UPPV00120 Seminář ze speciální pedagogiky

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2014
Rozsah
0/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Předpoklady
UPPV00020 Základy pedagogiky
výborné znalosti z psychologie, pedagogiky, biologie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je prohloubit teoretické poznatky vlastními praktickými i zprostředkovanými zkušenostmi, s důrazem na vytváření pozitivního vztahu k lidem s postižením, názorně poukázat nejen na odlišnosti speciálně pedagogické diagnostiky podle jednotlivých disciplín, ale i na společné znaky a zásady, jakož i styčné plochy například s psychologickou a medicínskou diagnostikou. V maximálně možné míře se seznámit s praktickými postupy při práci s osobami s různým postižením. Na konkrétních příkladech demonstrovat možnosti a meze komplexní rehabilitační péče o osoby s postižením. Speciálně pedagogickou problematiku vidět v medicínských, psychologických a sociálních souvislostech, včetně jejího přesahu do sociální patologie.
Osnova
  • 1. Problémy speciální pedagogiky.
    2. Metodologické otázky speciální pedagogiky.
    3. Změny paradigmatu speciální pedagogiky na pozadí společenských změn.
    4. Zlepšování kvality života osob s postižením.
    5. Celoživotní péče o osoby s postižením.
    6. Míra zapojení osob s postižením do společnosti.
    7. Současné trendy v přístupu k osobám s postižením.
    8. Prevence ve speciální pedagogice.
    9. Terapie ve speciální pedagogice.
    10. Obecné a speciální metody ve speciálně pedagogické diagnostice.
    11. Základní diagnostické situace.
    12. Integrace a inkluze, legislativní opatření.
    13. Poradenství ve speciální pedagogice.
Literatura
    povinná literatura
  • SLOWÍK, B. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007. info
  • PIPEKOVÁ, J. a kol. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0. info
  • RENOTIÉROVÁ, M., LUDÍKOVÁ, L. a kol. Speciální pedagogika. Olomouc: UP, 2003. info
    doporučená literatura
  • VÍTKOVÁ, M. a kol. Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 2004. info
  • VALENTA, M. a kol. Přehled speciální pedagogiky a školská integrace. Olomouc: UP, 2003. info
  • ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2001. info
  • NOVOTNÁ, M., KREMLIČKOVÁ, M. Kapitoly ze speciální pedagogiky pro učitele. Praha: SPN, 1997. info
    neurčeno
  • ZEZULKOVÁ, E. Speciální pedagogika - úvod do problematiky. Ostrava: OU, 2004. info
  • ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 2003. info
  • HOUSAROVÁ, B. (ed.) a kol. Speciálněpedagogická čítanka. Praha: UK, 2003. info
  • KYSUČAN, J., KUJA, J. Kapitoly z teoretických základů speciální pedagogiky. Olomouc: UP, 1999. info
  • PŘINOSILOVÁ, D. Vybrané okruhy speciálně pedagogické diagnostiky. Brno: MU, 1999. info
  • VÍTKOVÁ, M. Kapitoly z úvodu do speciální pedagogiky. Brno: MU, 1993. info
  • SOVÁK, M. Nárys speciální pedagogiky. Praha: SPN, 1982. info
Výukové metody
Přednáška s diskusí
Metody hodnocení
Analýza výkonů studenta
Informace učitele
Aktivní účast v seminářích s povolenou tolerancí absence, zpracování seminární práce ve formě eseje.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 1993, zima 1994, zima 1995, zima 1996, zima 1997, zima 1998, zima 1999, zima 2000, zima 2001, zima 2002, zima 2003, zima 2004, zima 2005, zima 2006, zima 2007, zima 2008, zima 2009, zima 2010, zima 2011, zima 2012, zima 2013, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018.