FVP:UPPVMP042 Pedagogika volného času - Informace o předmětu
UPPVMP042 Pedagogika volného času
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2019
- Rozsah
- 13/13/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Garance
- Mgr. Kamil Janiš, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. - Předpoklady
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program FVP, SPEP)
- Cíle předmětu
- Předmět je zaměřen především na získání základního teoretického přehledu z oblasti pedagogiky volného času. Získání základního odborné terminologie. Získané znalosti studenti uplatňují v praxi.
- Výstupy z učení
- Odborné znalosti:
- Student umí popsat a charakterizovat pedagogiku volného času.
- Student zná základní terminologii, která se pedagogiky volného času týká
- Student umí popsat a klasifikovat instituce volnočasového zaměření dle různých klasifikačních kritérií.
Odborné dovednosti:
- Student si uvědomuje význam volného času pro lidský život
- Student umí zhodnotit negativní a pozitivní vlivy jednotlivých volnočasových aktivit na základě uvedených informací.
Obecné způsobilosti:
- Student umí využít vybrané informace k realizaci, organizaci a plánování volnočasových aktivit. - Osnova
- 1. Pedagogika volného času - profil (obsah, rozdělení terminologie, metodologie).
- 2. Volný čas - vymezení, charakteristika, polovolný čas, vázaný čas, polovýchovný čas.
- 4. Determinanty volnočasového chování - teorie, modely, faktory. Možnosti volnočasové intervence.
- 5. Rozvoj osobnosti vychovávaného jedince při volnočasových aktivitách (využití zážitkové pedagogiky).
- 6. Výchova mimo vyučování - funkce, cíle, dimenze, současné pojetí.
- 7. Metodika herních činností – vybrané oblasti vedení a řízení her, zadávání pravidel.
- 8. Herní systémy – švýcarský, mistrovský, vylučovací, organizace sportovních turnajů.
- 9. Sociální prostředí výchovných zařízení - domov mládeže, dětské domovy, školní družina a školní klub.
- 10. Intencionální a funkcionální formy výchovy ve vybraných volnočasových zařízeních (domov mládeže, nízkoprahová zařízení pro děti a mládež).
- 11. Volný čas seniorů - definice, charakteristika, význam, metodika, preventivní význam, learning dividends.
- 12. Osobnost pedagoga volného času - typologie, kompetence, rizika spojená s vychovatelskou činností.
- Literatura
- povinná literatura
- HÁJEK, Bedřich, HOFBAUER, Břetislav a PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogické ovlivňování volného času: trendy pedagogiky volného času. Vyd. 2., aktualiz. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0030-7.
- HANUŠ, Radek. Zážitkově pedagogické učení. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2816-2.
- HOFBAUER, Břetislav. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5.
- JANIŠ, Kamil ml. Úvod do problematiky volného času. Opava: Slezská univerzita, 2009. ISBN 978-80-7248-530-7.
- JANIŠ, Kamil a SKOPALOVÁ, Jitka. Volný čas seniorů. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5535-9.
- doporučená literatura
- EVANGELU, Jaroslava Ester. 133 her pro motivaci a rozvoj týmů. 2., rozš. vyd. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3927-4.
- PELÁNEK, Radek. Příručka instruktora zážitkových akcí. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-353-6.
- PELÁNEK, Radek. Zážitkové výukové programy. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-656-8.
- PŘADKA, Milan. Kapitoly z dějin pedagogiky volného času. Brno: Masarykova univerzita. Fakulta pedagogická, 2002. ISBN 80-210-2033-4.
- ZOUHAROVÁ, Kateřina. Škola v přírodě hrou. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3998-4.
- neurčeno
- HAVEL, Jiří et al. Analýza a perspektivy utváření pohybového a výživového režimu žáků na prvním stupni základní školy. Brno: Masarykova univerzita, 2016. ISBN 978-80-210-8463-6.
- HÁJEK, Bedřich a kol. Školní družina. 3., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-900-2.
- HOFBAUER, Břetislav a KAPLÁNEK, Michal, ed. Kapitoly z pedagogiky volného času: soubor pojednání o volném čase a jeho výchovném zhodnocování. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Teologická fakulta, 2010. ISBN 978-80-7394-240-3.
- KAPLÁNEK, Michal. Čas volnosti - čas výchovy: pedagogické úvahy o volném čase. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0450-3.
- KAPLÁNEK, Michal. Animace: studijní text pro přípravu animátorů mládeže. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0565-4.
- VanWYNSBERGHE, Robert M. Adaptive Education. University of Toronto Press, Scholarly Publishing Division, 2016. ISBN 9781442630406.
- JANIŠ, K. Pedagogika volného času. Distanční studijní text. Opava, Fakulta veřejných politik, 2017. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě.
- Metody hodnocení
- - Splnění písemného testu, který je tvořený uzavřenými otázkami. Student pro splnění zápočtu musí správně odpovědět a získat minimálně 21 ze 40 bodů v testu, což odpovídá bodovací škále (51 bodů ze 100 bodů) podle systému bodování na univerzitní škále – viz níže.
Aktivní účast studentů na seminářích a zpracování a prezentace zadaných úkolů vyučujícím je podmínkou připuštění studenta k písemnému testu. - Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2019/UPPVMP042