FVP:UPPVKP099 Úvod do andragogiky - Informace o předmětu
UPPVKP099 Úvod do andragogiky
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2017
- Rozsah
- Přednáška 6 HOD/SEM. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Sociální patologie a prevence (program FVP, B7507-SvP)
- Cíle předmětu
- Obsahem předmětu je vymezení andragogiky na pozadí věd o výchově a koncepce celoživotního vzdělávání, její geneze, specifické aspekty, cíle a subsystémy. Cílem předmětu je umožnit studujícím orientovat se ve specifických problémech jednotlivých subsystémů andragogiky, osvojit si právní, organizační a didaktickou stránku procesu vzdělávání dospělých, včetně terminologického aparátu vědy a metod, které používá pro zkoumání svého předmětu, porozumět vzájemným vztahům cílů, podmínek a prostředků edukace dospělých.
- Osnova
- Základní kategorie a pojmy andragogiky.
1. Andragogika v systému věd o výchově - edukologie, antropogogika, pedagogika, gerontagogika/geragogika - v rámci ostatních společenských věd a věd o člověku, jejich postavení, vzájemné vazby, proces a význam osamostatňování.
2. Andragogika jako věda, předmět zkoumání, její význam a úkoly v současné společnosti, funkce vzdělávání dospělých, jejich vývoj a perspektivy.
3. Subsystémy andragogiky a jejich tematické zaměření, pomocné a hraniční vědy andragogiky - profesní, kulturní a integrální andragogika, péče, osvěta.
4. Výzkum a vědní profilace v andragogice, osobnosti vědy, vědecké školy a institucionalizace vědy.
5. Vzdělávání jako součást politiky, kategorizace komponent celoživotní učení, formální, neformální a informální učení ve světě, strategické dokumenty mezinárodní (UNESCO, EU) a národní - MŠMT ČR a MPSV ČR.
6. Didaktický aparát andragogiky - cíle, obsah, formy, metody, principy, prostředky a podmínky vzdělávání dospělých a jejich systémové vazby.
7. Účastník vzdělávání, jeho motivace ke vzdělávání, vstupní úroveň, docilita.
8. Lektor a organizátor vzdělávání dospělých, profesní kompetence.
9. Vývoj vzdělávání dospělých v českých zemích.
10. Andragogické společnosti, mezinárodní projekty (Grundtvig), sítě, kooperace.
11. Andragogika v systému rozvoje lidských zdrojů, její vazby na personální management, řízení kariéry, životní styl populace.
- Základní kategorie a pojmy andragogiky.
- Literatura
- povinná literatura
- KALNICKÝ, J. Determinanty efektivnosti edukačního procesu. Ostrava, 2017. ISBN 978-80-7329-428-1. info
- KALNICKÝ, J. Predzamestnanecká a zamestnanecká edukológia. (encyklopedické výkladové heslo) s. 1072-1074. In ŠVEC, Š. (ed.) a kol. Slovenská encyklopédia edukológie. Bratislava, 2015. ISBN 978-80-223-17-2. info
- KALNICKÝ, J. Zamestnávateľská andragogika (encyklopedické výkladové heslo) s. 1081-1086. In ŠVEC, Š. (ed.) a kol. Slovenská encyklopédia edukológie. Bratislava, 2015. ISBN 978-80-223-17-2. info
- KALNICKÝ, J. Celoživotní učení, edukace dospělých a seniorů (relační a kauzální analýza geneze). Ostrava, 2014. ISBN 978-80-7329-403-8. info
- KALNICKÝ, J. Systémová andragogika. Ostrava: PdF OU, Repronis, 2007. ISBN 978-80-7368-489-1. info
- BENEŠ, M. Andragogika: teoretické základy. Praha: Eurolex Bohemia, 2003. ISBN 80-86432-23-8. info
- PALÁN, Z. Základy andragogiky. Praha: VŠ JAK, 2003. ISBN 80-86723-03-8. info
- doporučená literatura
- KALNICKÝ, J. HRM - řízení lidských zdrojů. Ostrava, 2012. ISBN 978-80-7329-300-0. info
- MALACH, J. Andragogika. Ostrava, 2003. ISBN 80-7042-936-4. info
- JARVIS, P., HOLFORD, J., GRIFFIN, C. The theory and practise of learning. London: Kogan Page, 2003. ISBN 0-7494-3859-2. info
- PALÁN, Z. Výkladový slovník lidské zdroje. Praha: Academia, 2002. ISBN 80-200-0950-7. info
- BELZ, H., SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-71784-79-6. info
- VYMAZAL, J. Vzdělávání dospělých v české tradici a v evropském kulturním kontextu. In Leirman, W. Čtyři kultury ve vzdělávání (s. 139-154). Praha: Karolinum, 1996. ISBN 80-7184-168-4. info
- BOČKOVÁ,V., et al. Aktuální problémy výchovy a vzdělávání dospělých. Olomouc: Univerzita Palackého, 1994. ISBN 80-7067-358-3. info
- JOCHMANN, V. Integrální andragogika. In Andragogika. Sborník z teoretického semináře k pojetí andragogiky v Olomouci 26.-27. dubna 1993. Olomouc: Katedra sociologie a andragogiky FF UP, 1994. info
- BOČKOVÁ,V., et al. Antologie textů k andragogice. Olomouc: Univerzita Palackého, 1991. ISBN 80-7067-019-3. info
- SKALKA, J., et al. Základy pedagogiky dospělých. Praha: SPN, 1989. ISBN 80-04-21636-6. info
- KNOWLES, M. S. The Modern Praktice of Adult Education. From Pedagogy to Andragogy. Chicago: Follett Publishing Co., 1980. info
- Informace učitele
- Zadání úkolů - zpracování eseje o rozsahu 5 normostran. Výběr tématu je určen rámcem stanovených studijních okruhů. Literatura, z níž bude studující čerpat, nesmí být omezena na tituly označené za základní.
Kontrola a vyhodnocení bude provedena před zápisem na zkoušku formou individuální nebo skupinové konzultace. Úspěšné zpracování a kladné hodnocení je podmínkou zápisu na zkoušku. U Zk třeba získat min. 75 ze 100 možných bodů
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2017/UPPVKP099