UVSRPCD004 Úvod do psychologické teorie

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2014
Rozsah
Přednáška 6 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Věra Juříčková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Věra Juříčková, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Věra Juříčková, Ph.D.
Ústav veřejné správy a sociální politiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je zaměřen na základní okruhy obecné psychologie. Přednášená témata a následná zážitková cvičení jsou koncipována tak, aby se studenti VSRP orientovali v základních teoretických pojmech psychologie, což vytváří předpoklady pro další přípravu na povolání v oblasti veřejné správy a sociální sféře. Cílem předmětu je seznámit studenty se základními poznatky obecné psychologie, psychologie osobnosti a vývojové psychologie. Největší pozornost je věnována poznání zákonitostí a specifik osobnosti v rámci vývoje, pochopení vývoje člověka v celé životní křivce jak z pohledu poznávacích, tak i emočních a motivačních procesů. Výuka je založena na propojení teoretických poznatků s praktickými dovednostmi a interaktivní prožitkovou vlastní zkušeností, aby se student po absolvování předmětu orientoval v zákonitostech psychiky a získal vědomosti pro studium dalších předmětů. Výstupy: Odborné znalosti: Student získá vědomosti o základech obecné psychologie, psychologie osobnosti a vývojové psychologie. Odborné znalosti se vždy učí propojovat s dosavadní zkušeností a případně aplikovat v praxi. Je motivován ke studiu odborné literatury. Odborné dovednosti: Student je veden k propojování znalostí a dovedností tak, aby je dokázal aplikovat v praxi. Učí se zpětnovazebné kontrole, cvičí se praktické dovednosti. Významnou složku tvoří metody podporující sebepoznávání. Obecná způsobilost: Student je schopen uplatnit získané vědomosti a dovednosti nejen v navazujících předmětech a celkovém systému vzdělávání, ale především v kontaktu i s klientem i v pracovním týmu. Je veden ke kritickému a kreativnímu přístupu, ke společné diskusi o problémech. Sebepoznávání vede k přiblížení slabých i silných stránek studenta.
Osnova
  • 1. Předmět psychologie, psychika a její funkce, nevědomí a vědomí. Determinace psychiky.
    2. Klasifikace psychologických věd. Metody psychologie. Základní směry současné psychologie.
    3. Poznávací procesy. Vnímání. Představivost.
    4. Myšlení - charakteristika, druhy, formy. Rozvoj kreativity.
    5. Pozornost. Učení a paměť.
    6. Emoce. Emoční inteligence.
    7. Psychologie osobnosti. Struktura osobnosti. Schopnosti a jejich rozvoj. Motivační dispozice osobnosti - dynamika osobnosti.
    8. Temperament. Charakter.
    9. Struktura ega. Integrita osobnosti. Poruchy osobnosti.
    10. Vývoj jedince, zákonitosti vývoje, teorie determinace a periodizace vývoje, vývojové teorie a modely.
    11. Krizová období v průběhu života, utváření osobnosti.

    SEMINÁŘ
    Semináře navazují na přednášky a interaktivním způsobem rozšiřují obsah probíraného učiva. V semináři se studenti aktivně zúčastní společných činností. Cílem seminářů je propojení teorie a praxe, na zážitkových aktivitách prohloubí probíraná témata s kritickým zhodnocením a rozvíjením dovedností.
Literatura
    povinná literatura
  • JUŘÍČKOVÁ, V. Úvod do psychologické teorie. ISBN 978-80-85819-75-5. info
  • VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1. info
  • JUŘÍČKOVÁ, V. Psychologie osobnosti. [online]. Distanční studijní opora v elektr. verzi. Opava: Slezská univerzita, 2011. URL info
  • BLATNÝ, M. a kol. Psychologie osobnosti: hlavní témata, současné přístupy. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3434-7. info
    doporučená literatura
  • DRAPELA, V. J. Přehled teorií osobnosti. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-505-9. info
  • ŘÍČAN, P. Psychologie osobnosti: [obor v pohybu]. 5. rozš. vyd. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1174-4. info
  • LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha : Grada Publishing, 2007. info
  • ŘÍČAN, P. Cesta životem: [vývojová psychologie]: přepracované vydání. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-124-7. info
  • VYBÍRAL, Z. Psychologie jinak. Současná kritická psychologie. Praha: Academia, 2006. info
  • LANGMEIER, J. a KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. 2., akt. vyd. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9. info
  • HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-485-4. info
  • VÁGNEROVÁ, M. Základy psychologie. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0841-3. info
Informace učitele
Student průběžně zpracovává zadané úkoly. Individuálně prostuduje odbornou knihu nebo článek vztahující se k tématu. Aktivně se účastní aktivit na seminářích.
Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, příp. si může vyžádat konzultaci.
Vyučující na témata, která nebyla v plném rozsahu odpřednášena, upozorní, aby si studující vyhledali v povinné literatuře nebo a e-learningových stránkách.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020.