FVP:UPPVMK021 Oftalmopedie - Informace o předmětu
UPPVMK021 Oftalmopedie
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2019
- Rozsah
- 12/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Garance
- Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. - Předpoklady
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program FVP, SPEP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je hlouběji proniknout do problematiky práce s osobami se zrakovým postižením. Součástí předmětu budou interaktivní semináře, během nichž studenti budou zážitkovými metodami pracovat s kompenzačními pomůckami, budou se učit číst a psát Braillovým písmem, proniknou do možností volnočasových aktivit. Teoretický koncept předmětu je vystaven na aktuálních poznatcích z oftalmopedie tak, aby byl student schopen porozumět podstatě, možnostem i omezením plynoucích ze zrakového postižení.
- Výstupy z učení
- Odborné znalosti:
- Student získá a prokáže znalost základní terminologie a ustavení speciálně pedagogické disciplíny oftalmopedie,
- student umí popsat základní těžké zrakové vady a stupně zrakového postižení,
- student dokáže charakterizovat psychický vývoj jedince se zrakovým postižením v jednotlivých věkových obdobích.
- student se orientuje v konkrétních možnostech vzdělávání, poradenských služeb i volnočasových aktivit.
Odborné dovednosti:
- Student se naučí základy Braillova písma a prostorové orientace,
-student dokáže pracovat s kompenzačními pomůckami, zná jejich možnosti i limity.
-student si vyzkouší tyflografickou práci, bude schopen vytvořit základní reliéfní obrázek, přičemž se vyhne chybám, kterých se laická tyflografika často dopouští.
Obecné způsobilosti:
- student bude způsobilý nejen využívat své vědomosti a dovednosti při konkrétní práci s jedinci se zrakovým postižením různého věku, ale bude lépe reagovat na jejich potřeby
-student dokáže navrhovat aktivity a kompenzační pomůcky dle individuálních možností klientů. Současně se metodami výuky předmětu podpoří rozvoj kritického myšlení, kreativita a schopnost studenta rozhodovat se samostatně a odpovědně. - Osnova
- 1. Vymezení a charakteristika oftalmopedie jako vědního oboru včetně struktury, postavení v soustavě věd, mezioborových vazeb, soudobá terminologie.
- 2. Historie péče o jedince se zrakovým postižením u nás a v zahraničí.
- 3. Vývoj zrakového vnímání, nejčastější příčiny zrakového postižení z hlediska typu, etiologie, symptomů a projevů.
- 4. Stupně zrakového postižení.
- 5. Charakteristika nevidomých osob, specifika jejich psychického vývoje.
- 6. Charakteristika osob se zbytky zraku, specifika jejich psychického vývoje.
- 7. Charakteristika slabozrakých osob a osob s poruchami binokulárního vidění, specifika jejich psychického vývoje.
- 8. Tyfloandragogika a tyflogerontagogika. Ztráta zraku, dopad na psychický vývoj, možnosti reedukace a kompenzace.
- 9. Možnosti vzdělávání a poradenské služby. Specifika výuky žáků nevidomých a slabozrakých.
- 10. Kompenzační pomůcky pro jedince se zrakovým postižením. Braillovo písmo. Tyflografika.
- 11. Prostorová orientace a samostatný pohyb zrakově postižených.
- 12. Možnosti volnočasových aktivit.
- Literatura
- povinná literatura
- FINKOVÁ, Dita, LUDÍKOVÁ, Libuše a RŮŽIČKOVÁ, Veronika. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. ISBN 978-80-244-1857-5.
- FINKOVÁ, Dita, RŮŽIČKOVÁ, Veronika a KROUPOVÁ, Kateřina. Mimoškolní aktivity a speciálněpedagogické působení na osoby se zrakovým postižením [CD-ROM]. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3083-6.
- FINKOVÁ, Dita. Rozvoj hapticko-taktilního vnímání osob se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. ISBN 978-80-244-2742-3.
- RŮŽIČKOVÁ, Veronika a KROUPOVÁ, Kateřina. Pohled na samostatný pohyb a prostorovou orientaci osob se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. ISBN 978-80-244-5273-9.
- SMÝKAL, Josef. Studie a statě. Brno: Technické muzeum v Brně, 2011. ISBN 978-80-86413-82-2.
- doporučená literatura
- Tyflopedická podpora učitele střední školy: adaptace výuky žáka se zrakovým postižením [CD-ROM]. Praha: Gymnázium pro zrakově postižené a Střední odborná škola pro zrakově postižené, 2017. ISBN 978-80-270-3164-1.
- FIDLEROVÁ, Dagmar. Hra jako prostředek reedukace zraku v mateřské škole. Pardubice: 2015. ISBN 978-80-260-9209-4.
- KAVALÍROVÁ, Kateřina. Nevidomý ve vaší firmě. Praha: Okamžik, 2012. ISBN 978-80-86932-29-3.
- NIELSEN, Lilli. Učení zrakově postižených dětí v raném věku. Praha: ISV, 1998. ISBN 80-858-6626-9.
- SLOUKA, Igor a kol. Studium výuky prostorové orientace zrakově postižených: metodická příručka ke kurzu v rámci projektu č. CZ.1.07/1.3.00/19.0001 Specializace pedagogických pracovníků na výuku prostorové orientace zrakově postižených. Brno: Tribun EU s.
- neurčeno
- FINKOVÁ, Dita. Základy tyflopedie: předmět, cíle, techniky prostorové orientace a komunikace. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010. ISBN 978-80-244-2627-3.
- JESENSKÝ, Ján. [Základy komprehenzivní tyflopedie. Díl I], Přehled systému komprehenzivní tyflopedie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002. ISBN 80-7041-329-8.
- JESENSKÝ, Ján. [Základy komprehenzivní tyflopedie. II. díl], Kategorie komprehenzivní tyflopedie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2003. ISBN 80-7041-555-X.
- JESENSKÝ, Ján. Tyflografické výzkumy a studie. Praha: ÚV SI v ČSR, 1983. 438 s. Malá tyflologická knižnice; Sv. 7.
- RŮŽIČKOVÁ, Veronika, KROUPOVÁ, Kateřina a KRAMOSILOVÁ, Zuzana. Zrakový trénink a jeho podmínky = Visual training and its conditions. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016. ISBN 978-80-244-5096-4.
- MILLS, Martin. The Politics of Differentiation in Schools. Routledge, 2017. ISBN 9781138797246.
- KOLAŘÍKOVÁ, M. Oftalmopedie. Opava: Fakulta veřejných politik v Opavě, Slezská univerzita v Opavě, 2019. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě.
- Metody hodnocení
- Podmínky přihlášení k ústní zkoušce: 100% účast v seminářích, odevzdání zadaného úkolu v seminární výuce, výstup a vedení diskuze na seminářích, přečtení Braillova písma se zrakovou podporou. Úspěšné absolvování ústní zkoušky dle hodnotících indikátorů.
- Informace učitele
- Osobní kontakt ve výuce, konzultační hodiny. Student při průběžném studiu využívá studijní oporu a zpracovává vybrané korespondenční úkoly. Zde současně prokáže znalosti povinné literatury a přednášek kontaktní výuky. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací. Předmět má kurz LMS, který slouží rovněž k elektronické komunikaci s vyučujícím i mezi studenty.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2019/UPPVMK021