FVP:UPPV00126 Poradenství pro učitele - Informace o předmětu
UPPV00126 Poradenství pro učitele
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2014
- Rozsah
- 2/0/0. 2 kr. Ukončení: zk.
- Garance
- PaedDr. Božetěch Siwek, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě - Předpoklady
- UPPV00020 Základy pedagogiky
Splnění studijních předpokladů podmiňujícího předmětu Základy pedagogiky. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Předmět je zaměřen na systém výchovného poradenství v ČR. Poskytne informace o struktuře výchovného poradenství, o jeho poslání, obsahu, složkách a formách. Pozornost bude věnována zejména výchovnému poradci, jako základnímu článku v systému poradenských služeb. Cílem je předat základní poznatky o poradenském systému a možnostech a mezích poradenské intervence.
- Osnova
- 1. Struktura systému poradenství v ČR.
2. Systém poradenských služeb v resortu ministerstva školství.
3. Systém poradenských služeb v resortu ministerstva práce a sociálních věcí.
4. Charakteristika jednotlivých složek poradenských subsystémů:
a) Institut pedagogicko-psychologického poradenství
Pedagogicko-psychologické poradny
Speciálně pedagogická centra
Střediska výchovné péče
Školní poradenská pracoviště
Ústav informací ve vzdělávání
Centrum pro studium vysokého školství
Institut dětí a mládeže
b) Útvary zprostředkování úřadů práce
Útvary poradenství úřadů práce
Informační a poradenská střediska úřadů práce
Bilančně diagnostická pracoviště
5. Osobnostní a odborné předpoklady výchovného poradce, jeho role v systému poradenství.
6. Úloha třídního učitele ve výchovném poradenství.
7. Cílové skupiny výchovného poradenství.
8. Diagnostika ve výchovném poradenství.
9. Kariérové poradenství.
10. Trh práce, politika zaměstnanosti.
11. Poradenství pro žáky se specifickými vzdělávacími potřebami.
12. Výukové a výchovné obtíže.
13. Poruchy adaptace.
14. Sociálně patologické jevy ve společnosti a ve škole.
15. Integrace a inkluze ve vzdělávání.
16. Poradenství pro žáky cizinců a příslušníky etnických menšin.
17. Individuální vzdělávací plán.
18. Možnosti intervence ve výchovném poradenství.
19. Péče o zdravý vývoj žáka.
- 1. Struktura systému poradenství v ČR.
- Literatura
- povinná literatura
- OPEKAROVÁ, O. Kapitoly z výchovného poradenství. Praha: Univerzita JAK, 2008. info
- JEDLIČKA, R. Psychologická první pomoc v práci výchovného poradce. Praha: PdF UK, 2000. info
- HLOUŠKOVÁ, L. Systém výchovného poradenství. Pedagogická orientace. 1998. info
- doporučená literatura
- JEDLIČKA, R. a kol. Děti a mládež v obtížných životních situacích: Nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. Praha: Themis, 2004. info
- VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3. info
- LESKOVJANSKÁ, G. Spolupráca pedagógov a psychológov pri eliminovaní učebných a výchovných ťažkostí žiakov,. Pedagogika, 2004. info
- HLOUŠKOVÁ, L. Poradenství jako most mezi vědními obory pomáhajících profesí.In Sociální práce a ostatní společenskovědní disciplíny. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002. info
- ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2001. info
- FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1997. info
- neurčeno
- Časopis Výchovné poradenství: Zpravodaj Institutu pedagogicko-psychologického poradenství ČR a Asociace poradenských pracovníků ve školství. info
- VÍTKOVÁ, M. (ed.). Integrativní speciální pedagogika. . Brno: Paido, 2004. info
- RABUŠICOVÁ, M. a kol. Škola a (versus) rodina. Brno: MU, 2004. info
- ÚLOVCOVÁ, H.; STRÁDAL, J. Kritická analýza kariérového poradenství v ČR. Praha: NÚOV, 2002. info
- VODÁČKOVÁ, D. a kol. Krizová intervence. Praha: Portál, 2002. info
- PELIKÁN, J. Pomáhat být. Praha: Karolinum, 2002. info
- FREIBERGOVÁ, Z. Poradenství na vysokých školách. Praha: Národní vzdělávací fond, 2002. info
- NOVOTNÝ, P.; POL, M. (eds.). Vybrané kapitoly ze školní pedagogiky. Brno: MU, 2002. info
- Výukové metody
- Přednáška s aktivizací
Přednáška s diskusí - Metody hodnocení
- Test
Ústní zkouška - Informace učitele
- Předepsaná a aktivní účast, zpracování eseje.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2014/UPPV00126