FVP:UPPV0006 Sem. ze soc. komunikace v pomá - Informace o předmětu
UPPV0006 Seminář ze sociální komunikace v pomáhajících profesích
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2014
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Garance
- Mgr. Silvie Quisová, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě - Předpoklady
- žádné
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Semináře ze Sociální komunikace v pomáhajících profesích navazují na přednášky z daného předmětu, kde jsou témata teoreticky rozpracována a následně v seminářích prakticky osvojována. V seminářích si studenti pomocí vlastní zkušenosti zmapují vlivy osobnostních specifik na komunikaci a vyzkoušejí si techniky rozvíjející verbální a neverbální komunikaci. Dále si studenti v semináři prakticky osvojí aktivní naslouchání, vedení poradenského rozhovoru, efektivní řešení konfliktů a komunikaci ve skupině a práci se skupinovou dynamikou.
- Osnova
- Úvod do sociální komunikace, individuální výstupy.
Mapování vlivu osobnostních specifik na komunikaci.
Techniky rozvíjející verbální a neverbální komunikaci.
Nácvik aktivního naslouchání.
Rozvoj empatie.
Efektivní řešení konfliktů a zvládání agrese.
Nácvik poradenského rozhovoru.
Trénink komunikace skupině, práce se skupinovou dynamikou, psychohry.
Rozvoj komunikačních dovedností s pomocí videotréninku.
- Úvod do sociální komunikace, individuální výstupy.
- Literatura
- povinná literatura
- NELEŠOVSKÁ, A. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Grada: Praha, 2005. info
- MATOUŠEK, O., KOLÁČKOVÁ, J., KODYMOVÁ, P.(eds.). Sociální práce v praxi. Specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha: Portál, 2005. info
- ÚLEHLA, I. Umění pomáhat. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005. info
- MIKULAŠTÍK, M. Komunikační dovednosti v praxi. Praha: Grada, 2003. info
- NOVOSAD, L. Základy speciálního poradenství. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-197-5. info
- MAREŠ, J. (ed.). Komunikace s pacientem, jako aktuální problém školství a zdravotnictví. Hradec Králové: LF UK, 1992. info
- doporučená literatura
- CANFIELD, J., SICCONE, F. Hry pro výchovu k odpovědnosti a sebedůvěře. Praha: Portál, 1998. info
- LUKASOVÁ, E. Logoterapie ve výchově. Praha: Portál, 1997. info
- PRAŠKO, J., PRAŠKOVÁ, H. Asertivitou proti stresu. Praha: Grada, 1996. info
- KŘIVOHLAVÝ, J., MAREŠ, J. Komunikace ve škole. Brno: CDVU MU, 1995. info
- neurčeno
- HICKSON, A. Dramatické a akční hry ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha: Portál, 2000. info
- PORTMANNOVÁ, R. Hry pro posílení psychické odolnosti. Praha: Portál, 1999. info
- ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha: Portál, 1998. info
- BAKALÁŘ, E. Nové psychohry. Praha: Portál, 1998. info
- CAMPBELLOVÁ, J. Techniky arteterapie. Praha: Portál, 1998. info
- ŠIMANOVSKÝ, Z., MERTIN, V. Hry pomáhají s problémy. Portál, 1996. info
- HERMOCHOVÁ, S. Hry pro život I., II. Praha: Portál, 1994. info
- PLAMÍNEK, J. Řešení konfliktů a umění rozhodovat. Praha: Argo, 1994. ISBN 80-85794-14-4. info
- Výukové metody
- Přednáška s diskusí
Pozorování
Demonstrace
Nácvik pohybových a pracovních dovedností
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) - Metody hodnocení
- Ústní zkouška
- Informace učitele
- Seminář je ukončen písemnou zápočtovou prací - téma a rozsah určí přednášející.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2014/UPPV0006