UVSRPCP069 Informační systémy

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2017
Rozsah
1/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Magdalena Chmelařová, Ph.D. (přednášející)
Ing. Magdalena Chmelařová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Magdalena Chmelařová, Ph.D.
Ústav veřejné správy a sociální politiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit posluchače se základními principy informačních systémů a o možnostech využití GIS ve veřejné správě. Studenti se seznámí s tématy zaměřenými na nasazení nových technologií a naučí se pracovat s profesními programy, které se využívají v systémech tvorby GIS. Hlavním cílem výuky je rozvoj studentských znalostí a dovedností nutných pro nasazování GIS v praxi. Po úspěšném absolvování předmětu budou studenti schopni prezentovat základní systémové uspořádání GIS. Pochopí a zaujmou názor k problematice informačních systémů v kontextu historického vývoje a budou schopni aplikovat teoretické poznatky na praktických příkladech. Pochopí základní funkce pro tvorbu GIS a dále se také zorientují v rozsáhlé oblasti softwarových produktů. Na základě zadané semestrální práci se naučí vytvářet obsahové mapy a propojovat soubory různých formátů. Výstupy: Odborné znalosti: Studenti umí definovat základní systémové uspořádání informačních systémů, umí charakterizovat vývojové směry v zavádění GIS ve veřejné správě, umí popsat základní funkce softwarových produktů, znají podstatu elektronizace veřejné správy a umí určit jejich význam pro zlepšení komunikace s veřejností. Orientují se ve strategiích zavádění informačních systémů a jsou schopni vytvořit základní analýzu zavádění nových technologií. Umí popsat využití informačních a komunikačních technologií při řešení odborných problémů v oblasti informatizace veřejné správy. Odborné dovednosti: Studenti s využitím odborných znalostí z oblasti informačních systémů o území umí aplikovat moderní technologie na praktických příkladech a zvládají uplatnit moderní metody a přístupy z oblasti řízení informačních systémů. Aktivně prezentují své vlastní názory či názory týmu. Umí využívat ICT pro organizační, prezentační a analytické práce. Obecná způsobilost: Studenti se samostatně umí rozhodnout, které funkce a metody využijí v oblasti nasazování informačních systémů v praxi.
Osnova
  • 1. Úvod do předmětu, vymezení cíle a obsahu předmětu, seznámení se s literaturou a prameny, vymezení základních pojmů a souvislostí
    2. Architektura informačních systémů, technická, organizační a programová platforma
    3. Životní cyklus vývoje informačních systémů, bezpečnost IS
    4. Nasazení technologie IS ve veřejné správě
    5. Základní dokumenty a legislativa, principy a využití elektronického podpisu a šifrování
    6. Geografické informační systémy
    7. Registry - obyvatelstva, policejní, UIR-ADR, nemovitostí, ekonomických subjektů
    8. Katastr nemovitostí, katastrální mapa, digitální technická mapa, adresy, čísla popisná, čísla orientační
    9. Informatizace veřejné správy, dokument Digitální agenda pro Evropu 2020
    10. Informační systémy veřejné správy v ČR a EU (e-Government, eStat)
    11. Standardizace informačních systémů veřejné správy, informační systémy územní samosprávy
    12. Hlavní komerční produkty používané pro vytváření územně orientovaných informačních systémů
    13. Příklady dobré praxe
    Semináře rozšiřují obsah přednášek. Cílem je naučit studenty propojit teoretické poznatky na praxi, naučit je pracovat v profesní GIS aplikaci s daty, které umožní zobrazovat informace uspořádané do tabulek do obsahových map. Studenti se naučí data analyzovat a graficky prezentovat výsledky zobrazené informace a také aktivně a samostatně vyhledávat relevantní informace ke zvolenému tématu, pracovat s literaturou, zpracované téma prezentovat v semináři před svými kolegy a obstát v následné diskusi.
Literatura
    povinná literatura
  • LONGLEY, Paul, Michael F. GOODCHILD, D. J. MAGUIRE a David RHIND. Geografické informace: systémy a věda. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016. ISBN 978-80-244-5008-7. info
  • Czech POINT: historický vývoj a současná podoba 2014. Praha: CEVRO Institut [vysoká škola], 2015. ISBN 978-80-87125-30-4. info
  • GÁLA, Libor, Jan POUR a Zuzana ŠEDIVÁ. Podniková informatika: počítačové aplikace v podnikové a mezipodnikové praxi. Praha: Grada Publishing, 2015. ISBN 978-80-247-5457-4. info
  • CHMELAŘOVÁ, M. Informační systémy o území. Distanční studijní opora. 1. vyd. [online]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. URL info
    doporučená literatura
  • RAJKUMAR Buyya, Amir Vahid DASTJERDI. Internet of Things: Principles and Paradigms. Elsevier Inc., 2016. ISBN 978-0-12-805395-9. info
Výukové metody
Přednáška s aktivizací
Přednáška s diskusí
Moderní metody s ICT - myšlenkové mapy, eLearningový kurz, počítačové zpracování datových souborů
Metody hodnocení
Seminární práce
Informace učitele
Seminář navazuje na přednáškový cyklus, teoretické znalosti jsou formou zpracování samostatných úloh řešených za využití moderních informačních a komunikačních technologií prakticky ověřovány a procvičovány. Studenti své úlohy obhajují formou diskusí a jejich teoretické znalosti jsou prověřovány průběžně formou písemného testu v prostředí e-kurzu. Požadavky k zápočtu: zpracování tematické mapy v GIS aplikaci.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023, zima 2024.