USESEA018 Moderní informační a komunikační technologie

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2013
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Magdalena Chmelařová, Ph.D. (přednášející)
Ing. Magdalena Chmelařová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Magdalena Chmelařová, Ph.D.
Ústav středoevropských studií – Fakulta veřejných politik v Opavě
Předpoklady
Odborné znalosti:
Studenti prokazují znalosti v oblasti zavádění ICT do praxe, umí popsat legislativní podmínky, orientují se v současných trendech, umí pracovat s moderní technikou, orientují se v moderních aplikacích a umí je využívat při zpracování odborných informací, orientují se v moderních komunikačních technologiích globálních sítí a umí je prakticky využívat.
Odborné dovednosti:
Studenti umí vysvětlit odborné pojmy z ICT, umí využívat moderní informační a komunikační technologie v různých oborech v praxi a prokazují teoretické a praktické znalosti dané problematiky.
Obecná způsobilost:
Student se samostatně umí rozhodnout, které ICT využije v praxi za dodržování legislativních a bezpečnostních pravidel.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s využíváním moderních ICT v praxi. Předmět popisuje informace z problematiky implementace nových technologií s ohledem na legislativní podmínky a udržitelný hospodářský a sociální přínos jednotného digitálního trhu v zemích EU. Největší pozornost bude věnována praktickému využívání digitálních technologií, tj. jejich využívání pro získávání, zpracování, klasifikaci a kategorizaci dat, pro reprezentaci informací a znalostí, pochopení principu sdílení, využívání moderních technologii jako komunikačních prostředků v prostředí globálních sítí a pro mezinárodní spolupráci. Po úspěšném absolvování předmětu se student bude orientovat v problematice ICT, bude umět uplatnit teoretické a praktické poznatky v praxi a současně budou posilovány jeho profesní dovednosti v oblasti využívání ICT.
Osnova
  • 1. Úvod do předmětu: vymezení cíle a obsahu předmětu, seznámení s literaturou a prameny, vymezení některých pojmů a souvislostí.
    2. Moderní informační a komunikační technologie - technická platforma.
    3. Moderní informační a komunikační technologie - programová platforma.
    4. Informační a znalostní společnost, analýza dostupných ICT v zemích EU.
    5. Vyhledávání, zpracování, klasifikace a kategorizace dat, třídění a sdílení informací v prostředí dostupných aplikací a v prostředí globálních sítí.
    6. Správa a sdílení dokumentů a znalosti prostřednictvím moderních technologií.
    7. Využití digitálních a mobilních technologií v praxi.
    8. Multimediální prezentace a interaktivní objekty, import a export dat, publikování dat na webových portálech.
    9. E-learningové aplikace a videokonferenční přenosy.
    10. Komunikační prostředky on-line a off-line v globálních sítích a jejich praktické využití v praxi.
    11. Případová studie řízení projektu s ICT.
    12. Rozvoj komunikačních dovedností založených na etických pravidlech, bezpečnostních a legislativních podmínkách pro zavádění ICT.
    13. Příklady dobré praxe.
Literatura
    povinná literatura
  • CHMELAŘOVÁ, M. Aplikace pro výzkum [online]. Distanční studijní opora a e-learningový kurz. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. URL info
  • GÁLA, L., POUR, J. a TOMAN, P. Podniková informatika. Praha: Vysoká škola ekonomie a managementu, 2011. ISBN 978-80-86730-78-3. info
  • KUNSTOVÁ R. Efektivní správa dokumentů: co nabízí Enterprise Content Management. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-3257-2. info
  • TVRDÍKOVÁ, M. Aplikace moderních informačních technologií v řízení firmy. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-6298-2. info
  • MEZGÁR, I. Integration of ICT in smart organizations. Idea Group Inc, 2006. info
  • GÁLA, L. Management v informační společnosti. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-85943-40-9. info
    doporučená literatura
  • SCHALBE, K. Information Technology Project Management. London: Cengage Learning, 2009. ISBN 97 803-247-8855-6. info
  • GEOGHEGAN, L. ICT for social welfare: a toolkit for managers. The Policy Press, 2004. ISBN 97 818-613-4505-9. info
Výukové metody
Přednáška s aktivizací
Přednáška s diskusí
Přednáška s analýzou videozáznamu
Pozorování
Moderní metody s ICT - myšlenkové mapy, eLearningový kurz, počítačové zpracování datových souborů
Metody hodnocení
Analýza výkonů studenta
Ústní a písemné zkoušení
Informace učitele
Seminář navazuje na přednáškový cyklus, teoretické znalosti jsou prakticky ověřovány a procvičovány formou diskusí, referátů a písemného testu v prostředí e-learningového kurzu. Podmínkou udělení zápočtu je nejméně 80% účast na výuce. Zpracování vybraného tématu v rozsahu 5 - 7 stran a jeho obhajoba. Demonstrace dovedností při cvičení.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014.