UPPVPP049 Odborná praxe III

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2013
Rozsah
Cvičení 160 HOD/SEM. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Šárka Čížková (cvičící)
Garance
PhDr. Šárka Čížková
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je ověřit získané teoretické znalosti a praktické dovednosti v oblasti pedagogické, sociálně právní a sociální praxe. Praktická činnost tak bude realizována v odděleních péče o seniory a občany se zdravotním postižením, odborech a odděleních sociálně právní ochrany dětí, zařízeních sociálních služeb se zaměřením na rodinu a dítě, v zařízeních pro zdravotně znevýhodněné a dalších zařízeních sociálních služeb (zdravotnických, školských, sociální péče aj.). V rámci praxe by měl mít student zejména možnost ověřit si aplikovatelnost získaných teoretických poznatků v konkrétních sociálních situacích, seznámit se se sociálními opatřeními a službami realizovanými daným zařízení, kriticky nahlížet na efektivitu těchto opatření a služeb, a příp. se pokusit o navrhování alternativních cest řešení dané problematiky. Měl by chápat cíle, také metody, které pracoviště při práci s klientem používá, reflektovat vlastní pozici v dané organizaci, rozvíjet komunikační dovednosti, přijímat a interpretovat informace atd. Absolvent předmětu bude schopen orientovat se v organizační struktuře a ve fungování daného zařízení, vyhledávat zdroje spolupráce v širší oblasti odborné praxe, identifikovat potřeby klientů a uplatňovat znalosti příslušné legislativy a teoretické poznatky. Praxe je orientována po úvodním seznámení s konkrétní problematikou, která je typická pro daný typ zařízení, na výkon samostatné práce s klientem pod odborným vedením zaměstnance zařízení. Odborné vedení se přitom jeví jako klíčový moment předávání praktických zkušeností a současně plní podpůrnou funkci. Odborná praxe III je realizována formou individuální, souvislé stáže (v rozsahu 8 hodin/1 den, 4 týdny, celkem 160 hod.) ve vybraném zařízení resortu Ministerstva práce a sociálních věcí, Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, Ministerstva zdravotnictví a Ministerstva spravedlnosti
Osnova
  • 1. Vyjasnění postavení studenta/ky v průběhu praxe.
    2. Vymezení poslání a cílů pracoviště, cílové skupiny klientů. Identifikace zřizovatele zařízení. Zařazení do sítě sociálních služeb.
    3. Seznámení se s organizační a personální strukturou zařízení. Náplně práce jednotlivých pracovníků, identifikace možnosti práce v týmu, možnosti supervize (vnější, vnitřní).
    4. Seznámení se s legislativou a pracovními předpisy, kterými se řídí pracovníci v organizaci.
    5. Vymezení typologie problémů klientů daného zařízení.
    6. Způsob vedení dat o klientech, ochrana osobnosti klienta proti možnému zneužití osobních dat a jiných informací.
    7. Používané metody a přístupy ke klientům na pracovišti. Studenti pozorují práci s klientem na pracovišti.
    8. Aktivní pozorování práce s klientem v jeho přirozeném prostředí.
    9. Samostatná práce s klientem pod odborným vedením pracovníka.
    10. Samostatná řízená činnost s odbornou přípravou s dohledem odborného pracovníka.
    11. Celkové hodnocení praxe z hlediska využití teoretických znalostí a jejich použitelnosti v praxi, teoretické vymezení případných inovací.
Literatura
    povinná literatura
  • HANÁKOVÁ,A., BŘÍZOVÁ, B., MOTLOVÁ, L., a kol. Profesionální kompetence ověřované v průběhu praxe. [online]. [cit. 19. 3. 2008]. info
  • KOLEKTIV KSU. Průvodce odbornou praxí pro studijní program Rehabilitace. Dostupné z: http://www.zsf.jcu.cz/struktura/katedry/supervize/praxe/praxe-2006-2007/. info
  • KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-434-2. info
  • HAVRDOVÁ, Z. Kompetence v praxi sociální práce. Praha: Osmium, 2008. ISBN 80-7262-532-1. info
  • MAROON, I., MATOUŠEK, O., PAZLAROVÁ, H. Vzdělávání studentů sociální práce v terénu. Praha: Karolinum, 2007. info
  • KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-181-6. info
  • KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese: psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-181-6. info
  • MATOUŠEK, O., KOLÁČKOVÁ, J., KODYMOVÁ, P. (ED.). Sociální práce v praxi: specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-002-X. info
  • CARROLL, M., THOLSTRUPE M. A KOL. Integrativní přístupy k supervizi. Praha: Triton, 2004. info
  • MUSIL, L. "Ráda bych vám pomohla, ale-": dilemata práce s klienty v organizacích. Brno: Marek Zeman, 2004. ISBN 80-903070-1-9. info
  • ŠIMEK, A., a kol. Supervize - kazuistiky. Praha: Triton, 2004. info
  • HAWKINS, P., SHOHET, R. Supervize v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-715-9. info
  • MATOUŠEK, O. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2003. info
  • MICHALÍK, J. Školská integrace dětí s postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001. ISBN 80-244-0077-4. info
  • NAVRÁTIL, P. Teorie a metody sociální práce. Brno: MZ, 2001. ISBN 80-903070-0-0. info
  • MATOUŠEK, O., a kol. Základy sociální práce. Praha: Portál, 2001. info
  • KAISER, T. K. Supervisory Relationships. California: Brooks/Cole publshing Company, 1996. info
  • ÚLEHLA, I. Umění pomáhat. Praha, Slon, 1996. info
  • KADUSHIN, A. Supervision in Social Work. 3rd ed. New York: Columbia University Press, 1992. info
    doporučená literatura
  • WALSH, D. Skupinové hry a činnosti pro seniory: interakce a sebepoznávání, hry se slovy, kvízy, cvičení a relaxace, každodenní aktivity. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-970-4. info
  • JEDLIČKA, R., et al. Děti a mládež v obtížných životních situacích: nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. Praha: Themis, 2004. ISBN 80-7312-038-0. info
  • NEWMAN, S. Hry a činnosti pro vývoj dítěte s postižením: rozvoj kognitivních, pohybových, smyslových, emočních a sociálních dovedností. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-872-4. info
  • ELLIOT, J., PLACE, M. Dítě v nesnázích: prevence, příčiny, terapie. Praha: Grada Publishing, 2002. ISBN 80-247-0182-0. info
  • MATĚJČEK, Z., DYTRYCH, Z. Krizové situace v rodině očima dítěte. Praha:Grada, 2002. ISBN 80-247-0332-7. info
  • SMITH, CH. A. Třída plná pohody: 162 her zaměřených na výchovu ke spolupráci a citlivému jednání. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-602-0. info
  • ŠIMANOVSKÝ, Z., MERTIN, V. Hry pomáhají s problémy. 2. vyd. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-408-7. info
  • OLLIER, K., HOBDAY, A. Tvořivé činnosti pro terapeutickou práci s dětmi. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-378-1. info
  • CANFIELD, J., WELLS, H. C. Hry pro zlepšení motivace a sebepojetí žáků: příručka pro učitele, vychovatele a rodiče. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-136-3. info
Informace učitele
Zápočet bude udělen za:
kladné hodnocení vykonané praxe ze strany zařízení,
schválení obsahu deníku praxe.
Zápočet bude udělen na konci semestru cvičícím pedagogem.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2010, zima 2011, zima 2012, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018.