FVP:UPPVMK023 Odborná praxe II - průběžná - Informace o předmětu
UPPVMK023 Odborná praxe II - průběžná
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2019
- Rozsah
- 3/0/62. 62h. praxe. 6 kr. Ukončení: z.
- Garance
- doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. - Předpoklady
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program FVP, SPEP)
- Cíle předmětu
- Student si upevní všeobecné a odborné pedagogické, speciálně-pedagogické a psychologické znalosti registrací vzdělávacích a aktivizačních činností a srovnáváním s edukačními konstrukty v kontextu proměnných, ovlivňujících socializaci člověka se zdravotním postižením. Porozumí vzájemným vztahům biologické podmíněnosti a sociální determinace na formování osobnosti člověka. V sociálně-komunikační oblasti student pozoruje možnosti využití různých komunikačních strategií.
Zaměření a úkoly náslechové speciálně pedagogické praxe vycházejí z obsahu studijního oboru speciální pedagogika a je chápána jako významná součást utváření profilu absolventa. V souladu s tímto záměrem jsou také volena zařízení ke konání náslechové praxe, a to napříč příslušnými rezorty, které se zabývají problematikou osob se zdravotním postižením.
Podrobné informace o spolupráci s praxí vztahující se ke studijnímu programu včetně seznamu zařízení, s nimiž má Slezská univerzita v Opavě uzavřenu rámcovou smlouvu o spolupráci jsou uvedeny ve formuláři C_II akreditačního spisu. - Výstupy z učení
- Obecné znalosti a dovednosti:
-Student má znalosti o biologické podmíněnosti a sociální determinaci v širším kontextu vývoje a formování osobnosti člověka
-Student umí vysvětlit význam teoretických znalostí pedagogiky, speciální pedagogiky, psychologie a psychopatologie pro praktickou činnost speciálního pedagoga.
Odborné znalosti a dovednosti:
-student charakterizuje proměnné, ovlivňující socializaci osob s postižením
-Student umí popsat vzdělávací a aktivizační činnosti v kontextu komplexního rozvoje osobnosti
-Student se seznamuje s komunikačními strategiemi v kontextu sociální komunikace.
Speciální znalosti a dovednosti:
-student zaznamenává průběh vzdělávacích a aktivizačních činností
-student popisuje specifické projevy, vyplývající z postižení
-student analyzuje zjištěné údaje a komparuje s teoretickými poznatky. - Osnova
- 1. Vybrané aspekty sociální komunikace osob s postižením.
- 2. Vzdělávací a aktivizační činnosti v širším pojetí.
- 3.-8. Pozorování vybraných vzdělávacích a aktivizačních činnosti.
- 9.-12. Asistentská praxe.
- Literatura
- povinná literatura
- ADAMUS, Petr, Eva ZEZULKOVÁ, Martin KALEJA a Petr FRANIOK, 2016. Inkluzivní vzdělávání v kontextu proměn českého školství. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta. ISBN 9788074648847.
- ADAMUS, Petr, 2016. Strategie uplatňované v edukaci žáků s poruchami autistického spektra. 1. Ostrava: Montanex. Jazyk a řeč. ISBN 9788072254361.
- BARTOŇOVÁ, Miroslava, Marie VÍTKOVÁ, Barbora BOČKOVÁ, et al., 2015. Inkluze ve škole a ve společnosti jako interdisciplinární téma: Inclusion in schools and society as an interdisciplinary issue. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 9788021080935.
- BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ, 2010. Inkluzivní vzdělávání v podmínkách současné české školy: Inclusive education in current Czech school. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-5383-0.
- BARTOŇOVÁ, Miroslava, 2013. Inkluzivní didaktika v základní škole se zřetelem na edukaci žáků s lehkým mentálním postižením. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-6560-4.
- doporučená literatura
- HÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ, 2010. Inkluzivní vzdělávání: [teorie a praxe]. Praha: Grada, 217 s. Pedagogika (Grada). ISBN 9788024730707.
- MANĚNOVÁ, Martina, 2009. Učitel primárního vzdělávání ve vztahu k ICT: (výzkum současného stavu) : monografie. Hradec Králové: Gaudeamus. ISBN 9788074350269.
- MÜLLER, Oldřich, 2014. Terapie ve speciální pedagogice. 2., přeprac. vyd. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4172-7.
- ZIKL, Pavel, 2011. Děti s tělesným a kombinovaným postižením ve škole. Praha: Grada, 112 s. Pedagogika (Grada). ISBN 9788024738567.
- ZIKL, Pavel, 2011. Využití ICT u dětí se speciálními potřebami. Praha: Grada, 127 s. Pedagogika (Grada). ISBN 9788024738529.
- neurčeno
- ADAMUS, Petr, 2014. Edukace žáků s poruchou autistického spektra v kontextu rozvoje klíčových kompetencí. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 182 s. ISBN 9788074646614.
- BENDOVÁ, Petra a Pavel ZIKL, 2011. Dítě s mentálním postižením ve škole. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3854-3.
- KALEJA, Martin, ed., 2014. Inkluzivní dimenze primárního a sekundárního vzdělávání ve speciální pedagogice. 2014. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 200 s. ISBN 9788074646928.
- PÍŠOVÁ, Michaela, ed., 2007. Portfolio v profesní přípravě učitele. Pardubice: Univerzita Pardubice. ISBN 9788073950248.
- VALENTA, Milan a Oldřich MÜLLER, 2013. Psychopedie: [teoretické základy a metodika]. 5., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Parta, 495 s. ISBN 9788073201876.
- ADAMUS, Petr., JANKŮ, Kateřina., KALEJA, Martin a ZEZULKOVÁ, Eva. Speciálněpedagogická praxe. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě.
- Metody hodnocení
- Podmínky udělení zápočtu:
Účast v úvodním semináři k praxi.
Odevzdání portfolia dle stanovené struktury:
Obsahová struktura portfolia:
- charakteristika vybraných vzdělávacích a aktivizačních činností,
- popis průběhu realizace vybraných vzdělávacích a aktivizačních činností
- charakteristika asistentské účasti studenta, sebereflexe
- popis specifických projevů uživatele v průběhu činnosti formou záznamového archu pozorování
- deskripce uplatněné komunikační strategie
- analýza zjištěných údajů a komparace s teoretickými východisky. - Informace učitele
- Úvodní tutoriál za účelem vstupních informací (obsahových a organizačních). Vyučující má vypsané pravidelné konzultace, na kterých student má možnost individuálního konzultačního setkání. Komunikace probíhá mimo jiné také prostřednictvím e-mailu. Předmět má kurz LMS, který slouží rovněž k elektronické komunikaci s vyučujícím i mezi studenty.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2019/UPPVMK023