UPPVMK032 Odborná praxe IV - souvislá

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2019
Rozsah
0/0/320. 8T/týden = 40 hod. 16 kr. Ukončení: z.
Garance
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Osvojení odborných znalostí a dovedností při asistenci související s přípravou kolektivních speciálně pedagogických výcvikových, preventivních, vzdělávacích a aktivizačních programů za účelem podpory osobnostního rozvoje osob s postižením napříč věkovými kategoriemi v oblasti fyzické, psychické nebo sociální. Registrace a analýza specifických projevů verbální a neverbální komunikace osob se zdravotním postižením v kontextu pedagogické a sociální komunikace za účelem uplatňování vhodných komunikačních strategií. Praktická aplikace vhodných komunikačních strategií. Důraz bude kladen na uplatnění vybraných prostředků orientační speciálně pedagogické diagnostiky. Pozornost bude věnována praktické aplikaci individualizovaných přístupů.
Zaměření a úkoly náslechové speciálně pedagogické praxe vycházejí z obsahu studijního oboru speciální pedagogika a je chápána jako významná součást utváření profilu absolventa. V souladu s tímto záměrem jsou také volena zařízení ke konání náslechové praxe, a to napříč příslušnými rezorty, které se zabývají problematikou osob se zdravotním postižením.
Podrobné informace o spolupráci s praxí vztahující se ke studijnímu programu včetně seznamu zařízení, s nimiž má Slezská univerzita v Opavě uzavřenu rámcovou smlouvu o spolupráci jsou uvedeny ve formuláři C_II akreditačního spisu.
Výstupy z učení
Obecné znalosti a dovednosti:
 Student má znalosti o biologické podmíněnosti a sociální determinaci v širším kontextu vývoje a formování osobnosti člověka
 Student umí vysvětlit význam teoretických znalostí pedagogiky, speciální pedagogiky, psychologie a psychopatologie pro praktickou činnost speciálního pedagoga.

Odborné znalosti a dovednosti:
 student charakterizuje proměnné, ovlivňující socializaci osob s postižením
 Student umí navrhnout vzdělávací a aktivizační činnosti v kontextu komplexního rozvoje osobnosti
 Student uplatňuje vhodné komunikační strategie v kontextu sociální komunikace
 Student si ověří vybrané speciálně pedagogické metody a přístupy.

Speciální znalosti a dovednosti:
- student realizuje vybrané vzdělávací a aktivizační činnosti
- student registruje specifické projevy, vyplývající z postižení
- student analyzuje zjištěné údaje a vyvozuje speciálně pedagogická opatření.
Osnova
  • 1. Vzdělávací a aktivizační činnosti v užším pojetí.
  • 2.- 4. Struktura přípravy vybraných vzdělávacích a aktivizačních činnosti.
  • 5.- 12. Praktická aplikace a vyhodnocení realizovaných činností s důrazem na sebereflexi při asistentská praxi.
Literatura
    povinná literatura
  • ADAMUS, Petr, Eva ZEZULKOVÁ, Martin KALEJA a Petr FRANIOK, 2016. Inkluzivní vzdělávání v kontextu proměn českého školství. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta. ISBN 9788074648847.
  • ADAMUS, Petr, 2016. Strategie uplatňované v edukaci žáků s poruchami autistického spektra. 1. Ostrava: Montanex. Jazyk a řeč. ISBN 9788072254361.
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava, Marie VÍTKOVÁ, Barbora BOČKOVÁ, et al., 2015. Inkluze ve škole a ve společnosti jako interdisciplinární téma: Inclusion in schools and society as an interdisciplinary issue. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 9788021080935.
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ, 2010. Inkluzivní vzdělávání v podmínkách současné české školy: Inclusive education in current Czech school. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-5383-0.
  • PILÁT, Miroslav. Komunitní plánování sociálních služeb v současné teorii a praxi. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0932-4.
  • UZLOVÁ, Iva. Asistence lidem s postižením a znevýhodněním. Praktický průvodce pro osobní asistenty. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-764-0.
    doporučená literatura
  • HÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ, 2010. Inkluzivní vzdělávání: [teorie a praxe]. Praha: Grada, 217 s. Pedagogika (Grada). ISBN 9788024730707.
  • MANĚNOVÁ, Martina, 2009. Učitel primárního vzdělávání ve vztahu k ICT: (výzkum současného stavu) : monografie. Hradec Králové: Gaudeamus. ISBN 9788074350269.
  • MATOUŠEK, Oldřich. Sociální služby – legislativa, ekonomika, plánování, hodnocení. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0041-3.
  • MÜLLER, Oldřich, 2014. Terapie ve speciální pedagogice. 2., přeprac. vyd. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4172-7.
  • ZIKL, Pavel, 2011. Děti s tělesným a kombinovaným postižením ve škole. Praha: Grada, 112 s. Pedagogika (Grada). ISBN 9788024738567.
  • ZIKL, Pavel, 2011. Využití ICT u dětí se speciálními potřebami. Praha: Grada, 127 s. Pedagogika (Grada). ISBN 9788024738529.
    neurčeno
  • ADAMUS, Petr, 2014. Edukace žáků s poruchou autistického spektra v kontextu rozvoje klíčových kompetencí. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 182 s. ISBN 9788074646614.
  • BENDOVÁ, Petra a Pavel ZIKL, 2011. Dítě s mentálním postižením ve škole. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3854-3.
  • BRUMOVSKÁ, Tereza, MÁLKOVÁ SEIDLOVÁ, Gabriela. Mentoring. Výchova k profesionálnímu dobrovolnictví. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-772-5.
  • FONTANA, David. Sociální dovednosti v praxi. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1197-6.
  • ČERNÁ, Marie a kol. Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Praha: Karolinum, 2015. 224s. ISBN 978-80-246-3071-7.
  • JANKŮ, Kateřina. Speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Vybraná základní témata. Ostrava: Pdf, 2014. ISBN 978-80-7464-640-9.
  • KALEJA, Martin, ed., 2014. Inkluzivní dimenze primárního a sekundárního vzdělávání ve speciální pedagogice. 2014. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 200 s. ISBN 9788074646928.
  • VALENTA, Milan a Oldřich MÜLLER, 2013. Psychopedie: [teoretické základy a metodika]. 5., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Parta, 495 s. ISBN 9788073201876.
  • D'HAEM, Jeanne. Inclusion. Rowman & Littlefield Publishers, 2016. ISBN 9781475824865.
  • ADAMUS, Petr., JANKŮ, Kateřina., KALEJA, Martin a ZEZULKOVÁ, Eva. Speciálněpedagogická praxe. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě.
Metody hodnocení
Podmínky udělení zápočtu:
Účast v úvodním semináři k praxi.
Odevzdání portfolia dle stanovené struktury:
Obsahová struktura portfolia:
- Příprava vybraných kolektivních vzdělávacích a aktivizačních činností (cíle, zadání, metody, průběh, hodnocení, sebereflexe)
- Záznam realizace vybraných vzdělávacích a aktivizačních činností s uplatněním prvků individualizovaných přístupů
- deskripce uplatněné komunikační strategie
- analýza rizik, speciálně pedagogická opatření.
Informace učitele
Úvodní tutoriál za účelem vstupních informací (obsahových a organizačních). Vyučující má vypsané pravidelné konzultace, na kterých student má možnost individuálního konzultačního setkání. Komunikace probíhá mimo jiné také prostřednictvím e-mailu. Předmět má kurz LMS, který slouží rovněž k elektronické komunikaci s vyučujícím i mezi studenty.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích akreditace léto, léto 2023, léto 2024, léto 2025.