UPPVMP018 Metodologie speciálněpedagogického výzkumu

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2021
Rozsah
13/13/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Dušan Janák, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
Rozvrh
Út 10:35–11:20 C306
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
UPPVMP018/A: Út 11:25–12:10 C306, J. Viktorin
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Vytvořit u studentů teoretické i praktické kompetence k vytvoření výzkumného projektu a ověřit jejich teoretické znalosti v oblasti speciálně pedagogické metodologie. Předmět Metodologie výzkumu vybaví studenty základními znalostmi, vědomostmi a kompetencemi potřebnými k pochopení elementárních souvislostí sociálních výzkumů.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- student se orientuje v základech metodologie, zejména v terminologii předměty, výzkumných metodách, technikách a možnostech zpracování výzkumu
- student vysvětlí rozdíly mezi kvantitativním a kvalitativním výzkumem
Odborné dovednosti:
- student analyzuje výzkumný proces v teoretických a praktických kontextech
- student rozpozná vhodnost použití výzkumných strategií
- student zvládá aplikovat zásady operacionalizace výzkumných cílů.
- student zvládá tvorbu a ověřování hypotéz
Obecné způsobilosti:
- student umí samostatně aplikovat zásady vědecké metodologie
- student umí samostatně formulovat a prezentovat dosažené výsledky, případně je reflektovat do své každodenní praxe
Osnova
  • 1. Úvod do metodologie vědy.
  • 2. Základy sociálních výzkumů.
  • 3. Typologie výzkumných strategií.
  • 4. Procedura, metoda, technika.
  • 5. Kvantita, kvalita a smíšený výzkum.
  • 6. Operacionalizace výzkumných cílů.
  • 7. Základy kvantitativního výzkumu. Techniky kvantitativního výzkumu.
  • 8. Základy kvalitativního výzkumu. Techniky kvalitativního výzkumu.
  • 9. Univariační analýza.
  • 10. Bivariační analýza.
  • 11. Interpretace dat a výsledků výzkumu.
  • 12. IMRAD.
Literatura
    povinná literatura
  • DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0139-7.
  • HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.
  • HENDL, J. Přehled statistických metod. Praha: Portál, 2006. ISBN 978-80-7367-482-3.
  • MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1362-4.
  • REICHEL, J. Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-3006-6.
  • ŘIHÁČEK, T., ČERMÁK, I., HYTYCH, R. Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6382-2.
  • OLECKÁ, I., IVANOVÁ, I. Metodologie vědecko-výzkumné činnosti. Olomouc: Moravská vysoká škola Olomouc, 2010. ISBN 978-80-87240-33-5.
    doporučená literatura
  • GIDDENS, A. Sociologie. Praha: Argo, 2005. ISBN 80-7203-124-4.
  • CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369.
  • JEŘÁBEK, H. Úvod do sociologického výzkumu. Praha: Carolinum, 1992. ISBN 80-7066-662-5.
  • KATRIAK, M., MILLY, S. Metódy a techniky sociologického výskumu. Bratislava: Vysoká škola ekonomická, 1978.
  • PUNCH, K. F. Úspěšný návrh výzkumu. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-468-7.
    neurčeno
  • BABBIE, E. R. The practice of social research. Belmont: Wadsworth, 2001. ISBN 0-534-57474-2.
  • FERJENČÍK, J. Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-367-6.
  • KORETZ, D. M. The Testing Charade. University of Chicago Press, 2017. ISBN 978-0226408712.
  • VIKTORIN, J. Metodologie speciálněpedagogického výzkumu. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Metody hodnocení
Výzkumný projekt (rozsah 5 stran A4). Odevzdání výzkumného projektu je podmínkou přihlášení k ústní zkoušce. Úspěšné vykonání ústní zkoušky dle hodnotících indikátorů.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, akreditace zima, zima 2022, zima 2023, zima 2024.