UONP005 Obecná a vývojová psychologie

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2020
Rozsah
16/4/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Silvie Quisová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D.
Ústav nelékařských zdravotnických studií – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. Veronika Slováček Hagenová
Rozvrh
Út 22. 9. 8:05–10:30 C304, Út 29. 9. 8:05–10:30 C304, Út 6. 10. 8:05–10:30 C304, Út 13. 10. 8:05–10:30 C304, Út 20. 10. 8:05–10:30 C304, Út 3. 11. 13:05–14:40 C304, Út 10. 11. 8:05–10:30 C304
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Cílem předmětu je seznámit posluchače se základními pojmy z obecné a vývojové psychologie, vést je k pochopení základních psychologických fenoménů a jejich potenciálnímu odrazu do práce s pacienty. Student se po absolvování předmětu bude orientovat v základních teoriích vývoje a charakteristikách jednotlivých období ontogeneze Dokáže porozumět projevům chování klientů všech věkových kategorií.
Výstupy z učení
Odborné znalosti: Student umí popsat a vysvětlit jednotlivé psychologické disciplíny, orientuje se ve vývojové psychologii různých věkových kategorii. Student umí definovat pojmy z psychologických disciplín. Rozumí verbálním a nonverbálním projevům klienta a je schopen na ně adekvátně reagovat.
Odborné dovednosti: Student je schopen porozumět zátěžové situace klientů.
Obecná způsobilost: Student se dokáže rozhodnout samostatně a odpovědně zvolit správný typ komunikace a psychologického přístupu k jednotlivým klientům.
Kompetence: Absolvent zprostředkovává jednotlivcům, rodinám, skupinám a jejich příbuzným potřebné informace v přiměřené formě. Dokáže adekvátně působit na klienty. Umí porozumět jejich chování.
Osnova
  • 1.Psychologie jako vědní disciplína – definice, předmět, cíle, postavení psychologie v systému věd, struktura psychologických disciplín. 2.Metodologie psychologického výzkumu – metodologie, vědecké metody, hypotézy, definice, vědecká metoda, podmínky a fáze psychologického výzkumu, výzkumné přístupy, metody výzkumu. 3.Základní pojmy obecné psychologie – psychika, prožívání, psychický proces, psychický obsah, psychický stav, chování. 4.Determinace lidské psychiky – vnitřní determinanty vývoje, vnější determinanty vývoje. 5.Vědomí – definice, stupně a funkce, typologie lucidity, spánek, podvědomí, předvědomí, nevědomí. 6.Pozornost – definice, předmět, neurofyziologický základ, význam, podmínky, druhy, vlastnosti, poruchy pozornosti. 7.Senzorické procesy – definice, analyzátory, prahy, charakteristiky základních analyzátorů a druhů počitků. 8.Percepce – definice, typy, druhy, činitelé, znaky, vnímání prostoru a pohybu, organizace percepčního pole, smyslové klamy. 9.Učení – definice, funkce, faktory, druhy. 10.Paměť – definice, význam, předpoklady, faktory, vlastnosti, paměťový proces, základní druhy paměti, zapomínání a jeho příčiny, poruchy paměti. 11.Představivost – definice, představa. 12.Myšlení – definice, charakteristika, typy, druhy, formy, myšlenkové operace, řešení problému. 13.Vývojová psychologie, předmět, cíle, postavení v systému věd. 14.Pojem duševní vývoj, základní formy, faktory a mechanismy vývoje, vývojové teorie. 15.Prenatální období a novorozenecké období. 16.Kojenecký věk a batolecí věk. 17.Předškolní věk, školní zralost a nezralost. 18.Mladší školní věk. 19.Starší školní věk – prepuberta a puberta. 20.Adolescence. 21.Období mladé, střední a starší dospělosti. 22.Období stáří.
Literatura
    povinná literatura
  • KOLAŘÍKOVÁ, M. Obecná psychologie a psychologie osobnosti. Studijní opora. Opava: Fakulta veřejných politik v Opavě, 2018. Dostupné z: https://elearning.fvp.slu.cz/enrol/index.php?id=218.
  • KOLAŘÍKOVÁ, M. Vývojová psychologie. Studijní opora. Opava: Fakulta veřejných politik v Opavě, 2018.
  • VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8. info
  • VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie II: dospělost a stáří. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1318-5. info
  • PLHÁKOVÁ, A. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2008. ISBN 978-80-200-1499-3.
  • SZABÓ, I. a D. KOLIBOVÁ. Základy psychologie. Ružomberok: Verbum, 2015. ISBN 978-80-561-0198-8. info
  • VÁGNEROVÁ, M. Obecná psychologie: dílčí aspekty lidské psychiky a jejich orgánový základ. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3268-1.
    doporučená literatura
  • WHITEHEAD, P. M. Psychologizing: A Personal, Practice-Based Approach to Psychology. Lanham: Rowman & Littlefield, 2016. ISBN 9781442268739 (978-1442268746 electronic).
  • BLATNÝ, M. a kol. Psychologie osobnosti: hlavní témata, současné přístupy. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3434-7. info
  • ATKINSON, R. L., et al. Psychologie. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-640-3. info
  • ČAČKA, O. Psychologie vrstev duševního dění osobnosti a jejich autodiagnostika. 3. opr. vyd. Brno: Doplněk, 2002. ISBN 80-7239-107-0. info
  • DRAPELA, V. J. Přehled teorií osobnosti. 6. vydání. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0040-6. info
  • 1. EYSENCK, Michal W.; Keane, Mark. Kognitivní psychologie. Praha: Academia, 2008. ISBN 978-80-200-1559-4. info
  • HOMOLA, M. Psychologie osobnosti: stručný výkladový slovník. Olomouc: UP, 1992. ISBN 80-7067-068-1.
  • HOSKOVEC, J. Psychologie. Praha: TRITON, 2002. ISBN 80-7254-219-2.
  • HOSKOVCOVÁ, S., HOSKOVEC, J. a HELLER, D. Dějiny české a slovenské psychologie. 2. přepr. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-2402-0.
  • KERN, H., MEHL, Ch., NOLZ, H. a kol. Přehled psychologie. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-121-2. info
  • MIKŠÍK, O. Psychologické teorie osobnosti. Praha: UK, 2003. ISBN 978-80-246-1312-3.
  • NAKONEČNÝ, M. Encyklopedie obecné psychologie. Praha: Academia, 1997. ISBN 80-200-0625-7. info
  • NAKONEČNÝ, M. Psychologie osobnosti. 2. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Academia, 2009. ISBN 978-80-200-1680-5. info
  • ŘÍČAN, P. Psychologie osobnosti: Obor v pohybu. 6. revidované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3133-9. info
  • SMÉKAL, V. Pozvání do psychologie osobnosti: člověk v zrcadlení [i.e. zrcadle] vědomí a jednání. 3., opr. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2009. 523 s. Studium. ISBN 978-80-87029-62-6.
  • STERNBERG, R. J. Kognitivní psychologie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-638-4.
  • VAŠUTOVÁ, M. Základy biodromální psychologie. Ostrava, 2010. ISBN 978-80-7368-934-6. info
Výukové metody
přednášky, diskuse, videoukázky, rešerše odborné literatury
Metody hodnocení
rešerše vybrané odborné knihy - vlastní výstup studenta, písemné zpracování obsahu, ústní zkouška
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, akreditace zima, léto 2022.