UPPVMP021 Oftalmopedie

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2019
Rozsah
13/13/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Garance
Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je hlouběji proniknout do problematiky práce s osobami se zrakovým postižením. Součástí předmětu budou interaktivní semináře, během nichž studenti budou zážitkovými metodami pracovat s kompenzačními pomůckami, budou se učit číst a psát Braillovým písmem, proniknou do možností volnočasových aktivit. Teoretický koncept předmětu je vystaven na aktuálních poznatcích z oftalmopedie tak, aby byl student schopen porozumět podstatě, možnostem i omezením plynoucích ze zrakového postižení.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- Student získá a prokáže znalost základní terminologie a ustavení speciálně pedagogické disciplíny oftalmopedie,
- student umí popsat základní těžké zrakové vady a stupně zrakového postižení,
- student dokáže charakterizovat psychický vývoj jedince se zrakovým postižením v jednotlivých věkových obdobích.
- student se orientuje v konkrétních možnostech vzdělávání, poradenských služeb i volnočasových aktivit.

Odborné dovednosti:
- Student se naučí základy Braillova písma a prostorové orientace,
-student dokáže pracovat s kompenzačními pomůckami, zná jejich možnosti i limity.
-student si vyzkouší tyflografickou práci, bude schopen vytvořit základní reliéfní obrázek, přičemž se vyhne chybám, kterých se laická tyflografika často dopouští.

Obecné způsobilosti:
- student bude způsobilý nejen využívat své vědomosti a dovednosti při konkrétní práci s jedinci se zrakovým postižením různého věku, ale bude lépe reagovat na jejich potřeby
-student dokáže navrhovat aktivity a kompenzační pomůcky dle individuálních možností klientů. Současně se metodami výuky předmětu podpoří rozvoj kritického myšlení, kreativita a schopnost studenta rozhodovat se samostatně a odpovědně.
Osnova
  • 1. Vymezení a charakteristika oftalmopedie jako vědního oboru včetně struktury, postavení v soustavě věd, mezioborových vazeb, soudobá terminologie.
  • 2. Historie péče o jedince se zrakovým postižením u nás a v zahraničí.
  • 3. Vývoj zrakového vnímání, nejčastější příčiny zrakového postižení z hlediska typu, etiologie, symptomů a projevů.
  • 4. Stupně zrakového postižení.
  • 5. Charakteristika nevidomých osob, specifika jejich psychického vývoje.
  • 6. Charakteristika osob se zbytky zraku, specifika jejich psychického vývoje.
  • 7. Charakteristika slabozrakých osob a osob s poruchami binokulárního vidění, specifika jejich psychického vývoje.
  • 8. Tyfloandragogika a tyflogerontagogika. Ztráta zraku, dopad na psychický vývoj, možnosti reedukace a kompenzace.
  • 9. Možnosti vzdělávání a poradenské služby. Specifika výuky žáků nevidomých a slabozrakých.
  • 10. Kompenzační pomůcky pro jedince se zrakovým postižením. Braillovo písmo. Tyflografika.
  • 11. Prostorová orientace a samostatný pohyb zrakově postižených.
  • 12. Možnosti volnočasových aktivit.
Literatura
    povinná literatura
  • FINKOVÁ, Dita, LUDÍKOVÁ, Libuše a RŮŽIČKOVÁ, Veronika. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. ISBN 978-80-244-1857-5.
  • FINKOVÁ, Dita, RŮŽIČKOVÁ, Veronika a KROUPOVÁ, Kateřina. Mimoškolní aktivity a speciálněpedagogické působení na osoby se zrakovým postižením [CD-ROM]. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3083-6.
  • FINKOVÁ, Dita. Rozvoj hapticko-taktilního vnímání osob se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. ISBN 978-80-244-2742-3.
  • RŮŽIČKOVÁ, Veronika a KROUPOVÁ, Kateřina. Pohled na samostatný pohyb a prostorovou orientaci osob se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. ISBN 978-80-244-5273-9.
  • SMÝKAL, Josef. Studie a statě. Brno: Technické muzeum v Brně, 2011. ISBN 978-80-86413-82-2.
    doporučená literatura
  • Tyflopedická podpora učitele střední školy: adaptace výuky žáka se zrakovým postižením [CD-ROM]. Praha: Gymnázium pro zrakově postižené a Střední odborná škola pro zrakově postižené, 2017. ISBN 978-80-270-3164-1.
  • FIDLEROVÁ, Dagmar. Hra jako prostředek reedukace zraku v mateřské škole. Pardubice: 2015. ISBN 978-80-260-9209-4.
  • KAVALÍROVÁ, Kateřina. Nevidomý ve vaší firmě. Praha: Okamžik, 2012. ISBN 978-80-86932-29-3.
  • NIELSEN, Lilli. Učení zrakově postižených dětí v raném věku. Praha: ISV, 1998. ISBN 80-858-6626-9.
  • SLOUKA, Igor a kol. Studium výuky prostorové orientace zrakově postižených: metodická příručka ke kurzu v rámci projektu č. CZ.1.07/1.3.00/19.0001 Specializace pedagogických pracovníků na výuku prostorové orientace zrakově postižených. Brno: Tribun EU s.
    neurčeno
  • FINKOVÁ, Dita. Základy tyflopedie: předmět, cíle, techniky prostorové orientace a komunikace. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010. ISBN 978-80-244-2627-3.
  • JESENSKÝ, Ján. [Základy komprehenzivní tyflopedie. Díl I], Přehled systému komprehenzivní tyflopedie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002. ISBN 80-7041-329-8.
  • JESENSKÝ, Ján. [Základy komprehenzivní tyflopedie. II. díl], Kategorie komprehenzivní tyflopedie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2003. ISBN 80-7041-555-X.
  • JESENSKÝ, Ján. Tyflografické výzkumy a studie. Praha: ÚV SI v ČSR, 1983. 438 s. Malá tyflologická knižnice; Sv. 7.
  • RŮŽIČKOVÁ, Veronika, KROUPOVÁ, Kateřina a KRAMOSILOVÁ, Zuzana. Zrakový trénink a jeho podmínky = Visual training and its conditions. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016. ISBN 978-80-244-5096-4.
  • MILLS, Martin. The Politics of Differentiation in Schools. Routledge, 2017. ISBN 9781138797246.
  • KOLAŘÍKOVÁ, M. Oftalmopedie. Opava: Fakulta veřejných politik v Opavě, Slezská univerzita v Opavě, 2019. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě.
Metody hodnocení
Podmínky přihlášení k ústní zkoušce: 100% účast v seminářích, odevzdání zadaného úkolu v seminární výuce, výstup a vedení diskuze na seminářích, přečtení Braillova písma se zrakovou podporou. Úspěšné absolvování ústní zkoušky dle hodnotících indikátorů.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích akreditace léto, léto 2022, léto 2023, léto 2024, léto 2025.