UPPVFD013 Sociální gerontagogika

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2016
Rozsah
Přednáška 9 HOD/SEM. 7 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět sociální gerontagogika vychází z konstituované pedagogické disciplíny sociální pedagogika a studenti jsou seznamováni s tématy, které spadají do oblasti sociální pedagogiky. Veškeré přednáškové tematické okruhy jsou zasazeny do kontextu edukační činnosti se seniory.
Osnova
  • 1. Sociální gerontagogika - charakteristika, základní terminologie. Sociální gerontagogika jako součást sociální pedagogiky.
    2. Historie sociální gerontagogiky - osobnosti, konstituování na základě jiných vědních disciplín.
    3. Současný vztah sociální gerontagogiky a sociální práce.
    4. Současný vztah sociální gerontagogiky a pedagogiky volného času.
    5. Prostředí - základní typologie (dle velikosti; dle realizovaných činností aj.).
    6. Vliv prostředí na výchovu a formování jedince. Mediální výchova, finanční gramotnost, počítačová výchova.
    7. Pedagogizace prostředí. Výchova kulturních návyků.
    8. Výchova a manipulace - pozitivní využití manipulace, manipulativní mechanismy, techniky, strategie. Vztah manipulace a lidské důstojnosti. Manipulativní strategie v souvislosti s nekalými obchodními praktikami.
    9. Lidská práva - legislativní dokumenty, senioři a lidská práva.
    10. Metody sociálně gerontagogické činnosti uplatnitelné při práci se seniory.
    11. Klima a kultura zařízení věnujících se práci se seniory.
    12. Osobnost sociálního pedagoga (gerontagoga).
Literatura
    povinná literatura
  • JANIŠ, K. ml. Vybraná témata ze sociální pedagogiky. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřej, 2014. ISBN 978-80-7510-101-3. info
  • PROCHÁZKA, M. Sociální pedagogika. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3470-5. info
  • KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-383-3. info
  • KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V., et al. Člověk-prostředí-výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2. info
  • PŘADKA, M., KNOTOVÁ, D., FALTÝSOVÁ, J. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Brno: Masarykova univerzita, 1998. ISBN 80-210-1946-8. info
    doporučená literatura
  • webové stránky Českého statistického úřadu. URL info
  • JANIŠ, Kamil ml. Prostředí jako činitel socializace jedince v pojetí R. Owena, G. A. Lindnera a A. S. Makarenka. Media4u Magazine [online]. 2010. URL info
  • WRÓBEL, A. Výchova a manipulace. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2337-2. info
  • REITMAYEROVÁ, E. a BROUMOUVÁ, V. Cílená zpětná vazba. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-317-8. info
  • JANIŠ, K., KRAUS, B., VACEK, P. Kapitoly ze základů pedagogiky. 3. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007. ISBN 978-80-7041-800-0. info
  • MALACH, J. Teorie metodiky výchovy. 1. vyd. Praha: UNIVERZITA Jana Amose Komenského Praha s., 2007. ISBN 978-80-86723-29-7. info
  • NĚMEC, J. a kol. Kapitoly ze sociální pedagogiky a pedagogiky volného času. Brno: Paido, 2002. ISBN 80-7315-012-3. info
Informace učitele
Student si připraví 3 konkrétní příklady pozitivního a 3 příklady negativního vlivu mikro a lokálního prostředí na osobnost seniora. Mezi pozitivními a negativními příklady se musí objevit minimálně jeden příklad v každé skupině z oblasti vlivu médií. Dále student vypracuje návrh v rozsahu 6 normostran zaměření na pedagogizaci prostředí domova vlastního, rezidenčního zařízení a instituce věnující se edukaci seniorů. Návrh musí přiměřeně odpovídat finanční, časové a místní realitě. Jednotlivé úkoly jsou diskutovány a hodnoceny na řízených konzultacích.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2017, zima 2018, zima 2020.