UPPVJP020 Metodika participace v zážitkové výuce a v herních činnostech

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2019
Rozsah
0/26/0. 4 kr. Ukončení: z.
Garance
doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět přímo navazuje na předmět Androdidaktika a gerontagogika, který studenti absolvovali v zimním semestru.
Výstupy z učení
Oborové znalosti: Student umí definovat jednotlivé typy participačních metod. Umí definovat a vysvětlit význam participačních metoda a herních činností v kontextu edukace seniorů a osob preseniorského věku.
Oborové dovednosti: Student umí zpracovat návrh aktivit s využitím znalostí získaných předmětu. Student umí daný návrh programu evaluovat.
Obecné způsobilosti: Student si je vědom významu participačních metod a herních činností v životě osobě preseniorského a seniorského věku a umí v praxi aplikovat získané znalosti a dovednosti s ohledem na specifika jednotlivých skupin.
Osnova
  • 1. Zážitková výuka a participační metody – vymezení, definice
  • 2. Zážitek a prožitek – význam v edukačním procesu
  • 3. Hra, herní činnosti a jejich význam v seniorském a preseniorském věku
  • 4. Principy zážitkové pedagogiky – komfortní zóny, flow, dobrovolnost, Kolbův cyklus učení
  • 5. Problem solving, ice-break aktivity
  • 6. Diskuzní metody I
  • 7. Diskuzní metody II
  • 8. Inscenační metody
  • 9. Situační metody
  • 10. Gamifikace
  • 11. Organizace práce ve skupinách a jiných organizačních formách výuky s využitím videosystému
  • 12. Příprava a plánování vzdělávací akce s využitím prvků zážitkové výuky a participačních metod
  • 13. Evaluace vzdělávací akce
Literatura
    povinná literatura
  • ČINČERA, J. Práce s hrou: pro profesionály. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1974-0. info
  • HANUŠ, R, CHYTILOVÁ, L. Zážitkově pedagogické učení. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2816-2. info
  • KALNICKÝ, J. Metodika participace v zážitkových aktivitách a herních činnostech. Distanční studijní text[online]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, 2019. Dostupné z: https://elearning.slu.cz/course/view.php?id=336
  • KALNICKÝ, J. Androdidaktika a gerontodidaktika [online]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, 2019. Dostupné z:https://elearning.slu.cz/course/index.php?categoryid=45
  • KALNICKÝ, J. Didaktický přínos edukačních metod s vyšší participací edukantů. Ostrava: Repronis, 2017. ISBN 978-80-7329-430-4. info
  • KOTRBA, T. a L. LACINA.Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. 3. vyd. Brno: Barrister &Principal, 2015. ISBN 978-80-7485-043-1.
  • PETTY, G. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
    doporučená literatura
  • BENEŠ, Z.a kol. Instruktorský slabikář: metodická příručka pro všechny, kdo organizují kurzy zážitkové pedagogiky. Třetí, doplněné vydání. Praha: Gymnasion, 2016.; svazek 05. ISBN 978-80-270-0476-8.
  • KIRCHNER, J. Psychologie prožitku a dobrodružství. Brno: Computer Press, 2009. ISBN 978-80251-2562-5. info
  • SOJÁK, P.a kol. Kuchařka pro lektory zážitkově orientovaných kurzů, aneb, (Ne)vaříme z vody. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7572-6.
  • ŠVAMBERK ŠAUEROVÁ, M., ed. Benefity využití sportovních a prožitkových aktivit v edukačních souvislostech: kolektivní monografie. Praha: Vysoká škola tělesné výchovy a sportu Palestra, spol. s r.o., 2016. ISBN 978-80-87723-30-2.
  • ZORMANOVÁ, L. Výukové metody v pedagogice. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4100-0. info
Metody hodnocení
zápočet
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích akreditace léto, léto 2022, léto 2023, léto 2024, léto 2025.