UPPVP0095 Kazuistický seminář

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2014
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Bohdana Richterová (cvičící)
Garance
Mgr. Bohdana Richterová
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Předpoklady
UPPVP0030 Teorie a metody sociální práce && UPPVP0025 Pedagogicko-psychologická diag && UPPVP0028 Sociální patologie II
Odborná praxe.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem semináře je reflektovat průběžnou praxi studentů na oddělení sociálně-právní ochrany dětí. V semináři je probíráno plnění úkolů, které mají studenti pro jednotlivé praxe zadány. Mezi studenty tak dochází k výměně informací a zkušeností, současně je jim poskytnuta supervize. Seminář má umožnit integrovat získávanou zkušenost s teoretickými východisky sociální práce. Předmět je omezen na max. počet 15 studentů.
Osnova
  • popis pracoviště sociálně-právní ochrany dětí (dále SPOD)
    diskuze o právních předpisech v oblasti SPOD
    popis a srovnání spolupráce s ostatními institucemi působícími v oblasti SPOD
    diskuze o zdrojích a formách informací o klientech, úvahy nad jejich validitou
    jednání sociálního pracovníka s klientem, sepsání návrhu na úpravu práv a povinností k nezl.
    dítěti
    jednání sociálního pracovníka při soudním jednání, sepsání odvolání proti rozhodnutí soudu
    diskuze o typologiii sociálních problémů rodin a dětí
    popis samostatného jednání studentů s klienty
    analýzová mapa,indiviuální plán péče, mapa rodinných vztahů
    případová konference jako způsob případové práce
    zhodnocení kaziustik
Literatura
    povinná literatura
  • MATOUŠEK, O. A KOL. Sociální práce v praxi. Praha: Portál, 2005. info
  • ŠPATENKOVÁ, N. A KOL. Krizová intervence pro praxi. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-0586-9. info
  • MATOUŠEK, O. A KOL. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2003. info
Výukové metody
Přednáška s diskusí
Metody hodnocení
Rozhovor
Systematické pozorování studenta
Informace učitele
účast na seminářích, zpracovat kazuistiky tematicky zaměřené na rodinu :
- s hadicapovaným/zdravotně postiženým dítětem nebo členem
- s dětmi v DD/KÚ ( případně některým ze sourozenců umístěným mimo rodinu)
- s dítětem s výchovnými problémy
- s týraným členem/dítětem + domácí násilí+syndrom CAN
- s manželstvím v rozvodu
kazuistiky reflektují předcházející praxe studentů.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 1993, zima 1994, zima 1995, zima 1996, zima 1997, zima 1998, zima 1999, zima 2000, zima 2001, zima 2002, zima 2003, zima 2004, zima 2006, zima 2007, zima 2008, zima 2009, zima 2010, zima 2011, zima 2012, zima 2013, zima 2015.