FVP:UPPVBD001 Pedagogika pro SP - Informace o předmětu
UPPVBD001 Pedagogika pro SP
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2014
- Rozsah
- Přednáška 9 HOD/SEM. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- CŽV Bc Sociální patologie a prevence (program FVP, B7507-SvP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je poskytnout studentovi komplexní a strukturovaný vhled do pedagogické problematiky, klíčových pojmů a aspektů teorie výchovy, které by měli pochopit jako základ pro další vyučovací předměty přes vymezení předmětu, funkcí, zákonitostí a cílů pedagogiky - bázové vědy o výchově a vzdělávání člověka. Student taktéž získá analytický přehled o dílčích složkách soustavy pedagogických věd, hraničních vědních disciplínách, analýze jednotlivých stránek výchovně-vzdělávacího procesu, klíčových kompetencích subjektu a objektu výchovy, o podmínkách, prostředcích, formách, obsahu, principech, výzkumných metodách, o alternativních pedagogických koncepcích a hnutích, včetně důležitých osobností pedagogiky a vývojových tendencích zasazených do konceptu celoživotního učení. Pojetím předmětu se sleduje i rozvoj kritického myšlení, kreativita studenta, včetně schopnosti samostatně a odpovědně se rozhodovat v dané oblasti. Výstupy z učení: Odborné znalosti: Student získá a prokáže znalost vzniku pedagogiky jako vědy, základních teorií v rámci její geneze, umí charakterizovat předmět, úkoly, cíle, obsah, formy, metody, principy a prostředky teorie výchovy, podstatné znaky jednotlivých alternativních škol a hnutí, definovat klíčové kompetence subjektu a objektu výchovy, jmenovat významné osobnosti a jejich přínos pro současnou pedagogiku, jakož i charakterizovat soustavu pedagogických vědních disciplín. Odborné dovednosti: Student se dokáže orientovat v základní edukační problematice zasazené do konceptu celoživotního učení - od primární výchovy v rodině, přes předškolní a školní výchovu, výchovu a vzdělávání dospělých až po edukaci seniorů. Spolehlivě se orientuje v relevantní odborné literatuře, dokáže vyhledat, interpretovat a aplikovat získané informace v praxi. Obecná způsobilost: Student je schopen vnímat problematiku vývoje člověka komplexně - v souvislostech edukačních disciplín a disciplín hraničních. Je způsobilý nejen využívat a uplatnit své vědomosti a dovednosti v praxi, ale samostatně je dál rozvíjet a hledat nové poznatky, přístupy a metody vzhledem k potřebám života a práce v oboru, pružně reagovat na aktuální okolnosti, volit a přijímat správné rozhodnutí, včetně odpovědnosti za ně.
- Osnova
- 1. Základní kategorie a pojmy: pedagogika, výchova, vzdělávání, edukace, CŽU, antropogogika, pedologie?
2. Předmět pedagogiky; vymezení předmětu pedagogiky; informativní a formativní charakter.
3. Vznik pedagogiky jako samostatné systémové vědy (J. F. Herbart, J. A. Komenský); pojetí pedagogiky v genezi a v současnosti z hlediska objektu zkoumání.
4. Pedagogické směry, alternativní školy a hnutí od 30. let 20. století po současnost.
5. Funkce a úkoly pedagogiky, pojetí paradigmat pedagogiky.
6. Soustava pedagogických věd, charakteristika pedagogických disciplín; dějiny pedagogiky a školství, předškolní pedagogika, školní pedagogika, vysokoškolská andragogika, sociální ped., speciální ped., pedagogika volného času, srovnávací (komparativní) pedagogika.
7. Pomocné a hraniční vědy pedagogiky; filozofické vědy, psychologické vědy, sociologické vědy.
8. Teorie výchovy, cíle a principy výchovy; srovnání s obecnou teorií vzdělávání a učení - přes cíle a principy.
9. Obsah výchovy, učební plány a osnovy, kurikula, RVP a ŠVP.
10. Formy a metody výchovy; didaktická technika a technologie výchovy.
11. Složky výchovy v demokratické společnosti; rozumová, mravní, k humanizmu, estetická a umělecká, pracovní, tělesná, multikulturní, integrovaná, k rodičovství; osobitý význam kompetence k celoživotnímu učení pro harmonický rozvoj osobnosti člověka.
12. Osobnost a klíčové kompetence vychovávaného jedince (žáka).
13. Osobnost a klíčové kompetence vychovatele (rodiče, učitele).
- 1. Základní kategorie a pojmy: pedagogika, výchova, vzdělávání, edukace, CŽU, antropogogika, pedologie?
- Literatura
- povinná literatura
- ČÁBALOVÁ, D. Pedagogika. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2993-0. info
- KANTOROVÁ, J. a kol. Vybrané kapitoly z pedagogiky II. Olomouc: Nakladatelství Hanex, 2010. ISBN 978-80-7409-030-1. info
- KANTOROVÁ, J. a kol. Vybrané kapitoly z pedagogiky I. Olomouc: Nakladatelství Hanex, 2008. ISBN 978-80-7409-024-0. info
- BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5. info
- BLÍŽKOVSKÝ, B. Systémová pedagogika. Ostrava: Amosium servis, 1992. ISBN 80-85498-18-9. info
- doporučená literatura
- Národní program rozvoje vzdělávání v České republice. (tzv. Bílá kniha, 2001) Web-site MŠMT ČR. info
- KALNICKÝ, J. Základy pedagogiky I. Studijní opora. 2. dopl. vyd. Opava: SU, 2012. ISBN 978-80-7248-787-5. info
- PRŮCHA, J. a kol. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2. info
- HLADÍK, J. Multikulturní výchova: socializace a integrace menšin. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2006. ISBN 80-7318-424-9. info
- JARVIS, P. The Theory&Praktice of Teaching. 2. ed. London: & NY, 2006. ISBN 0415-36525-2. info
- PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. 3. přeprac. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-047-X. info
- JANIŠ, K. - KRAUS, B. - VACEK, P. Kapitoly ze základů pedagogiky. Hradec Králové: Gaudeamus, 2004. ISBN 80-7041-102-3. info
- GAVORA, P. Metody pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-85931-79-6. info
- PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky: úvod do studia oboru. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-399-4. info
- Informace učitele
- Student zpracuje vybrané korespondenční úkoly ze studijní opory. Bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, nebo osobních konzultací. Zpracuje seminární práci na dané téma dle pokynů pedagoga.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2014/UPPVBD001