FVP:UPPVMP050 Praktika z logopedie - Informace o předmětu
UPPVMP050 Praktika z logopedie
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2019
- Rozsah
- 0/26/0. 4 kr. Ukončení: z.
- Garance
- doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. - Předpoklady
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program FVP, SPEP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je vybavit studenty odbornou způsobilostí poskytovat přímou logopedickou intervenci u dětí a žáků se zjištěnou prostou vadou výslovnosti. Pozornost bude věnována orientační diagnostice jazykových a řečových dovedností, činnostem zaměřeným na podporu přirozeného vývoje řeči a prevenci vzniku poruch řeči a prevenci vzniku čtenářských obtíží. Důraz bude kladen na aplikaci reedukačních postupů a cvičení.
- Výstupy z učení
- Odborné znalosti:
- Student objasní kompetence logopedického asistenta
- Student popíše fyziologické zvláštnosti a rizikové projevy ve vývoji řeči v kontextu jazykových rovin
- Student vysvětlí principy orientační logopedické diagnostiky
- Student prokáže znalosti o kodifikované jazykové normě mateřského jazyka.
Odborné dovednosti:
- Student dokáže aplikovat prostředky orientační logopedické diagnostiky u dětí a žáků s rizikovými projevy ve vývoji řeči
- Student poskytuje přímou logopedickou intervenci u dětí a žáků s prostou vadou výslovnosti
- Student realizuje logopedem stanovené reedukační postupy
- Student plánuje a realizuje preventivní stimulační programy za účelem podpory rozvoje jazykových a řečových dovedností.
Obecné způsobilosti:
- Student je připraven spolupracovat s dalšími odborníky
- Student poskytuje zákonným zástupcům dětí a žáků s příznaky rizikového vývoje řeči informace o dostupnosti logopedické péče
- Student vyhledává nové poznatky v oboru za účelem jejich aplikace do speciálně vzdělávacích a nápravných programů. - Osnova
- Témata seminářů:
- 1. Logopedická intervence, organizace logopedické péče v ČR.
- 2. Komplexní přístup v rozvoji jazykových a řečových dovedností.
- 3. Principy logopedické prevence. Specifické dovednosti a poznávací funkce podporující rozvoj řeči.
- 4. Vybrané oblasti orientační diagnostiky vývoje řeči z hlediska jazykových rovin.
- 5. Speciálně pedagogické metody a formy podpory rozvoje jazykových a řečových dovedností dětí.
- 6. Didaktické prostředky rozvoje řeči a jazyka.
- 7. Komunikační kompetence pedagoga, řečový vzor.
- 8. Plánování a realizace činností na podporu přirozeného rozvoje řeči.
- 9. Metodika reedukace OVŘ.
- 10.-11. Metodika reedukace dyslalie.
- 1. Podmínky inkluzivního vzdělávání dětí a žáků s narušenou komunikační schopností.
- Literatura
- povinná literatura
- BOČKOVÁ, Barbora; BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona; HORÁKOVÁ, Radka; KOPEČNÝ, Petr. Options in speech therapy intervention from an early age to adulthood. Brno: Masaryk University, 2016. ISBN 978-80-210-8411-7.
- ZEZULKOVÁ, E. Metodika reedukace dyslalie. Základy fonetiky a patologie hlásek. Ostrava, 2014. ISBN 978-80-7464-543-3.
- ZEZULKOVÁ, Eva. Reedukace dyslalie. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2014. ISBN 978-80-7464-546-4.
- ZEZULKOVÁ, Eva a Renata KOVÁŘOVÁ. Speciálně pedagogická diagnostika v praxi. Vyd. 2. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2013. ISBN 978-80-7464-321-7.
- ZEZULKOVÁ, E., RAKUSOVÁ, J. Výchova řeči v pedagogické praxi. Distanční text. Ostrava: PdF , 2011. ISBN 978-80-7368-974-2.
- ZEZULKOVÁ, E. Výchova řeči. Náměty pro rozvoj řečových a jazykových dovedností žáků s lehkým mentálním postižením v ZŠ. Ostrava: PdF OU, 2011. 65 s.
- Zezulková, E. Praktická cvičení z logopedie. Audiovizuální sada didaktických materiálů. 2014.
- Zezulková, E. Výchova řeči. Náměty pro rozvoj řečových a jazykových dovedností žáků s lehkým mentálním postižením v ZŠ. 2011.
- doporučená literatura
- KUTÁLKOVÁ, Dana. Jak připravit dítě do 1. třídy: rozvoj obratnosti, smyslové vnímání, řeč, náměty na hry, kresba, školní zralost. Praha: Grada, 2005. Pro rodiče. ISBN 80-247-1040-4.
- Řeč a sluch: školní zralost. Praha: Raabe, c2012. Školní zralost. ISBN 978-80-87553-54-1.
- KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana a Branislav PUPALA. Předškolní a primární pedagogika: Predškolská a elementárna pedagogika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-828-9.
- OHNESORG, K. Fonetika pro logopedy. Praha : UK, 1979
- PIAGET, J., INHELDEROVÁ, B. Psychologie dítěte. [z francouzského originálu Psychologie de l´enfant přeložila E. Vyskočilová]. Vyd. 5. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-798-5.
- Polláková, Ľ. Poznáváme profese - didaktické karty. Infra, 2017.
- VYGOTSKIJ, L.S. Psychologie myšlení a řeči. České vydání J. Průcha. Praha: Portál 1970, 2004. ISBN 80-7178-943-7.
- ZEZULKOVÁ, E. a kol. Vybrané otázky logopedické teorie a praxe. Ostrava, Ostravská univerzita, 2017. ISBN: 978-80-7464-961-5.
- neurčeno
- ALLEN, K. E., MAROTZ, L. R. Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do osmi let. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-614-4.
- KLENKOVÁ, J., KOLBÁBKOVÁ, H. Diagnostika předškoláka: správný vývoj řeči dítěte. Brno: MC, 2002.
- KYCTLOVÁ BEZDĚKOVÁ, J. Učíme naše dítě mluvit. Arista books, 2014. ISBN 978-80-87867-10-5.
- KUTÁLKOVÁ, D. Průvodce vývojem dětské řeči. Logopedická prevence. 5. Vyd. Praha: Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-598-7.
- OTEVŘELOVÁ, Hana. Školní zralost a připravenost. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1092-4.
- LEJSKA, Mojmír. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-038-7.
- SINDELAROVÁ, B. Předcházíme poruchám učení. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1082-5.
- ZEZULKOVÁ, Eva. Vybrané faktory komunikační kompetence žáků v primárním vzdělávání. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik, Centrum empirických výzkumů, 2015. ISBN 978-80-7510-162-4.
- SHAPIRO, Cheri J. Innovative Approaches to Supporting Families of Young Children. Springer,2016. ISBN 9783319390574.
- ZEZULKOVÁ, E., RAKUSOVÁ, J. Výchova řeči v pedagogické praxi. Ostrava, PdF, 2011. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě.
- Metody hodnocení
- Prezentace výslovnosti českých hlásek (podmínka připuštění k písemnému zápočtu).
Úspěšné splnění zápočtu dle hodnotících indikátorů. - Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2019/UPPVMP050