UPPVBK068 Preventivní programy

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2014
Rozsah
Přednáška 6 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Lucie Šimečková (přednášející)
Garance
PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout studentům vhled do problematiky tvorby a realizace preventivních programů ve školách. Studenti získají teoretické znalosti z oblasti primární prevence a praktické zkušenosti s využíváním různých metod práce s dětmi i s konkrétními technikami a aktivitami. Důraz je kladen zejména na dovednost náležitě strukturovat preventivní program a na adekvátní volbu aktivit pro dané téma programu a věkovou kategorii cílové skupiny. Součástí praktické přípravy bude vytvoření preventivního programu pro konkrétní oblast rizikového chování. Průběh semináře bude mít výcvikový charakter. Výstup z učení: Na konci kurzu bude mít student přehled o systému a realizaci prevence rizikového chování v resortu školství, bude schopen definovat primární pojmy z oblasti prevence, bude se lépe orientovat (příp. dokáže vyhledat a zpracovat informace) v problematice rizikového chování dětí, bude znát základní charakteristiku různých typů her a aktivit. Zdokonalí se v komunikačních dovednostech, zejména v technikách dotazování, aktivního naslouchání i v řešení vzniklých situací, dokáže pracovat s motivací, zpětnou vazbou a oceňováním. Na základě nabytých znalostí bude schopen tvůrčí práce v oblasti preventivních aktivit, především při tvorbě preventivních a aktivizačních programů podle potřeby škol.
Osnova
  • 1. Základní informace a pojmy z oblasti primární prevence v resortu školství (systém, účastníci, formy rizikového chování, minimální preventivní program školy)
    2. Práce se třídou (zásady, principy, skupinová dynamika; vytvoření raportu, nastavení pravidel, spolupráce, motivace, zpětná vazba, oceňování aj.)
    3. Hry, aktivity, techniky (rozdělení, charakteristika, využití; výhody, nesnáze, rizika; práce s pomůckami, s příběhy aj.)
    4. Struktura preventivního programu (téma, cílová skupina, aktivity, cíl - klíčové kompetence cílové skupiny)
    5. Tvorba preventivního programu a jeho následný rozbor
Literatura
    povinná literatura
  • Metodické doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních č.j. 21291/2010-28. info
  • Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění vyhlášky č. 116/2011 Sb. info
  • MIOVSKÝ, M. et al. Návrh doporučené struktury minimálního preventivního programu prevence rizikového chování pro základní školy. Praha: Klinika adiktologie, 1. lékařská fakulta, 2012. ISBN 978-80-87258-74-3. info
  • MIOVSKÝ, M. et al. Výkladový slovník základních pojmů školské prevence rizikového chování. Praha: Klinika adiktologie, 1. lékařská fakulta, 2012. ISBN 978-80-87258-89-7. info
  • MIOVSKÝ, M. et al. Primární prevence rizikového chování ve školství: [monografie. Vyd. 1. Praha: Sdružení SCAN, 2010. ISBN 978-80-87258-47-7. info
  • SMÉKALOVÁ, E. et al. Studijní texty pro metodiky prevence sociálně patologických jevů. Olomouc: Katedra psychologie, Filozofická fakult, 2007. ISBN 80-7326-118-9. info
  • HERMOCHOVÁ, S. Skupinová dynamika ve školní třídě. Kladno: AISIS, 2005. ISBN 80-239-5612-4. info
    doporučená literatura
  • MIOVSKÝ, M. et al. Příklady dobré praxe programů školské prevence rizikového chování. Praha: Klinika adiktologie, 1. lékařská fakulta, 2012. ISBN 978-80-87258-91-0. info
  • HERGETOVÁ, A. et al. Zavádění preventivních opatření proti rizikovému chování ve škole. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské por, 2012. ISBN 978-80-87652-69-5. info
  • KOLÁŘ, M. Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-871-5. info
  • LISÁ, E. et al. Hry k rozvoji sociálních kompetencí žáků 1. stupně ZŠ. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-746-6. info
  • SMOLÍK, J. Subkultury mládeže. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-29077. info
  • MARTÍNEK, Z. Agresivita a kriminalita školní mládeže. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2310-5. info
  • KIRCHNER, J. Psychologie prožitku a dobrodružství. Brno: Computer Press, 2009. ISBN 978-80251-2562-5. info
  • FISCHER, S.; ŠKODA, J. Sociální patologie : analýza příčin a možností ovlivňování závažných sociálně patologických jevů. Praha : Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2781-3. info
  • KYRIACOU, CH. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, s.r.o., 2005. ISBN 80-7178-945-3. info
  • BENDL, S. Ukázněná třída, aneb, Kázeňské minimum pro učitele. Praha: Triton, 2005. ISBN 80-7254-624-4. info
  • ERKERT A. Hry pro usměrňování agresivity. Praha: Portál, s.r.o., 2004. ISBN 80-7178-938-0. info
  • BENDL, S. Jak předcházet nekázni, aneb, Kázeňské prostředky. Praha: ISV, 2004. ISBN 80-86642-14-3. info
  • CHMELÍK, J. et al. Mravnost, pornografie a mravnostní kriminalita. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-739-6. info
  • BENDL, S. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha: ISV, 2003. ISBN 80-86642-08-9. info
  • ŘÍČAN, P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-049-9. info
Výukové metody
Přednáška s diskusí
Pozorování
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Laboratorní praktika
Metody hodnocení
Písemný test
Seminární práce
Informace učitele
Získání teoretických znalostí o vybraných sociálně patologických jevech a rizikovém chování, vytvoření preventivního programu, aktivní spolupráce, otevřenost, motivovanost.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, léto 2023, léto 2024, léto 2025.