UPPVMK052 ICT ve speciální pedagogice

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2019
Rozsah
6/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
Garance
PhDr. Petr Adamus, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Předpoklady
FAKULTA ( FVP ) && TYP_STUDIA ( B ) && FORMA ( K )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou digitálních technologií ve speciální pedagogice se zaměřením na využití dotykových technologií (tabletů, iPadů), získat teoretické znalosti a praktické dovednosti ve využití tabletů jako přirozené součásti vzdělávání i v oblasti individuální podpory žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na základě podpůrných opatření.
Výstupy z učení
Studenti si v plném rozsahu osvojí problematiku informačních a komunikačních technologií ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Student bude seznámen s tvorbou digitálních učebních materiálů a bude schopen aktivně pracovat s dostupnými aplikacemi.

Odborné znalosti:
- Student zná základní pojmy z oblasti informačních technologií, tabletů, iPadů
- Student zná základní možnosti využití dotykových technologií ve výuce i v oblasti individuální podpory
- Student zná možnosti využití speciálních hardwarových vstupních i výstupních komponent.

Odborné dovednosti:
- Student má osvojeny základní přístupy a zásady práce s technologiemi ve vzdělávání i v oblasti individuální podpory
- Student má praktické dovednosti v oblasti informačních technologií, tabletů, iPadů.

Obecné způsobilosti:
- Student umí využít získané teoretické poznatky v edukaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
- Student umí samostatně vytvořit a digitální učební materiály
- Student umí samostatně vyhledat speciální aplikace.
Osnova
  • 1. Využití ICT u žáků se speciálními potřebami.
  • 2. Speciální hardware (vstupní a výstupní zařízení, ergonomické pomůcky).
  • 3. Speciální software v edukaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
  • 4. Tvorba digitálních učebních materiálů.
  • 5. Aplikace zaměřené na rozvoj komunikačních dovedností.
  • 6. Aplikace zaměřené na rozvoj alternativní a augmentativní komunikaci.
  • 7. Druhy dotykových technologií využitelných ve výchovně – vzdělávacím procesu.
  • 8. iPady a další dotykové zařízení, základní ovládací funkce.
  • 9. Využití iPadů u jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami v oblasti individuální podpory.
  • 10. Využití dotykových technologií v běžné výuce.
  • 11. Aktivní činnost s multimediálními dotykovými technologiemi a aplikacemi.
  • 12. Repetitorium učiva.
Literatura
    povinná literatura
  • ADAMUS, Petr, Petr FRANIOK, Martin KALEJA a Eva ZEZULKOVÁ. Vzdělávací strategie v edukaci vybraných skupin žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2015. ISBN 978-80-7464-798-7.
  • BANNISTEROVÁ, Diana. Jak nejlépe využít interaktivní tabuli. Praha: Dům zahraničních služeb, 2010. ISBN 978-80-87335-15-4.
  • GAJZLEROVÁ, Lenka. Multimediální technologie a jejich využití u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí školy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014. 281 s. ISBN 978-80-210-7608-2.
  • LOPÚCHOVÁ, Jana a Peter KRAJČÍ. Teória a výskum digitálnych a asistenčných technológií v inkluzívnej špeciálnej pedagogike. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7464-675-1.
  • ZIKL, Pavel a kol. Využití ICT u dětí se speciálními potřebami. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3852-9.
    doporučená literatura
  • MEIER, M., 2013. Využívání informačních a komunikačních technologií při edukaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Media4u Magazine [online], roč. 10, č. 4, s. 71-75 [vid. 18. 12. 2013]. ISSN 1214-9187. Dostupné z: http://media4u.cz/aktualvyd.pd
  • IPad ve výuce. Dostupné z: https://www.ipadvevyuce.cz/
  • IPad ve třídě. Dostupné z: http://ipadvetride.cz/o-strankach/
    neurčeno
  • DOSTÁL, J. (ed.) Nové technologie ve vzdělávání: vzdělávací software a interaktivní tabule. 1. vyd. Olomouc: UPOL, 2011. ISBN 978-80-244-2768-3.
  • MANĚNOVÁ, Martina, 2009. Učitel primárního vzdělávání ve vztahu k ICT: (výzkum současného stavu) : monografie. Hradec Králové: Gaudeamus. ISBN 9788074350269.
  • MANĚNOVÁ, Martina, 2009. ICT a učitel 1. stupně základní školy. Česko: Martina Maněnová. ISBN 9788025128022.
  • ZOUNEK, Jiří. ICT v životě základních škol. Praha: Triton, 2006. 160 s. ISBN 80-7254-858-1.
  • ZOUNEK, Jiří; ŠEĎOVÁ, Klára. Učitelé a technologie: Mezi tradičním a moderním pojetí. Brno: Paido, 2009. 172 s. ISBN 978-80-7315-187-4.
  • CHINN, Steve. The Trouble with Maths. Routledge, 2016. ISBN 9781138187443.
  • In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě. Dostupné na www https://elearning.slu.cz/course/view.php?id=721
Metody hodnocení
Požadavky na studenta:
- Tvorba digitálních učebních materiálů, které jsou určeny pro přímou práci s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami s využitím multimediálních dotykových technologií. Odevzdání DUM a jejich prezentace je podmínkou přihlášení k didaktickému testu.
- Didaktický test je složen z otázek, jež vycházejí ze studijních materiálů předmětu. Didaktický test je zaměřen jednak na teoretickou znalost klíčových pojmů týkající se informačních a komunikačních technologií, tak i na dovednost aplikovat získané teoretické poznatky do pedagogické praxe.
- Zápočet je udělen na základě výsledku didaktického testu.
Informace učitele
Osobní kontakt ve výuce, konzultační hodiny. Student při průběžném studiu využívá studijní oporu a zpracovává vybrané korespondenční úkoly. Zde současně prokáže znalosti povinné literatury a přednášek kontaktní výuky. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací. Předmět má kurz LMS, který slouží rovněž k elektronické komunikaci s vyučujícím i mezi studenty.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích akreditace léto, léto 2022, léto 2023, léto 2024, léto 2025.