UPPVJP002 Základy pedagogiky a andragogiky

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2021
Rozsah
13/13/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Jana Kočí, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jana Kočí, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Rozvrh
Čt 10:35–11:20 C310, kromě Čt 4. 11. ; a Čt 4. 11. 10:35–11:20 C303
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
UPPVJP002/A: Čt 11:25–12:10 C310, kromě Čt 4. 11. ; a Čt 4. 11. 11:25–12:10 C303, J. Kočí
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout studentům strukturovaný vhled do oblasti Základů pedagogiky a andragogiky, klíčových pojmů a aspektů teorie edukace, vymezení předmětu, funkcí, zákonitostí a cílů, principů, forem, metod a prostředků, které by měli pochopit. Záměrem předmětu je pochopení vývojové etapy obou vědních disciplín jako bázi pro studium disciplín gerontagogických.
Výstupy z učení
Oborové znalosti:Student získá a prokáže znalost vzniku pedagogiky a andragogiky jako vědních disciplín, základních teorií v rámci její geneze, umí charakterizovat předmět, úkoly, cíle, obsah, formy, metody, principy a prostředky teorie edukace, podstatné znaky jednotlivých alternativních škol a hnutí, definovat klíčové kompetence subjektu a objektu edukace, jakož i charakterizovat soustavu pedagogických a andragogických vědních disciplín.
Oborové dovednosti:Student se dokáže orientovat v základní edukační problematice zasazené do konceptu celoživotního učení – od primární výchovy v rodině, přes předškolní a školní výchovu, výchovu a vzdělávání dospělých až po edukaci seniorů. Spolehlivě se orientuje v relevantní odborné literatuře, dokáže vyhledat, interpretovat a aplikovat získané informace v praxi.
Obecné způsobilosti: Student je schopen vnímat problematiku vývoje člověka komplexně, v souvislostech základních, hraničních a aplikovaných edukačních disciplín. Je způsobilý nejen využívat a uplatnit své vědomosti a dovednosti v praxi, ale samostatně je dál rozvíjet a hledat nové poznatky, přístupy a metody vzhledem k potřebám života a práce v oboru, pružně reagovat na aktuální okolnosti, volit a přijímat správné rozhodnutí, včetně odpovědnosti za ně.
Osnova
  • 1. Základní kategorie pedagogiky a andragogiky
  • 2. Geneze pedagogiky a andragogiky v konceptu CŽU; starověk, středověk, novověk až po soudobé koncepty ve světě a v ČR
  • 3. Předmět pedagogiky a andragogiky; metodologické ukotvení
  • 4. Výchozí orientace teorií učení; filozofická orientace; teorie učení; pojetí paradigmat v pedagogice a andragogice
  • 5. Soustava pedagogických a andragogických disciplín; základní, hraniční, aplikované; alternativní školy a hnutí; pomocné vědy pro pedagogiku a andragogiku: filozofické, psychologické, sociologické
  • 6. Pedagogické a andragogické cíle; cíle výchovy
  • 7. Obsah edukace v pedagogice a andragogice:učební plány a osnovy, kurikula, RVP a ŠVP
  • 8. Obsah edukace v pedagogice a andragogice: projekty; složky výchovy v demokratické společnosti
  • 9. Formy a metody výchovy v pedagogice a andragogice
  • 10. Materiální prostředky a technika; didaktická technika, pomůcky a technologie
  • 11. Pedagogické a andragogické zásady/principy
  • 12. Edukační tvořivost a efektivita
  • 13. Kompetence edukantů v pedagogice a andragogice
Literatura
    povinná literatura
  • BENEŠ, M. Andragogika. 2. aktuální a rozšířené vydání. Praha: Grada Publishing, a. s., 2014. ISBN 978-80-247-4824-5. info
  • ČÁBALOVÁ, D. Pedagogika. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2993-0. info
  • KALNICKÝ, J. Základy pedagogiky a andragogiky. Distanční studijní text [online].Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, 2019. Dostupné z: https://elearning.slu.cz/course/view.php?id=452
  • KALNICKÝ, J. Celoživotní učení, edukace dospělých a seniorů; relační a kauzální analýza geneze. Ostrava: Repronis, 2014. ISBN 978-80-7329-403-8. info
  • PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky - úvod do studia oboru. Praha: Portál, 2015. ISBN 9788026208723. info
    doporučená literatura
  • DVOŘÁKOVÁ, M. aM. ŠERÁK.Andragogika a vzdělávání dospělých. Praha: FF UK, 2016. ISBN 978-80-7308-694-7.
  • JARVIS, P. The Theory & Practice of Teaching. 2nd ed. London: Routledge, 2006. ISBN 0415365252.
  • KALNICKÝ, J. Determinanty efektivnosti edukačního procesu. Ostrava, 2017. ISBN 978-80-7329-428-1. info
  • KALNICKÝ J. Systémová andragogika. Ostrava: PdF OU, Repronis, 2007. ISBN 978-80-7368-489-1. info
  • KALNICKÝ, J. Základy pedagogiky I. 2. rozšíř. vyd. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. ISBN 978-80-7248-767-5.
  • PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2017. ISBN 9788026212287. info
  • PRŮCHA, J. - VETEŠKA, J. Andragogický slovník. 2., aktualizované vydání 320 s. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-802-474-748-4. info
  • PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E. a J. MAREŠ.Pedagogický slovník. 7., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0403-9.
Metody hodnocení
seminární test
ústní zkouška
Informace učitele
K ústní zkoušce může student přistoupit až po úspěšném zvládnutí seminárního testu prostřednictvím odpovědníků v IS. Jeho termíny budou studentům sděleny ve výuce.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, akreditace zima, zima 2020, zima 2022, zima 2023.