UPPVMK017 Logopedie

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2019
Rozsah
12/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Garance
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Předpoklady
FAKULTA ( FVP ) && TYP_STUDIA ( B ) && FORMA ( K )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je osvojení poznatků o významu jazykové a komunikační kompetence v procesu socializace. Součástí bude nástin historického vývoje vědního oboru logopedie, jeho postavení v systému věd a současné trendy v logopedii včetně organizace logopedické intervence v České republice. Důraz bude kladen na orientaci v odborné terminologii a biopsychosociální podmínky ontogenetického vývoje řeči.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- Student popíše současné trendy a koncepce v logopedii, zná legislativní rámec
- Student definuje základní pojmy a teorie v logopedii
- Student dokáže objasnit podmínky osvojování jazykových a řečových dovedností
Odborné dovednosti:
- Student vysvětlí význam logopedie v praktické činnosti speciálního pedagoga
- Student aplikuje znalosti o vývoji řeči na pedagogické jevy a procesy
- Student analyzuje specifické projevy a rizikové projevy verbální a neverbální komunikace
- Student nalezne vhodný informační zdroj za účelem uplatnění modifikovaných metod a forem v oblasti osvojování jazykových a řečových dovedností
Obecné způsobilosti:
- Student přiměřeně reflektuje speciální potřeby osob se zvýšeným rizikem v oblasti jazykových a řečových dovedností
- Student je připraven spolupracovat s dalšími odborníky za účelem odstraňování demotivujících vlivů a stanovení podpůrných opatření v edukaci osob se zvýšeným rizikem v oblasti jazykových a řečových dovedností
- Student vyhledává nové poznatky v oboru za účelem jejich aplikace do speciálně vzdělávacích a nápravných programů
Osnova
  • Témata přednášek:
  • 1. Logopedie, základní pojmy, význam. Nástin historického vývoje vědního oboru.
  • 2. Vybrané teorie osvojování jazykových a řečových dovedností.
  • 3. Základní kategorie narušené komunikační schopnosti.
  • 4. Podmínky ontogenetického vývoje řeči, fyziologické zvláštnosti vývoje řeči, jazykové roviny.
  • 5. Narušený vývoj řeči z hlediska průběhu. Metody a prostředky logopedické intervence.
  • 6. Nejčastější druhy narušené komunikační schopnosti v předškolním a školním věku. Podmínky vzdělávání dětí a žáků s narušenou komunikační schopností, organizace logopedické péče v ČR.
  • Témata seminářů:
  • 1. Biologické základy řeči (diferenciační procesy, fonematická diferenciace).
  • 2. Lingvistické základy řeči, složky řeči, fonetická a fonologická realizace prvků řeči.
  • 3. Systém českých hlásek. Artikulace a patologie vokálů a konsonantů.
  • 4. Tvoření zvuků lidské řeči, mluvidla, jejich funkce.
  • 5. Artikulační ústrojí a jejich funkce, zásady hlasové hygieny.
  • 6. Úkoly logopedické prevence v předškolním a mladším školním věku.
Literatura
    povinná literatura
  • BOČKOVÁ, Barbora; BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona; HORÁKOVÁ, Radka; KOPEČNÝ, Petr. Options in speech therapy intervention from an early age to adulthood. Brno: Masaryk University, 2016. ISBN 978-80-210-8411-7.
  • BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Koncepce rané logopedické intervence v České republice: teorie, výzkum, terapie. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7561-0.
  • DVOŘÁK, J. Logopedický slovník. Žďár n. Sázavou : Logopaedica clinica, 2001. ISBN 80-902536-28.
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada, 2006. Pedagogika. ISBN 80-247-1110-9.
  • ZEZULKOVÁ, Eva. Vybrané faktory komunikační kompetence žáků v primárním vzdělávání. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik, Centrum empirických výzkumů, 2015. ISBN 978-80-7510-162-4.
  • ZEZULKOVÁ, Eva. Logopedická prevence v předškolním věku. Vyd. 2. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2008. ISBN 978-80-7368-562-1.
  • ZEZULKOVÁ, E. Žák s narušenou komunikační schopností v procesu edukace. Ostrava: Ostravská univerzita, 2009.
  • ZEZULKOVÁ, E. a kol. Vybrané otázky logopedické teorie a praxe. Ostrava, Ostravská univerzita, 2017. ISBN: 978-80-7464-961-5.
    doporučená literatura
  • BENDOVÁ, Petra. Dítě s narušenou komunikační schopností ve škole. Praha: Grada, 2011. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3853-6.
  • KLENKOVÁ, Jiřina, Barbora BOČKOVÁ a Ilona BYTEŠNÍKOVÁ. Kapitoly pro studenty logopedie: text k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-229-1.
  • KOUKOLÍK, František. Mozek a jeho duše. 4., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Galén, 2014. Makropulos. ISBN 978-80-7492-069-1.
  • LECHTA, Viktor. Logopedické repetitórium: teoretické východiská súčasnej logopédie, moderné prístupy k logopedickej starostlivosti o osoby s narušenou komunikačnou schopnosťou. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1990. ISBN 80-08-00447-9.
  • NEUBAUER, Karel a Tereza SKÁKALOVÁ. Poruchy komunikace u dospělých a stárnoucích osob. Hradec Králové: Gaudeamus, 2015. ISBN 978-80-7435-640-7.
  • PRŮCHA, Jan. Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada, 2011. Psyché. ISBN 978-80-247-3603-7.
  • SOVÁK, Miloš. Logopedie. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, c1978. Knižnice speciální pedagogiky.
  • SOVÁK, Miloš. Logopedie předškolního věku. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986.
    neurčeno
  • LECHTA, Viktor. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
  • LECHTA, V. a kol. Diagnostika narušenej komunikačnej schopnosti. Martin, 2002. ISBN 80-8882418-4.
  • LECHTA, Viktor. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Vyd. 2. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-433-5.
  • LOVE, Russell J. a Wanda G. WEBB. Mozek a řeč: neurologie nejen pro logopedy. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-464-9.
  • PIAGET, Jean a Bärbel INHELDER. Psychologie dítěte. Přeložil Eva VYSKOČILOVÁ. Praha: Portál, 2014. Klasici. ISBN 978-80-262-0691-0.
  • VYGOTSKIJ, Lev Semjonovič a Jan PRŮCHA. Psychologie myšlení a řeči. Vyd. 1. (jako komentovaný výbor, celkově v češtině 3.). Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-943-7.
  • ZEZULKOVÁ, Eva. Rozvoj komunikační kompetence žáků s lehkým mentálním postižením. 2. aktualizované vyd. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7464-690-4.
  • JELLISON, Judith A. Including Everyone. Oxford University Press, 2015. ISBN 9780190266554.
  • ZEZULKOVÁ, Eva. Základy logopedie. Opava: Fakulta veřejných politik v Opavě, Slezská univerzita v Opavě, 2019. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě
Metody hodnocení
Úspěšné vykonání kombinované zkoušky (písemné/ústní). Její konečný výsledek je určen součtem bodů obou částí zkoušky.
Informace učitele
Osobní kontakt ve výuce, konzultační hodiny. Student při průběžném studiu využívá studijní oporu a zpracovává vybrané korespondenční úkoly. Zde současně prokáže znalosti povinné literatury a přednášek kontaktní výuky. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací. Předmět má kurz LMS, který slouží rovněž k elektronické komunikaci s vyučujícím i mezi studenty.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích akreditace zima, zima 2021, zima 2022, zima 2023.