UPPV00126 Poradenství pro učitele

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2014
Rozsah
2/0/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Garance
PaedDr. Božetěch Siwek, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Předpoklady
UPPV00020 Základy pedagogiky
Splnění studijních předpokladů podmiňujícího předmětu Základy pedagogiky.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Předmět je zaměřen na systém výchovného poradenství v ČR. Poskytne informace o struktuře výchovného poradenství, o jeho poslání, obsahu, složkách a formách. Pozornost bude věnována zejména výchovnému poradci, jako základnímu článku v systému poradenských služeb. Cílem je předat základní poznatky o poradenském systému a možnostech a mezích poradenské intervence.
Osnova
  • 1. Struktura systému poradenství v ČR.
    2. Systém poradenských služeb v resortu ministerstva školství.
    3. Systém poradenských služeb v resortu ministerstva práce a sociálních věcí.
    4. Charakteristika jednotlivých složek poradenských subsystémů:
    a) Institut pedagogicko-psychologického poradenství
    Pedagogicko-psychologické poradny
    Speciálně pedagogická centra
    Střediska výchovné péče
    Školní poradenská pracoviště
    Ústav informací ve vzdělávání
    Centrum pro studium vysokého školství
    Institut dětí a mládeže
    b) Útvary zprostředkování úřadů práce
    Útvary poradenství úřadů práce
    Informační a poradenská střediska úřadů práce
    Bilančně diagnostická pracoviště
    5. Osobnostní a odborné předpoklady výchovného poradce, jeho role v systému poradenství.
    6. Úloha třídního učitele ve výchovném poradenství.
    7. Cílové skupiny výchovného poradenství.
    8. Diagnostika ve výchovném poradenství.
    9. Kariérové poradenství.
    10. Trh práce, politika zaměstnanosti.
    11. Poradenství pro žáky se specifickými vzdělávacími potřebami.
    12. Výukové a výchovné obtíže.
    13. Poruchy adaptace.
    14. Sociálně patologické jevy ve společnosti a ve škole.
    15. Integrace a inkluze ve vzdělávání.
    16. Poradenství pro žáky cizinců a příslušníky etnických menšin.
    17. Individuální vzdělávací plán.
    18. Možnosti intervence ve výchovném poradenství.
    19. Péče o zdravý vývoj žáka.
Literatura
    povinná literatura
  • OPEKAROVÁ, O. Kapitoly z výchovného poradenství. Praha: Univerzita JAK, 2008. info
  • JEDLIČKA, R. Psychologická první pomoc v práci výchovného poradce. Praha: PdF UK, 2000. info
  • HLOUŠKOVÁ, L. Systém výchovného poradenství. Pedagogická orientace. 1998. info
    doporučená literatura
  • JEDLIČKA, R. a kol. Děti a mládež v obtížných životních situacích: Nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. Praha: Themis, 2004. info
  • VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3. info
  • LESKOVJANSKÁ, G. Spolupráca pedagógov a psychológov pri eliminovaní učebných a výchovných ťažkostí žiakov,. Pedagogika, 2004. info
  • HLOUŠKOVÁ, L. Poradenství jako most mezi vědními obory pomáhajících profesí.In Sociální práce a ostatní společenskovědní disciplíny. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002. info
  • ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2001. info
  • FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1997. info
    neurčeno
  • Časopis Výchovné poradenství: Zpravodaj Institutu pedagogicko-psychologického poradenství ČR a Asociace poradenských pracovníků ve školství. info
  • VÍTKOVÁ, M. (ed.). Integrativní speciální pedagogika. . Brno: Paido, 2004. info
  • RABUŠICOVÁ, M. a kol. Škola a (versus) rodina. Brno: MU, 2004. info
  • ÚLOVCOVÁ, H.; STRÁDAL, J. Kritická analýza kariérového poradenství v ČR. Praha: NÚOV, 2002. info
  • VODÁČKOVÁ, D. a kol. Krizová intervence. Praha: Portál, 2002. info
  • PELIKÁN, J. Pomáhat být. Praha: Karolinum, 2002. info
  • FREIBERGOVÁ, Z. Poradenství na vysokých školách. Praha: Národní vzdělávací fond, 2002. info
  • NOVOTNÝ, P.; POL, M. (eds.). Vybrané kapitoly ze školní pedagogiky. Brno: MU, 2002. info
Výukové metody
Přednáška s aktivizací
Přednáška s diskusí
Metody hodnocení
Test
Ústní zkouška
Informace učitele
Předepsaná a aktivní účast, zpracování eseje.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 1993, zima 1994, zima 1995, zima 1996, zima 1997, zima 1998, zima 1999, zima 2000, zima 2001, zima 2002, zima 2003, zima 2004, zima 2005, zima 2006, zima 2007, zima 2008, zima 2009, zima 2010, zima 2011, zima 2012, zima 2013, zima 2015.