UPPVMK038 Odborný anglický jazyk pro speciální pedagogy II

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2019
Rozsah
9/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
Garance
Mgr. et Bc. Roman Adamczyk, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti si rozšíří znalost výrazových prostředků - anglické terminologie ve vztahu ke speciální pedagogice a k symptomatologii zdravotního postižení. Budou dále prohlubovat znalosti o osobnostech anglicky mluvících zemí, které zásadním způsobem ovlivnily vývoj vědního oboru speciální pedagogika. Důraz bude nadále kladen na práci s cizojazyčnými texty a jejich porozumění, vyhledávání informací s vazbou na speciální pedagogiku. Studenti dále získají podrobnější přehled o anglické terminologii v oboru logopedie, surdopedie, oftalmopedie, somatopedie, psychopedie a problematiky poruch autistického spektra.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- Rozšíří si aktivní i pasivní slovní zásobu – prohloubí své znalosti anglické terminologie s vazbou na obor speciální pedagogika učením izolovaných anglických pojmů i prostřednictvím práce s cizojazyčnými texty
- Získá přehled o vybraných aktuálních publikacích anglicky mluvících autorů s vazbou na obor speciální pedagogika a zkvalitní své dosavadní poznatky o oboru vyhledáváním informací
- Prohloubí své znalosti o významných osobnostech anglicky mluvících zemí s vazbou na obor speciální pedagogika
- Rozšíří své jazykové znalosti v oblasti speciálních potřeb (fyzické, psychické a sociální)
- Zkvalitní své znalosti z oboru logopedie, surdopedie, oftalmopedie, somatopedie, psychopedie a v oblasti poruch autistického spektra v anglickém jazyce v návaznosti na znalosti získané v českém jazyce.

Odborné dovednosti:
- Zdokonalí se porozumění anglickému jazyku
- Dále si prohloubí přehled o edukaci a možnostech uplatnění osob se speciálními potřebami ve vybraných oblastech anglicky mluvících zemí i v České republice prací s texty a samostatným vyhledáváním informací v médiích
- Rozšíří své povědomí o možnostech pracovního uplatnění a jiné životní realizace osob se speciálními potřebami sledováním krátkých dokumentů a diskusí nad nimi.

Obecné způsobilosti:
- Rozšíří si povědomí o edukačních procesech v jiných evropských zemích.
Osnova
  • 1. Osobnosti speciální pedagogiky anglicky mluvících zemí, jejich přínos v evropském a světovém kontextu.
  • 2. Terminologie ve speciální pedagogice v širším a užším kontextu.
  • 3. Klasifikace speciální pedagogiky, komparace s terminologií v anglicky mluvících zemích.
  • 4. Psychopedie, komparace s terminologií v anglicky mluvících zemích.
  • 5. Poruchy autistického spektra, komparace s terminologií v anglicky mluvících zemích.
  • 6. Somatopedie, komparace s terminologií v anglicky mluvících zemích.
  • 7. Logopedie, komparace s terminologií v anglicky mluvících zemích.
  • 8. Surdopedie, komparace s terminologií v anglicky mluvících zemích.
  • 9. Oftalmopedie, komparace s terminologií v anglicky mluvících zemích.
  • 10. Symptomatologie zdravotního postižení, komparace s terminologií v anglicky mluvících zemích.
  • 11. Péče o osoby s postižením v anglicky mluvících zemích, koordinovaná tehabilitace, komparace.
  • 12. Aktuální tendence ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v anglicky mluvících zemích.
Literatura
    povinná literatura
  • KROUPOVÁ, Kateřina a kolektiv, Slovník speciálněpedagogické terminologie. Grada: 2016. ISBN: 978-80-247-5264-8.
  • HEWARD, William, Exceptional Children, an Introduction to Special Education. Prentice Hall: 2005. ISBN: 978-0131191709.
  • Oxford Dictionary of English, Oxford University Press: 2010.
  • PEER, Lindsay, REID, Gavin, Special Educational Needs, A Guide for Inclusive Practice. SAGE publications: 2016. ISBN: 978-1-4739-0453-8.
  • PEIRANGELO, Roger, GIULIANI, George, The Educator's Diagnostic Manual of Disabilities and Disorders, Jossey-Bass: 2007, ISBN: 978-0787978129.
  • REYNOLDS, Cecil R.,VANNEST, Kimberly J., FLETCHER-JANZEN, Elaine, Encyclopedia of Special Education, John Wiley & Sons: 2014, ISBN: 978-0470949405.
    doporučená literatura
  • BOWEN, Caroline, Children's Speech Sound Disorders, Wiley-Blackwell: 2009, ISBN: 978-0-470-74577-9.
  • MCLEOD, Sharryne, BAKER, Elise, Children's Speech: An Evidence-Based Approach to Assessment and Intervention, Pearson Education: 2016, ISBN: 9780134206257.
  • MURDOCH, Bruce E., Acquired Speech and Language Disorders, Wiley-Blackwell: 2009, ISBN: 978-0470025673.
  • RIMM, Sylvia B, SIEGLE, Del B., DAVIS, Gary A., Education of the Gifted and Talented, Pearson: 2017), ISBN: 978-0133827101.
    neurčeno
  • FREDERICKSON, Norah, Special Educational Needs, Inclusion and Diversity, Open University Press: 2015, ISBN: 9780335262908.
  • MATHIESON, Kay, Inclusion in the EYFS, Open University Press: 2015, ISBN: 9780335262700.
  • HEHIR, Thomas, New Directions in Special Education, Harvard Educational Publishing Group: 2005, ISBN: 9781891792618.
  • LEWIS, Ann, NORWICH, Brahm, Special Teaching for Special Children? Pedagogies for Inclusion, Open University Press: 2015, ISBN: 9780335214051.
  • MACBLAIN, Sean, LONG, Louise, DUNN, Jill, Dyslexia, Literacy and Inclusion, SAGE Publications Ltd.: 2015, ISBN: 9781446298435.
  • KNAPOVÁ, Lenka. Odborný anglický jazyk pro speciální pedagogy. Opava: Fakulta veřejných politik v Opavě, Slezská univerzita v Opavě, 2018. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě.
Metody hodnocení
Vstupní jazyková úroveň A2 podle společného evropského referenčního rámce Splnění všech úkolů v e-learningovém prostředí moodle je podmínkou udělení zápočtu.
Informace učitele
Osobní kontakt ve výuce, konzultační hodiny. Student při průběžném studiu využívá studijní oporu a zpracovává vybrané korespondenční úkoly. Zde současně prokáže znalosti povinné literatury a přednášek kontaktní výuky. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací. Předmět má kurz LMS, který slouží rovněž k elektronické komunikaci s vyučujícím i mezi studenty.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích akreditace zima, zima 2021, zima 2022, zima 2023, zima 2024.