SLOMEK, Z. Etopedie. České Budějovice: ZSF JČU, 2006. info
- ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-060-7. info
- STANKOWSKI, A. Nástin problematiky etopedie a sociální patologie. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzit, 2004. ISBN 80-7042-360-9. info
- TRAIN, A. Nejčastější poruchy chování u dětí. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-503-2. info
- MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-226-2. info
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (Summer 2013, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2013/UPPVPP046