UPPVJP014 Zájmová edukace u seniorů

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2019
Rozsah
13/13/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Garance
PhDr. Naděžda Špatenková, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s oblastí zájmové edukace seniorů a reflektovat její význam pro rozvoj jedince i společnosti. Zájmová edukace seniorů je pojímána v kontextu celoživotního učení, zvláštní pozornost bude věnována praktické aplikaci do oblasti volnočasových edukačních aktivit seniorů. Bude popsána dosavadní i aktuální situace na vzdělávacím trhu, charakterizovány jednotlivé typy zájmové edukace a podán přehled hlavních institucí, které se jím zabývají.
Výstupy z učení
Oborové znalosti: Student si osvojí znalosti ohledně zájmového vzdělávání seniorů, umí charakterizovat specifika seniorů jako účastníků edukace, popsat specifikace edukace seniorů, včetně vyjmenování metod a prostředků edukace.
Oborové dovednosti: Student umí aplikovat získané poznatky do edukační praxe, umí navrhnout a připravit aktivity zájmové edukace seniorů.
Obecné způsobilosti: Student je schopen používat znalosti a dovednosti zájmové edukace seniorů v kontextu celoživotního učení, dokáže získané znalosti aplikovat do edukační praxe.
Osnova
  • 1. Zájmová edukace seniorů. Definice zájmové edukace. Základní charakteristiky zájmové edukace. Cíle a funkce zájmového vzdělávání
  • 2. Didaktické aspekty zájmového vzdělávání seniorů. Metody, formy a didaktické prostředky
  • 3. Specifika edukace seniorů. Motivace k zájmové edukaci seniorů. Znaky učení seniorů
  • 4. Bariéry zájmové edukace seniorů. Předsudky, stereotypy a mýty. Možnosti a limity edukace seniorů. Edukační příležitosti
  • 5. Historický kontext zájmové edukace seniorů. Současný stav zájmové edukace seniorů. Zájmová edukace seniorů v ČR a v zahraničí
  • 6. Účastníci zájmové edukace seniorů. Zájmy a potřeby seniorů
  • 7. Specifika seniorů jako účastníků zájmového vzdělávání. Bio-psycho-sociální-spirituální změny ve vyšším věku
  • 8. Lektor zájmové edukace seniorů
  • 9. Organizační zajištění zájmového vzdělávání. Legislativní normy. Financování zájmové edukace seniorů. Instituce edukace
  • 10. Typy zájmové edukace seniorů I. Kulturní a estetická výchova. Náboženská a duchovní výchova
  • 11. Typy zájmové edukace seniorů II. Pohybová a sportovní výchova. Zdravotní výchova
  • 12. Typy zájmové edukace seniorů III. Cestování a turistika. Jazykové vzdělávání. Environmentální výchova
  • 13. Typy zájmové edukace seniorů IV. Vědeckotechnické vzdělávání
Literatura
    povinná literatura
  • SUCHÁ, J., JINDROVÁ, I. aB. HÁTLOVÁ.Hry a činnosti pro aktivní seniory. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0335-3.
  • ŠERÁK, M. Zájmové vzdělávání dospělých. Praha: Portál, s.r.o., 2009. ISBN 978-80-7367-551-6. info
  • ŠPATENKOVÁ, N. Gerontagogika. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3653-1.
  • ŠPATENKOVÁ, N. aK.JANIŠ ml.Zájmová edukace u seniorů[online]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, 2019. Dostupné z: https://elearning.slu.cz/course/index.php?categoryid=45
  • ŠPATENKOVÁ, N. - SMÉKALOVÁ, L. Edukace seniorů. Geragogika a gerontagogika. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5446-8. info
    doporučená literatura
  • DVOŘÁKOVÁ, M. ŠERÁK, M. Andragogika a vzdělávání dospělých. PRAHA: FF UK, 2016. ISBN 978-80-7308-694-7. info
  • HASMANOVÁ MARHÁNKOVÁ, J. Aktivita jako projekt: diskurz aktivního stárnutí a jeho odezvy v životech českých seniorů a seniorek. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2013. ISBN 978-80-7419-152-7.
  • KOZÁKOVÁ, Z., MŐLLER, O. Aktivizační přístupy k osobám seniorského věku. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1552-6. info
  • KRYSTOŇ, M., ŠERÁK, M. aL. TOMCZYK.Nové trendy ve vzdělávání seniorů: [česko-polsko-slovenské studie z andragogiky a sociální gerontologie] = Nowe trendy w edukacji seniorów: [Czesko-Polsko-Słowackie studia z zakresu andragogiki i gerontologii społecznej
  • SAVIĆEVIĆ, D. Adult Education: From Practice to Theory of Building. Frankfurt am Main: Peter Lang, 1999.
Metody hodnocení
zápočet, zkouška
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích akreditace zima, zima 2020, zima 2022, zima 2023, zima 2024.