UVSRPVK194 Filozofie kultury

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2015
Rozsah
Přednáška 6 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Petr Slováček, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petr Slováček, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Petr Slováček, Ph.D.
Ústav veřejné správy a sociální politiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout studentům poměrně hluboký vhled do problematiky kultury, která se zvláště v souvislosti s tzv. krizí multikulturalismu jeví jako nanejvýše aktuální. V rámci přednášek se posluchači seznámí s širokým spektrem teorií uchopujících pojem kultury s tím, že si sami budou schopni vytvořit určitou "polygonální" představu o tom, co kultura může být. Jinak řečeno, získají přehled o kultuře, který bude začínat u kultury chapané jako umění ke kultuře, již mohou rozumět jako prostoru významů. Ačkoliv je předmět komcipován převážně teoreticky, předpokládá se, že vytvoří teoretickou a reflexvní základnu pro takové předměty, jež porozumění kultuře potřebují, ale zároveň se mu nemohou věnovat na dostatečně hluboké úrovni. Zde máme na mysli především předměty, jež se zabývají problematikou menšin, etnik, možnostmi multikulturálního světa ap.
Osnova
  • 1. Základní vymezení pojmu kultury - kultura jako jednoznačně nedefinovatelný pojem
    2. Sociologické vymezení pojmu kultury
    3. Filosofické vymezení pojmu kultury
    4. Jazyk a kultura - Jak jazyk vytváří obraz toho, co vnímáme? Teorie jazykového obrazu světa a Foucaultovy episptémy.
    5. Kulturní kontexty a jejich odlišnosti
    6. Evropský kulturní kontext a jeho "pilíře" I.- Co bychom mohli nalézt, kdybychom se tázali po "evropanství"?
    7. Východní kulturní kontext a jeho odlišnosti - Je pro Východ typické spíše "fatum mohametanum"?
    8. Kultura a náboženství jako významný činitel formující prostor významů
    9. Křesťanství a islám - Proč se křesťanství podílelo na vzniku moderní společnosti a jak souvisí spekulativní teologie s liberalismem?
    10.Kulturní vykořeněnost - marginalizace
    11. Problémy menšin a jejich kultur - K čemu dochází, když se nebere kultura vážně?
    12. Kultura a vědění - vzdělanostní společnost a otázka kultury? Znamená hodně vědět také automaticky být vzdělaný?
Literatura
    povinná literatura
  • G. Davieová. Výjimečný případ Evropa. CDK, 2009. info
  • J. Hanuš (ed.). Evropa a její duchovní tvář. CDK, 2005. info
  • B. Horyna. Idea Evropy. Argo, 2001. info
  • M. Petrusek. Sociologie, literatura a politika. Karolinum, 1996. info
    doporučená literatura
  • U. Eco. Teorie sémiotiky. Argo, 2009. info
  • M. Foucault. Zrození biopolitiky. CDK, 2009. info
  • U. Eco. Skeptikové a těšitelé. Argo, 2007. info
  • J. Hanuš. Křesťanství a lidská práva. Vyšehrad, 2002. info
  • E. Cassirer. Filosofie symbolických forem I. Oikoymenh, 1996. info
  • F. de Saussure. Kurz obecné lingvistiky. Academia, 1996. info
  • M. Petrusek. Velký sociologický slovník. Karolinum, 1996. info
  • M. Petrusek. Sociologie literatury. Čs. spisovatel, 1990. info
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2011, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2016, zima 2017, zima 2018.