UPPVFK051 Základy pedagogiky

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2018
Rozsah
Přednáška 6 HOD/SEM. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout studentovi strukturovaný vhled do pedagogiky jako společenskovědní disciplíny zabývající se výchovným působením na člověka. Cílem je představit vývoj disciplíny, její zákonitosti, strukturu, funkci a ohledem na věkové stupně pro členy učící se společnosti. Student získá přehled o složkách soustavy pedagogických věd, hraničních vědních disciplínách, o analýze jednotlivých stránek výchovného procesu, o klíčových kompetencích subjektu a objektu edukace, o podmínkách, principech výchovy jedince.
Osnova
  • 1. Předmět pedagogiky, základní kategorie edukace člověka, vymezení předmětu pedagogiky, vznik pedagogiky jako vědy
    2. Funkce a úkoly pedagogiky, pojetí paradigmat pedagogiky. Funkce a úkoly pedagogiky
    3. Soustava pedagogických věd, charakteristika pedagogických disciplín
    4. Teorie výchovy, cíle a principy výchovy. Cíle a cílená záměrnost výchovy. Klasifikace cílů výchovy
    5. Výchovný proces jako aktivizační a dynamický systém. Výchovný proces jako komplexní a formativní působení na jedince
    6. Výchovné principy
    7. Prostředky a metody výchovy
    8. Složky výchovy v demokratické společnosti. Rozumová výchova, mravní výchova, pracovní výchova, multikulturní výchova aj.
    9. Klíčové složky výchovného procesu, objekt, subjekt výchovy. Kompetence k učení a k celoživotnímu učení (CŽU)
Literatura
    povinná literatura
  • KALNICKÝ, J. Determinanty efektivnosti edukačního procesu. Ostrava, 2017. ISBN 978-80-7329-428-1. info
  • PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2017. ISBN 9788026212287. info
  • KALNICKÝ, J. Pedagogika pro SP. studijní opora. Opava: FVP SU, 2017. info
  • KALNICKÝ, J. Celoživotní učení, edukace dospělých a seniorů (relační a kauzální analýza geneze). Ostrava: Repronis, 2014. ISBN 978-80-7329-403-8. info
  • PRŮCHA, J. (ed.). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál s. r. o., 2009. ISBN 978-80-7367-564-2. info
    doporučená literatura
  • PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky - Úvod do studia oboru. Praha: Portál, 2015. ISBN 9788026208723. info
  • SHARPLES, M., ADAMS, A., FERGUSON, R., & others. Innovating Pedagogy. UK, Milton Keynes, 2014. ISBN 978-1-4730-0335-4. info
  • GAVORA, P. Metody pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-85931-79-6. info
  • BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5. info
    neurčeno
  • KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky, 2. vyd. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0643-9. info
Výukové metody
Přednáška
Metody hodnocení
Písemná zkouška
Informace učitele
https://elearning.fvp.slu.cz/course/view.php?id=323
Student vypracuje ve stanovených termínech (viz opora) vybrané korespondenční úkoly ze studijní opory a zašle je vyučujícímu. Bude moci i průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, nebo osobních konzultací. V závěrečním testu potřeba získat min. 75 ze 100 možných bodů
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2016, zima 2017, zima 2019, zima 2020.