UPPVJP031 Kognitivní trénink u seniorů

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2019
Rozsah
0/13/0. 4 kr. Ukončení: z.
Garance
PhDr. Naděžda Špatenková, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je podat základní přehled systémů trénování paměti a kognitivních funkcí, seznámit studenty s možnostmi individuálních i skupinových tréninkových aktivit pro seniory. Studenti si osvojí vybrané techniky trénování paměti a naučí se naplánovat, připravit a realizovat základní lekci individuálního i skupinového kognitivního tréninku.
Výstupy z učení
Oborové znalosti: Student si osvojí znalosti o paměti, kognitivním tréninku, umí charakterizovat specifika kognitivního tréninku u seniorů, popsat kognitivní trénink u vybraných skupin seniorské populace.
Oborové dovednosti: Student umí aplikovat získané poznatky do praxe, umí navrhnout a připravit lekci kognitivního tréninku pro vybranou populaci seniorů (zdravá populace, senioři s mírnou kognitivní poruchou, senioři s demencí).
Obecné způsobilosti: Student je schopen používat znalosti a dovednosti kognitivního tréninku v kontextu edukační péče o seniory.
Osnova
  • 1. Kognitivní funkce u seniorů. Paměť, pozornost, učení. Kognitivní trénink
  • 2. Kognitivní psychologie. Kognitivní schopnosti. Psychologie paměti. Druhy paměti
  • 3. Motivace cvičení paměti a jiných kognitivních funkcí. Vůle a cvičení
  • 4. Kognitivní trénink I. Pamatování čísel. Pamatování jmen a osob. Pamatování slovíček
  • 5. Kognitivní trénink II. Pamatování cizích slov. Pamatování časových údajů. Pamatování textů. Pamatování souvislého sledu informací
  • 6. Kreativní postupy I. Brainstorming. Brainwriting. Metoda 635
  • 7. Kreativní postupy II. Collective notebook (CNB). Myšlenkové mapování. Clustering. Bisociace
  • 8. Mnemotechniky
  • 9. Podmínky kognitivního tréninku
  • 10. Organizace cvičení paměti a jiných kognitivních funkcí. Organizace tréninkové hodiny
  • 11. Specifika účastníků kognitivního tréninku. Zdravá populace. Senioři s mírnou kognitivní poruchou. Senioři s demencí
  • 12. Netradiční přístupy ke kognitivnímu tréninku. Kritika kognitivního tréninku
  • 13. Životní styl. Výživa. Pohyb. Relaxace
Literatura
    povinná literatura
  • HOLMEROVÁ, I. et al. Průvodce vyšším věkem: manuál pro seniory a jejich pečovatele. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 2014. 206 s. Lékař a pacient. ISBN 978-80-204-3119-6.
  • PREISS, M. a J. KŘIVOHLAVÝ.Trénování paměti a poznávacích schopností. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009. 205 s. Psychologie pro každého. ISBN 978-80-247-2738-7.
  • PREISS, M., CHRÁSTKOVÁ, D., STEINOVÁ, D. a J. VEJTASOVÁ. Efektivita trénování paměti: příručka pro zájemce o trénování paměti. 1. vyd. Praha: Psychiatrické centrum, 2010. 57 s. ISBN 978-80-87142-10-3.
  • ŠPATÉNKOVÁ, N., SMÉKALOVÁ, L. Edukace seniorů. Praha: Grada Publishing, 2015. ISBN 978-80-247-5446-8. info
  • ŠPATENKOVÁ, N.Kognitivní trénink u seniorů[online]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, 2019. Dostupné z: https://elearning.slu.cz/course/index.php?categoryid=45
  • TIEFENBACHER, A. Trénink paměti: osvědčené tipy, metody a cvičení. 1. vyd. Praha: Grada, 2010. 153 s. Praxe & kariéra. ISBN 978-80-247-3177-3.
    doporučená literatura
  • GEISSELHART, R. R. a Ch. HOFMANN-BURKART.Trénink paměti a koncentrace: praktické techniky, cvičení, příklady a testy. 1. vyd. Praha: Grada, 2006. 105 s. Poradce pro praxi. ISBN 80-247-1654-2.
  • HIRTLOVÁ, P. Kreativní mysl. Vydání: první (s vydáním v předchozím vydavatelství 2. přepracované a doplněné vydání). Praha: Machiavelli Press, 2017. 187 stran. Studijní texty. ISBN 978-80-88147-06-0.
  • KLUCKÁ, J. a P. VOLFOVÁ.Kognitivní trénink v praxi. 2., rozšířené vydání. Praha: Grada, 2016. 174 stran. Psyché. ISBN 978-80-247-5580-9.
  • SUCHÁ, J. Trénujte si paměť. Vydání druhé. Praha: Portál, 2015. 211 stran. ISBN 978-80-262-0890-7.
  • SUCHÁ, J., JINDROVÁ, I. a B. HÁTLOVÁ.Hry a činnosti pro aktivní seniory. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013. 173 s., [8] s. barev. obr. příl. ISBN 978-80-262-0335-3.
  • ŠPATENKOVÁ, N. a kol. Krize a krizová intervence. Vydání 1. Praha: Grada, 2017. 285 stran. Psyché. ISBN 978-80-247-5327-0.
Metody hodnocení
zápočet
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích akreditace léto, léto 2022, léto 2023, léto 2024, léto 2025.