UPPVUK092 Komunikace pro učitele

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2020
Rozsah
8/0/0. Přednáška 8 HOD/SEM. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Silvie Quisová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Silvie Quisová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Silvie Quisová, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Rozvrh
Pá 9. 10. 12:15–15:30 H2, Pá 4. 12. 12:15–15:30 H2
Předpoklady
Základní a pokročilejší znalosti pojmů z oblasti komunikace, komunikačních systémů a komunikačních dovedností.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu Komunikace pro učitele je získat a prohloubit poznatky studentů z oblasti sociální a pedagogické komunikace. Přednáškový cyklus se věnuje interpersonální komunikaci v souvislosti s psychologií osobnosti, rozboru verbální komunikace a technice mluveného slova. Dále se předmět zaměřuje na rozbor řeči těla, aktivní naslouchání, vedení rozhovoru, kladení otázek, řešení konfliktů v komunikaci a komunikaci ve skupině. Hlavní důraz je v předmětu kladen na specifika pedagogické komunikace, osobnost učitele a jeho komunikační kompetence a komunikaci v pedagogické praxi. Cílem seminářů je aplikace teoretických poznatků do praxe.
Výstupy z učení
Odborné znalosti: Student zná a rozumí základním pojmům a koncepcím z oblasti teorie sociální a pedagogické komunikace a rozumí procesům sociální interakce. Chápe souvislosti mezi psychickými vlastnostmi, osobností jedince a jeho komunikací, chápe vliv osobnosti jedince i prostředí na komunikaci. Odborné dovednosti: Student dovede účelně využívat prostředků verbální a neverbální komunikace, dovede vést rozhovor se žákem, studentem nebo rodiči. Student je schopne odhalit bariéry a překážky v komunikaci a účinně řešit problémové situace. Je schopen při rozhovoru využívat techniky efektivní komunikace, aktivního naslouchání i asertivní techniky tak, aby předešel konfliktu a snížil míru agrese. Dokáže komunikovat s různými typy žáků a studentů. Je schopen aplikovat získané informace a dovednosti v praxi. Je schopen propojit získané poznatky s potřebami praxe oboru. Obecná způsobilost: Student je schopen komunikovat s různými typy žáků, studentů nebo rodiči. Je schopen komunikovat se skupinou žáků nebo studentů. Absolvováním předmětu bude student způsobilý nejen využívat své vědomosti a dovednosti při pedagogické komunikace, ale bude lépe reagovat na potřeby jednotlivců i skupin, a bude schopen přizpůsobit komunikaci jejich specifikům.
Osnova
  • 1. Úvod do interpersonální komunikace.
    2. Psychologie osobnosti a komunikace.
    3. Pedagogická komunikace a její specifika.
    4. Verbální komunikace a technika mluveného slova.
    5. Řeč těla. Image.
    6. Aktivní naslouchání. Vedení rozhovoru.
    7. Empatie. Emoční inteligence.
    8. Konflikt a agrese v komunikaci.
    9. Komunikace ve skupině.
    10. Sociální interakce.
    11. Veřejný projev.
    12. Osobnost učitele a jeho komunikační kompetence.
    13. Pedagogická komunikace v učitelské praxi.
Literatura
    povinná literatura
  • VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. A KOL. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1734-0. info
  • NELEŠOVSKÁ, A. Pedagogická komunikace v praxi. Praha: Grada, 2005. info
  • SVATOŠ, T., KOTKOVÁ, V. Sociální a pedagogická komunikace. Hradec Králové: Gaudeamus, 1998. info
  • KŘIVOHLAVÝ, J., MAREŠ, J. Komunikace ve škole. Brno: CDVU MU, 1995. info
    doporučená literatura
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Já a ty. Jak si navzájem lépe porozumíme. Praha: Svoboda. info
  • HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1168-3. info
  • PALENČÁROVÁ, J. Aktivní naslouchání při vyučování. Praha: Portál, 2006. info
  • PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-047-X. info
  • VYBÍRAL, Z. Psychologie komunikace. Praha: Portál, 2005. info
  • DE VITO, J.A. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-7169-988-8. info
  • BERNE, E. Co řeknete, až pozdravíte. Praha: Portál, 1997. info
  • GOLEMAN, D. Emoční inteligence. Praha: Columbus, 1997. info
  • PRAŠKO J., PRAŠKOVÁ H. Asertivitou proti stresu. Praha: Grada, 1996. info
  • HURST, B. Encyklopedie komunikačních technik. Praha: Grada, 1994. ISBN 80-85424-40-1. info
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Povídej - naslouchám. Praha: Návrat, 1993. info
Výukové metody
Monologické
Dialogické Diskuse Nácvik
Metody hodnocení
Ústní zkouška
Seminární práce
Informace učitele
Student zpracuje seminární práci v rozsahu min. 3 stran z oblasti pedagogické komunikace, jedná se o analýzu vlastního komunikačního stylu, osobnostní typologie a rozbor komunikačního procesu s žákem nebo se skupinou žáků. V rámci ústní zkoušky student prokáže znalost komunikačních dovedností se zaměřením na pedagogickou komunikaci.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2021.