UPPVMK008 Psychopedie

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2019
Extent and Intensity
12/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Guaranteed by
doc. PhDr. Jarmila Pipeková, Ph.D.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je seznámení s teorií a částečně také s praxí edukace osob s mentálním postižením, se zaměřením na výchozí teoretické otázky předmětu psychopedie, a nový pohled na práci s člověkem s mentálním postižením v inkluzivní společnosti. Předmět zahrnuje rovněž definování postižení a jeho kategorizaci,etiologii a symptomatiku, dějiny péče o osoby s mentálním postižením ve světě a u nás, určité zamyšlení nad směřováním a charakteristikou osobnosti člověka s mentálním postižením.
Learning outcomes (in Czech)
Odborné znalosti:
- Student se orientuje v oblasti vědní disciplíny psychopedie, umí ji zařadit a charakterizovat
- Student zná základní teoretické pojmy a terminologii psychopedie
- Student se orientuje v terminologii, která se týká mentálního postižení
- Student umí definovat a charakterizovat stupně, typy a druhy mentálního postižení dle různých klasifikací
- Student se orientuje ve vývoji a historii péče o osoby s mentálním postižením v průběhu dějin u nás i v zahraničí
- Student zná základní vzdělávací systém a možnosti vzdělávání pro žáky a studenty s různými stupni a druhy mentálního postižení
- Student umí definovat speciálněpedagogické metody a zásady související s edukací osob s mentálním postižením.

Odborné dovednosti:
- Student umí posoudit vzdělávací možnosti našeho vzdělávacího systému ke stupni mentálního postižení žáka
- Student analyzuje osobnost člověka s mentálním postižením dle základních pravidel a znalostí charakteristiky osobnosti v obecné podobě.

Obecné způsobilosti:
- Student umí posoudit podle různých klasifikačních kritérií schopnosti a dovednosti člověka s mentálním postižením.
- Student umí přizpůsobit proces práce konkrétnímu člověku s určitým stupněm mentální retardace.
- Student se orientuje v různosti vzdělávacího systému, který je využíván pro děti a žáky s mentálním postižením.
- Student zná a umí modifikovat speciálněpedagogické metody využitelné v práci s lidmi s mentálním postižením.
Syllabus (in Czech)
  • Přednášky:
  • 1. Psychopedie jako speciálně pedagogická disciplína. Postavení psychopedie v systému ostatních věd. Pojmové vymezení a terminologie v psychopedii. Pojem mentální postižení a mentální retardace. Historie a současnost terminologické exprese psychopedie v zahraničním kontextu.
  • 2. Vývoj péče o osoby s mentálním postižením v zahraničí a v ČR.
  • 2. Současné zahraniční a domácí trendy směřující k edukaci a inkluzi osob s mentálním postižením ve společnosti.
  • 3. Humanizace životních podmínek osob s mentálním postižením, práva a diskriminace v kontextu současné legislativy.
  • 4. Charakteristika osobnosti člověka s mentálním postižením v komplexním pojetí.
  • 5. Rodina dítěte s mentálním postižením.
  • 6. Edukační realita – výchova a vzdělávání dětí a žáků s mentálním postižením.
  • Semináře:
  • 1. Typy a stupně mentálního postižení, hraniční pásmo jako fenomén.
  • 2. Etiologie mentálního postižení.
  • 3. Možnosti vzdělávání pro děti a žáky s mentálním postižením – typy a druhy institucí a škol. Základy didaktiky osob s mentálním postižením (zásady, metody).
  • 4. Žák s mentálním postižením ve škole. Podmínky a zásady speciálněpedagogické školní práce v rámci speciálního i inkluzivního vzdělávání.
  • 5. Poruchy autistického spektra, edukace dětí a žáků s PAS.
  • 6. Exkurze do zařízení pro osoby s mentálním postižením.
Literature
    required literature
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava. Students with Intellectual Disability in Inclusive Education Settings. Brno: Masaryk University, 2014. ISBN 978-80-210-6817-9.
  • ČERNÁ, Marie a kol. Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Praha: Karolinum, 2015. 224s. ISBN 978-80-246-3071-7.
  • JANKŮ, Kateřina. Speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Vybraná základní témata. Ostrava: Pdf, 2014. ISBN 978-80-7464-640-9.
  • PIPEKOVÁ, Jarmila. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno: MSD, 2006. ISBN 80-86633-40-3.
  • PIPEKOVÁ, Jarmila; VÍTKOVÁ, Marie et al. Social Inclusion of People with Intellectual Disabilities. Brno: Masaryk University, 2015. ISBN: 978-80-210-7726-3.
  • ŠVARCOVÁ, Iva. Mentální retardace. Vzdělání, výchova, sociální péče. 4.přeprac.vyd. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-889-0.
  • VALENTA, Milan a Oldřich MÜLLER. Psychopedie: teoretické základy a metodika. 5. aktualizované a rozšířené vyd. Praha: Parta, 2013. ISBN 978-80-7320-187-6.
    recommended literature
  • BAZALOVÁ, Barbora. Poruchy autistického spektra v kontextu české psychopedie. Brno: MU, 2012, 278 s. ISBN 978-80-5930-6.
  • ČADILOVÁ, Věra a Zuzana ŽAMPACHOVÁ. Strukturované učení: vzdělávání dětí s autismem a jinými vývojovými poruchami. 1. vyd. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-475-5.
  • HÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ. Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.
  • JANKŮ, Kateřina. Využívání metody Snoezelen u osob s mentálním postižením. Ostrava: OU PdF, 2010. ISBN 978-80-7368-915-5.
  • VANČOVÁ, Alica. Edukácia mentálne postihnutých. Speciálne metodiky predmetov ZŠS. Bratislava: IRIS, 2010. ISBN 978-80-89256-53-2.
    not specified
  • ADAMUS, Petr. Edukace žáků s poruchou autistického spektra v kontextu rozvoje klíčových kompetencí. Ostrava: PdF OU, 2014. ISBN 978-80-7464-661-4.
  • ADAMUS, Petr. Vzdělávání žáků s kombinovaným postižením. Ostrava: OU, PdF, 2017. 110 s. ISBN 978-80-7464-975-2.
  • BAZALOVÁ, Barbora. Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-2620-693-4.
  • PIPEKOVÁ, Jarmila. Od edukace k sociální inkluzi osob se zdravotním postižením se zaměřením na mentální postižení. Brno: MU, 2014. ISBN 978-80-2107-689-1.
  • VALENTA, Milan a kol. Přehled speciální pedagogiky. Rámcové kompendium oboru. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0602-6.
  • HUGHES, Marie Tejero. The Wiley Handbook of Diversity in Special Education. Wiley-Blackwell, 2017. ISBN 978-1118-768-884.
  • JANKŮ, K. Speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Vybraná základní témata. 2014. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě.
Assessment methods (in Czech)
Podmínky přihlášení k ústní zkoušce: účast na exkurzi do zařízení pro osoby s mentálním postižením, správné písemné zodpovězení na tři tematicky související otázky, odevzdání záznamů z absolvovaných exkurzí. Absolvování ústní zkoušky dle hodnotících indikátorů.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Accreditation summer, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024, Summer 2025.
  • Enrolment Statistics (Winter 2019, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2019/UPPVMK008