UPPVJP031 Kognitivní trénink u seniorů

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2025
Rozsah
0/13/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Pavel Kliment, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Naděžda Špatenková, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
UPPVJP031/A: Pá 21. 2. 11:25–13:00 C303, Pá 7. 3. 11:25–13:00 C303, Pá 21. 3. 9:45–11:20 C206, Pá 28. 3. 12:15–13:50 C303, Pá 2. 5. 13:55–15:30 C303, P. Kliment
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je podat základní přehled systémů trénování paměti a kognitivních funkcí, seznámit studenty s možnostmi individuálních i skupinových tréninkových aktivit pro seniory. Studenti si osvojí vybrané techniky trénování paměti a naučí se naplánovat, připravit a realizovat základní lekci individuálního i skupinového kognitivního tréninku.
Výstupy z učení
Oborové znalosti: Student si osvojí znalosti o paměti, kognitivním tréninku, umí charakterizovat specifika kognitivního tréninku u seniorů, popsat kognitivní trénink u vybraných skupin seniorské populace.
Oborové dovednosti: Student umí aplikovat získané poznatky do praxe, umí navrhnout a připravit lekci kognitivního tréninku pro vybranou populaci seniorů (zdravá populace, senioři s mírnou kognitivní poruchou, senioři s demencí).
Obecné způsobilosti: Student je schopen používat znalosti a dovednosti kognitivního tréninku v kontextu edukační péče o seniory.
Osnova
  • 1. Kognitivní funkce u seniorů. Pozornost, paměť, myšlení, jazyk, zrakově prostorové schopnosti
  • 2. Trénink kognitivních schopností
  • 3. Ukázky tréningu kognitivních funkcí 1;
  • 4. Ukázky tréningu kognitivních funkcí 2;
  • 5. Ukázky tréningu kognitivních funkcí 3;
  • 6. Ukázky tréningu kognitivních funkcí 4;
  • 7. Ukázky tréningu kognitivních funkcí 5;
  • 8. Reminiscenční terapie;
  • 9. Biblioterapie;
  • 10. Další aktivity pro trénování kognitivních schopností;
  • 11. Pohybová cvičení;
  • 12. Odpočinek. Relaxace.
Literatura
    povinná literatura
  • ŠPATÉNKOVÁ, N., SMÉKALOVÁ, L. Edukace seniorů. Praha: Grada Publishing, 2015. ISBN 978-80-247-5446-8. info
  • ŠPATENKOVÁ, N.Kognitivní trénink u seniorů[online]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, 2019. Dostupné z: https://elearning.slu.cz/course/index.php?categoryid=45
  • KLIMENT, P. Základy psychologie pro sociální pracovníky. Studijní text. Olomouc: UPOL, 2013.
    doporučená literatura
  • HOLMEROVÁ, I. et al. Průvodce vyšším věkem: manuál pro seniory a jejich pečovatele. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 2014. 206 s. Lékař a pacient. ISBN 978-80-204-3119-6.
  • PREISS, M. a J. KŘIVOHLAVÝ.Trénování paměti a poznávacích schopností. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009. 205 s. Psychologie pro každého. ISBN 978-80-247-2738-7.
  • PREISS, M., CHRÁSTKOVÁ, D., STEINOVÁ, D. a J. VEJTASOVÁ. Efektivita trénování paměti: příručka pro zájemce o trénování paměti. 1. vyd. Praha: Psychiatrické centrum, 2010. 57 s. ISBN 978-80-87142-10-3.
  • TIEFENBACHER, A. Trénink paměti: osvědčené tipy, metody a cvičení. 1. vyd. Praha: Grada, 2010. 153 s. Praxe & kariéra. ISBN 978-80-247-3177-3.
  • GEISSELHART, R. R. a Ch. HOFMANN-BURKART.Trénink paměti a koncentrace: praktické techniky, cvičení, příklady a testy. 1. vyd. Praha: Grada, 2006. 105 s. Poradce pro praxi. ISBN 80-247-1654-2.
  • HIRTLOVÁ, P. Kreativní mysl. Vydání: první (s vydáním v předchozím vydavatelství 2. přepracované a doplněné vydání). Praha: Machiavelli Press, 2017. 187 stran. Studijní texty. ISBN 978-80-88147-06-0.
  • KLUCKÁ, J. a P. VOLFOVÁ.Kognitivní trénink v praxi. 2., rozšířené vydání. Praha: Grada, 2016. 174 stran. Psyché. ISBN 978-80-247-5580-9.
  • SUCHÁ, J. Trénujte si paměť. Vydání druhé. Praha: Portál, 2015. 211 stran. ISBN 978-80-262-0890-7.
  • SUCHÁ, J., JINDROVÁ, I. a B. HÁTLOVÁ.Hry a činnosti pro aktivní seniory. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013. 173 s., [8] s. barev. obr. příl. ISBN 978-80-262-0335-3.
  • ŠPATENKOVÁ, N. a kol. Krize a krizová intervence. Vydání 1. Praha: Grada, 2017. 285 stran. Psyché. ISBN 978-80-247-5327-0.
Výukové metody
Výklad, diskuse, realizace tréninkových metod
Metody hodnocení
Aktivní účast na výuce, zápočet
Informace učitele
Studenti mají možnost konzultovat prostřednictvím e-mailu nebo po dohodě s vyučujícím osobně.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, akreditace léto, léto 2022, léto 2023, léto 2024.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2025/UPPVJP031