FVP:UPPVP0025 Pedagogicko-psychologická diag - Informace o předmětu
UPPVP0025 Pedagogicko-psychologická diagnostika a poradenství
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2015
- Rozsah
- 1/0/0. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Boris Iljuk, CSc. (přednášející)
- Garance
- doc. Boris Iljuk, CSc.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě - Předpoklady
- žádné
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty oboru Sociální patologie s podstatou diagnostické a poradenské činnosti, jednotlivých poradenských systémů a problémů, kterých se oblast pedagogicko - psychologického poradenství dotýká. Dále pak seznámit studenty se základní klasifikací psychodiagnostických metod, technik a jejich možnostech praktického využití.
- Osnova
- 1. Úvod - Vymezení předmětu a oboru. Cíle, účel a funkce PPDg. Vztah poradenství, psychodiagnostiky a psychoterapie. Poradenské systémy. Etika. Diagnostické kompetence. Obecné rysy poradenských problémů, nejčastější problémy v různých typech poradenských zařízeních
2. Diagnostický proces, jeho dynamika a struktura.
3. Komunikace, vztah, poradenský vztah a jeho funkce.
4. Klinické metody - Pozorování, Anamnéza, Diagnostické interview.
5. Rozhovor (Interview), druhy a struktura rozhovorů, vedení rozhovoru
6. Kasuistika
7. Diagnostika patologických jevů v rámci skupiny, možnosti intervence
8. Hra jako diagnostický prostředek
9. Psychodiagnostická činnost - cíl, strategie, diagnóza. Klinický a psychometrický přístup. Diagnostické metody - klasifikace, základní vlastnosti testů. Vybrané informace o statistice.
10. Parametrické, neparametrické testy. Dotazníkové metody.
11. Pedagogicko - psychologická diagnostika dětí. Psychodiagnostika znevýhodněných školáků (psychosociální, sociokulturní a zdravotní handicap).
12. Řešení problémů dětí s poruchami chování.
- 1. Úvod - Vymezení předmětu a oboru. Cíle, účel a funkce PPDg. Vztah poradenství, psychodiagnostiky a psychoterapie. Poradenské systémy. Etika. Diagnostické kompetence. Obecné rysy poradenských problémů, nejčastější problémy v různých typech poradenských zařízeních
- Literatura
- povinná literatura
- Svoboda, M. Humpolíček, P.; Šnorek, V. Psychodiagnostika dospělých. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0363-6. info
- Šnydrová, I. Psychodiagnostika. Praha:Grada, 2008. ISBN 978-80-70-42-372-. info
- Klégrová, J., Vágnerová, M. Psychodiagnostika dětí a mládeže. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 9788024615387. info
- doporučená literatura
- VÁGNEROVÁ, M. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1538-7. info
- KUCHARSKÁ, A., MÁJOVÁ, L. (ED.). Dětská kresba v psychologickém výzkumu. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická f, 2005. ISBN 80-7290-217-2. info
- ŠIMÍČKOVÁ - ČÍŽKOVÁ, J., KIMPLOVÁ, T. (ED.). Psychodiagnostické metody v práci učitele primárního vzdělávání. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakul, 2004. ISBN 80-7042-372-2. info
- HOLLIN, C. R. (ED.). The essential handbook of offender assessment and treatment. Chichester: Hoboken Wiley, 2004. ISBN 0-470-85436-7. info
- DVOŘÁKOVÁ, M. Pedagogicko-psychologická diagnostika II. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 1999. ISBN 80-7040-282-2. info
- TRPIŠOVSKÁ, D. Psychologická diagnostika pro učitele. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, 1997. ISBN 80-7044-159-3. info
- DVOŘÁKOVÁ, M. Pedagogicko psychologická diagnostika. České Budějovice: Jihočeská univerzita, Pedagogi, 1995. ISBN 80-7040-143-5. info
- DITTRICH, P. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Jinočany: H&H, 1993. ISBN 80-85467-06-2. info
- Výukové metody
- Přednášení
- Metody hodnocení
- Známkou
Písemná zkouška - Informace učitele
- Ukončení předmětu:
Zkouška: písemní zkouška (didaktický test)
Podmínka prospění: výborně (100 - 90b.), chvalitebně (89-79), dobře (78-68)
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2015/UPPVP0025