CEVCE005 Empirický výzkum v závěrečné práci I

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2014
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Martin Stanoev, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Dušan Janák, Ph.D.
Oddělení pro rozvoj a řízení projektů – Úsek tajemníka – Děkanát – Fakulta veřejných politik v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Seminář je zaměřen na schopnost studenta realizovat vlastní výzkumnou sondu v rámci závěrečné práce. Na rozvoj praktických dovedností v sociálně-vědním výzkumu. Na schopnost studenta samostatně formulovat výzkumný problém, provést výzkumnou sondu včetně provedení analýzy a interpretace dat. Výstupy z učení: Plnění praktických úkolů v rámci semináře. Odborné znalosti: Získání základních znalostí v kvalitativních a kvantitativních metodách sběru a analýzy dat. Schopnost kritické práce s informacemi a interpretace dat. Obecná způsobilost: Schopnost provést výzkumnou sondu v rámci závěrečné práce. Kompetence: Vhled do problematiky sociálně-vědního výzkumu umožňující vedle základních dovedností provádění výzkumu také schopnost kriticky pracovat s výsledky a závěry sociálně-vědních výzkumů.
Osnova
  • 1. Výzkum začíná v knihovně: problematika vyhledávání informací a dat.
    2. Formulace výzkumné otázky a výzkumného problému. Srovnání kvantitativního a kvalitativního výzkumného paradigmatu.
    3. Problém kritického přístupu k získaným informacím. Desk research.
    4. Problém operacionalizace. Konstrukce dotazníku.
    5. Techniky kvalitativního dotazování.
    6. Statistická analýza dat.
    7. Kvalitativní analýza dat.
    8. Problém interpretace dat. Prezentace a publikace závěrů.
    9. - 13. Metodologické problémy ve vztahu k závěrečným pracím účastníků semináře. Zpětná vazba ve vztahu k zadaným cvičením.
Literatura
    povinná literatura
  • SILVERMAN, D. Ako robiť kvalitatívny výskum. Bratislava: Ikar, 2005. ISBN 80-551-0904-4. info
  • DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-7184-141-2. info
    doporučená literatura
  • PUNCH, K. F. Úspěšný návrh výzkumu. Praha: Portál, 2008. ISBN 80-7367-468-7. info
  • PUNCH, K. F. Základy kvantitativního šetření. Praha: Portál, 2008. ISBN 80-7367-381-9. info
  • HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-485-4. info
  • KOLEKTIV. Metody výzkumu v sociologii (studijní texty). Brno: Masarykova univerzita, 2004. info
  • HENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat: analýza a metanalýza dat. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-820-1. info
  • BABBIE, R. The practice of social research. 9th ed. Belmont: Wadsworth, 2001. ISBN 0-534-57474-2. info
  • STRAUSS, A., CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice: Albert, 1999. ISBN 80-85834-60-X. info
  • PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-569-8. info
  • POPPER, K. R. Logika vědeckých bádání. Praha: Oikomene, 1997. ISBN 80-86005-45-3. info
  • KOLEKTIV. Velký sociologický slovník. Praha: Karolinum, 1996. ISBN 80-7184-311-3. info
  • NOWAK, V. Metodologie sociologických výzkumů. Praha: Svoboda, 1975. ISBN 99-0002-402-X. info
Informace učitele
Aktivní účast na seminářích a plnění na semináři prakticky zaměřených zadaných úkolu.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015.