UOGP031 Výzkum v ošetřovatelství 1

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2018
Rozsah
Přednáška 10 HOD/SEM, Seminář 6 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Yvetta Vrublová, Ph.D. (přednášející)
Ing. David Korpas, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Yvetta Vrublová, Ph.D.
Ústav nelékařských zdravotnických studií – Fakulta veřejných politik v Opavě
Předpoklady
Výstupy z učení:
Odborné znalosti a dovednosti:
Studující po absolvování předmětu bude umět:
- navrhnout jednoduché výzkumné téma a bude vědět, jak je rozpracuje do podoby výzkumných otázek včetně plánu výzkumný projeku,
- vysvětlit zásady EBP (EBN),
- vysvětlit principy kvantitativního a kvalitativního výzkumu,
- použít základní statistiku a vybrané metody kvalitativního výzkumu ke zpracování dat,
- popsat zásady a jednotlivé fáze výzkumného projektování,
- respektovat etické i legislativní rámce klinického výzkumu a etiky vědecké práce,
- zpracovat výzkumný projekt, obhájit jej.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět se zabývá oblastí výzkumu s jeho aplikací do zdravotnictví. Vymezuje výzkum jako důležitou součást zjišťování důležitých dat a informací pro zkvalitnování zdravotnické prevence, péče a léčby. Obecná část je rozdělena do základních oblastí výzkumu, jsou zde vymezeny pojmy jak základní a aplikovaný výzkum. Nosná část se věnuje metodologii kvantitativního a kvalitativního výzkumu včetně porozumění základní filosofii, technikám sběru kvantitativních dat (dotazník, anketa, retrospeknivní analýza) a kvalitativních dat (rozhovor, pozorování, kazuistiky). Cílem předmětu je seznámit studenty se základními metodologickými principy vědecké metodologie oboru a naučit je koncipovat a také realizovat a vyhodnocovat jednoduchý empirický průzkum z oblasti zdravotní péče.
Osnova
  • Přehled probírané látky přednášek a cvičení:
    1. Úvod do zdravotnického výzkumu. Definice vědy. Vědecké poznání. Charakteristické rysy moderní vědy. Vymezení pojmů věda, výzkumu a jeho druhů. Výzkum ve zdravotnictví. Etika vědeckého výzkumu ve zdravotnictví.
    2. Fáze výzkumu: přípravná fáze, projekt výzkumu, předmět výzkumu (hypotéza a její druhy, metody a techniky,
    zpracování, organizační zabezpečení výzkumu). Formulace výzkumného problému.
    3. Jednotlivé fáze výzkumného procesu.
    4. Práce s informačními zdroji. Informační systémy pro vědu a výzkum. Vyhledávání formulování a rozpracování výzkumného problému metodou PICOt. Praxe založená na důkazech - EBP (EBN).
    5. Kvantitativní a kvalitativní výzkum, techniky výzkumu, formulace výzkumných otázek a hypotéz.
    Cvičení
    1. Způsoby vyhodnocování kvantitativních dat četnostní tabulka, střední hodnoty, grafy. Testování hypotéz.
    2. Kvalitativní výzkum, metodologie základní
    principy a postupy.
    3 Praxe založená na důkazech - EBP (EBN).
    4. Formulace individuálního výzkumného problému, vyhledání relevantních studií v českých a zahraničních zdrojích.
    5. Tvorba a prezentace výzkumného projektu.
    Kontaktní výuka je vedena systémem konzultací na vybraná témata. Kombinovaná část studia je realizována v prostředí e-learningového kurzu na e-portále http://elearning.fvp.slu.cz/. Pro výuku jsou zde studentům k dispozici studijní opory zahrnující korespondenční úkoly
Literatura
    povinná literatura
  • HENDL.J.,RER,J. Metody výzkumu a evaluace. Praha, 2017. ISBN 978-80-262-1192-1. info
  • KRÁLOVÁ, J. Kvalitativní výzkum v ošetřovatelství. Distanční studijní opora a e-learningový kurz. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. URL info
  • RADKOVÁ, L. Kvantitativný výskum v ošetrovateľstve. E-opora. Opava: SLU v Opavě, FVP - ÚO, 2012. info
  • ŠPIRUDOVÁ, L. Výzkum v ošetřovatelství. Základy Evidence Based Practice v ošetřovatelství. Distanční studijní opora. Opava, 2012. ISBN 978-80-7248-860-5. info
  • MASTILIAKOVÁ, D. Výzkum v ošetřovatelství. E-opora. Opava: SLU v Opavě, FVP - ÚO, 2010. info
    doporučená literatura
  • EBM Guidelines. [online]. URL info
  • EBP Wikipedia [online]. URL info
  • eMedicine. [online]. URL info
  • BIRGER, H. Evidence-based practice: An analysis based on the philosophy of science. In Journal of the American Society for Information Science and Technology. 2011, 62 (7), s. 1301-1310. [online], posl. akt. 2011 [cit.2012-09- 23]. URL info
  • FINEOUT-OVERHOLT, E., JOHNSTON, L. Teaching EBP: Asking Searchable Answerable Clinical Questions. In Worldviews on Evidence-Based Nursing 2005; 2(3): 157-160. [online], posl. akt. 2005 [cit.2012-09- 23]. URL info
  • FINEOUT-OVERHOLT, E., HOFSTETTER, S., SHELL, L., JOHNSTON, L. Teaching EBP: Getting to the Gold: How to Search for the Best Evidence. Worldviews on Evidence-Based Nursing 2005; 2(4): 207-211. [online], posl. akt. 2005 [cit.2012-09- 23]. URL info
  • UpToDate [online]. URL info
  • ŠMERHOVSKÝ, Z., GÖPFERTOVÁ, D., FEBEROVÁ, J. Medicína založená na důkazech z pohledu klinické epidemiologie. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1314-7. info
  • LOBIONDO-WOOD, G., HABER, J. Nursing Research: Methods and Critical Appraisal for Evidence-Based Practice. London: A Mosby, 2005. ISBN 978-0323-02828-8. info
  • GREENHALGH, T. Jak pracovat s vědeckou publikací. Základy medicíny založené na důkazu. Praha: GRADA, 2003. ISBN 80-247-0310-6. info
  • BAKOVÁ, A. Informační pracovníci a evidence based medicine. In INFORUM, 2001. Praha: INFORUM, 2001. info
Výukové metody
Prezentace seminární práce
Přednáška, cvičení, průběžné zadávaní a hodnocení úkolů.
Metody hodnocení
Ústní zkouška
Projekt (zápočtový, semestrální, seminární)
Informace učitele
Student kromě absolvování přednášek a cvičení s 80% bude zpracovávat samostatnou práci a připravovat si úkoly do cvičení v průběhu obou semestrů.
AktivityNáročnost [h]
Cvičení24
Celkem24
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2016, zima 2017, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023, zima 2024.