UPPVMK038 Special Education II

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2023
Rozsah
9/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Kateřina Jančíková (přednášející)
Garance
Mgr. et Bc. Roman Adamczyk, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
Rozvrh
Pá 6. 10. 15:35–17:10 C303, 17:15–18:00 C202, Pá 20. 10. 15:35–18:00 C203, Pá 10. 11. 14:45–16:20 C206, 16:25–17:10 C206
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K) && ROCNIK(2) && UPPVMK034 Special Education I
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti si rozšíří znalost výrazových prostředků - anglické terminologie ve vztahu ke speciální pedagogice a k symptomatologii zdravotního postižení. Budou dále prohlubovat znalosti o osobnostech anglicky mluvících zemí, které zásadním způsobem ovlivnily vývoj vědního oboru speciální pedagogika. Důraz bude nadále kladen na práci s cizojazyčnými texty a jejich porozumění, vyhledávání informací s vazbou na speciální pedagogiku. Studenti dále získají podrobnější přehled o anglické terminologii v oboru logopedie, surdopedie, oftalmopedie, somatopedie, psychopedie a problematiky poruch autistického spektra.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- rozšíří si aktivní i pasivní slovní zásobu – prohloubí své znalosti anglické terminologie s vazbou na obor speciální pedagogika učením izolovaných anglických pojmů i prostřednictvím práce s cizojazyčnými texty
- získá přehled o vybraných aktuálních publikacích anglicky mluvících autorů s vazbou na obor speciální pedagogika a zkvalitní své dosavadní poznatky o oboru vyhledáváním informací
- prohloubí své znalosti o významných osobnostech anglicky mluvících zemí s vazbou na obor speciální pedagogika
- rozšíří své jazykové znalosti v oblasti speciálních potřeb (fyzické, psychické a sociální)
- zkvalitní své znalosti z oboru logopedie, surdopedie, oftalmopedie, somatopedie, psychopedie a v oblasti poruch autistického spektra v anglickém jazyce v návaznosti na znalosti získané v českém jazyce
Odborné dovednosti:
- zdokonalí se porozumění anglickému jazyku
- dále si prohloubí přehled o edukaci a možnostech uplatnění osob se speciálními potřebami ve vybraných oblastech anglicky mluvících zemí i v České republice prací s texty a samostatným vyhledáváním informací v médiích
- rozšíří své povědomí o možnostech pracovního uplatnění a jiné životní realizace osob se speciálními potřebami sledováním krátkých dokumentů a diskusí nad nimi
Obecné způsobilosti:
- rozšíří si povědomí o edukačních procesech v jiných evropských zemích
Osnova
  • 1. Osobnosti speciální pedagogiky anglicky mluvících zemí, jejich přínos v evropském a světovém kontextu.
  • 2. Terminologie ve speciální pedagogice v širším a užším kontextu.
  • 3. Klasifikace speciální pedagogiky, komparace s terminologií v anglicky mluvících zemích.
  • 4. Psychopedie, komparace s terminologií v anglicky mluvících zemích.
  • 5. Poruchy autistického spektra, komparace s terminologií v anglicky mluvících zemích.
  • 6. Somatopedie, komparace s terminologií v anglicky mluvících zemích.
  • 7. Logopedie, komparace s terminologií v anglicky mluvících zemích.
  • 8. Surdopedie, komparace s terminologií v anglicky mluvících zemích.
  • 9. Oftalmopedie, komparace s terminologií v anglicky mluvících zemích.
  • 10. Symptomatologie zdravotního postižení, komparace s terminologií v anglicky mluvících zemích.
  • 11. Péče o osoby s postižením v anglicky mluvících zemích, koordinovaná tehabilitace, komparace.
  • 12. Aktuální tendence ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v anglicky mluvících zemích.
Literatura
    povinná literatura
  • KROUPOVÁ, K. a kol. Slovník speciálněpedagogické terminologie. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5264-8.
  • HEWARD, W. Exceptional Children: an Introduction to Special Education. Prentice Hall, 2005. ISBN 978-0131191709.
  • Oxford Dictionary of English. Oxford University Press, 2010.
  • PEER, L., REID, G. Special Educational Needs: A Guide for Inclusive Practice. SAGE publications, 2016. ISBN 978-1-4739-0453-8.
  • PEIRANGELO, R., GIULIANI, G. The Educator's Diagnostic Manual of Disabilities and Disorders. Jossey-Bass, 2007. ISBN 978-0787978129.
  • REYNOLDS, C. R.,VANNEST, K. J., FLETCHER-JANZEN, E. Encyclopedia of Special Education. John Wiley & Sons, 2014. ISBN 978-0470949405.
    doporučená literatura
  • BOWEN, C. Children's Speech Sound Disorders. Wiley-Blackwell, 2009. ISBN 978-0-470-74577-9.
  • MCLEOD, S., BAKER, E. Children's Speech: An Evidence-Based Approach to Assessment and Intervention. Pearson Education, 2016. ISBN 978-0134206257.
  • MURDOCH, B. E. Acquired Speech and Language Disorders. Wiley-Blackwell, 2009. ISBN 978-0470025673.
  • RIMM, S. B., SIEGLE, D. B., DAVIS, G. A. Education of the Gifted and Talented. Pearson, 2017. ISBN 978-0133827101.
    neurčeno
  • FREDERICKSON, N. Special Educational Needs, Inclusion and Diversity. Open University Press, 2015. ISBN 978-0335262908.
  • MATHIESON, K. Inclusion in the EYFS. Open University Press, 2015. ISBN 978-0335262700.
  • HEHIR, T. New Directions in Special Education. Harvard Educational Publishing Group, 2005. ISBN 978-1891792618.
  • LEWIS, A., NORWICH, B. Special Teaching for Special Children? Pedagogies for Inclusion. Open University Press, 2015. ISBN 978-0335214051.
  • MACBLAIN, S., LONG, L., DUNN, J. Dyslexia, Literacy and Inclusion. SAGE Publications Ltd., 2015. ISBN 978-1446298435.
  • KNAPOVÁ, L. Odborný anglický jazyk pro speciální pedagogy. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Metody hodnocení
Vstupní jazyková úroveň A2 podle společného evropského referenčního rámce. Splnění všech úkolů v e-learningovém prostředí je podmínkou udělení zápočtu.
Informace učitele
Osobní kontakt ve výuce, konzultační hodiny. Student při průběžném studiu využívá studijní oporu a zpracovává vybrané korespondenční úkoly. Zde současně prokáže znalosti povinné literatury a přednášek kontaktní výuky. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Odborný anglický jazyk pro speciální pedagogy II.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, akreditace zima, zima 2021, zima 2022, zima 2024.