USPQP004 Odborná praxe I – náslechová

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2021
Rozsah
0/2. 24 hod. praxe. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Kateřina Janků, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(N) && FORMA(P)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Cíle předmětu
Student si tímto předmětem – náslechovou praxí - rozšiřuje a prohlubuje všeobecné pedagogické, speciálně-pedagogické a psychologické znalosti pozorováním a registrací speciálně pedagogických procesů a jevů. Srovnává pozorované jevy a procesy s edukačními konstrukty v kontextu proměnných, ovlivňujících socializaci člověka se zdravotním postižením a znevýhodněním. Porozumí a dokáže interpretovat vzájemné vztahy biologické podmíněnosti a sociální determinace na formování osobnosti člověka. Zaměření a úkoly náslechové speciálněpedagogické praxe vycházejí z obsahu studijního programu speciální pedagogika a jsou chápány jako významná součást utváření profilu absolventa. V souladu s tímto záměrem jsou také volena zařízení ke konání náslechové praxe, a to napříč příslušnými rezorty, které se zabývají problematikou osob se zdravotním postižením a znevýhodněním. Podrobné informace o spolupráci s praxí vztahující se ke studijnímu programu včetně seznamu zařízení, s nimiž má Slezská univerzita v Opavě uzavřenu rámcovou smlouvu o spolupráci jsou uvedeny ve formuláři C_II akreditačního spisu.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- umí charakterizovat biologickou podmíněnost a sociální determinaci v širším kontextu vývoje a formování osobnosti člověka pro účely edukativní a formativní.
- orientuje se v koncepčních dokumentech a legislativním rámci procesu sociální integrace osob s postižením v oblasti fyzické, psychické nebo sociální.
- charakterizuje proměnné, ovlivňující socializaci osob s postižením.
- umí popsat speciálně pedagogické jevy a procesy.
- objasnit principy modifikace obecných metod ve výchově a vzdělávání s respektem ke speciálním potřebám osob s postižením a znevýhodněním v oblasti fyzické, psychické nebo sociální.
Odborné dovednosti:
- analyzuje programy pedagogické a sociální rehabilitace pro osoby se zdravotním postižením.
- analyzuje specifické projevy verbální a neverbální komunikace osob se zdravotním postižením a modifikuje podmínky komunikačního kontextu.
- aplikuje vhodné komunikační strategie a přístupy v interpersonální komunikaci s osobami s postižením a znevýhodněním v oblasti fyzické, psychické nebo sociální napříč věkovými kategoriemi.
- dokáže aplikovat metody a formy práce se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a propagovat jejich zavádění do výuky a do sociální integrace.
Obecné způsobilosti:
- dokáže díky systematickému pozorování analyzovat a zaznamenat podmínky a faktory edukační reality ve vybraném zařízení.
- je schopen analýzy a komparace zjištěných údajů z reality s teoretickými poznatky.
- je schopen reflektovat zkušenosti z vlastní pedagogické praxe a cíleně využívat reflexe jako nástroje profesního učení.
- dokáže se samostatně a odpovědně rozhodovat na základě rámcového zadání.
- konstruktivně spolupracovat při řešení speciálně pedagogických problémů s dalšími odborníky.
Osnova
  • Obsah:
  • 1.Koncepčních dokumenty a legislativní rámec procesu sociální integrace osob s postižením v oblasti fyzické,psychické nebo sociální.
  • 2.Proměnné, ovlivňující socializaci osob s postižením.
  • 3.-12. Pozorování speciálně pedagogických jevů a procesů v edukační realitě v průběhu asistentské praxe, popis vybraných speciálně pedagogických jevů a procesů, analýza zjištěných údajů a komparace s teoretickými východisky na rozboru konkrétní situace.
Literatura
    doporučená literatura
  • Zákon o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) č. 561/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
  • Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách ve znění pozdějších předpisů.
  • Vyhláška č. 27/2016 v platném znění
    neurčeno
  • ADAMUS, Petr, 2014. Edukace žáků s poruchou autistického spektra v kontextu rozvoje klíčových kompetencí. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 182 s. ISBN 9788074646614.
  • BENDOVÁ, Petra a Pavel ZIKL, 2011. Dítě s mentálním postižením ve škole. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3854-3.
  • KALEJA, Martin, ed., 2014. Inkluzivní dimenze primárního a sekundárního vzdělávání ve speciální pedagogice. 2014. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 200 s. ISBN 9788074646928.
  • HÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ, 2010. Inkluzivní vzdělávání: [teorie a praxe]. Praha: Grada, 217 s. Pedagogika (Grada). ISBN 9788024730707.
  • ZIKL, Pavel, 2011. Děti s tělesným a kombinovaným postižením ve škole. Praha: Grada, 112 s. Pedagogika (Grada). ISBN 9788024738567.
  • ZIKL, Pavel, 2011. Využití ICT u dětí se speciálními potřebami. Praha: Grada, 127 s. Pedagogika (Grada). ISBN 9788024738529.
  • WALTON, Elizabeth. The Language of Inclusive Education. Routledge, 2016. ISBN 978-11-38794-344.
Výukové metody
Úvodní tutoriál za účelem vstupních informací (obsahových a organizačních). Vyučující má vypsané pravidelné konzultace, na kterých student má možnost individuálního konzultačního setkání. Komunikace probíhá mimo jiné také prostřednictvím e-mailu. Předmět má kurz LMS, který slouží rovněž k elektronické komunikaci s vyučujícím i mezi studenty.
Metody hodnocení
Pro udělení zápočtu má student povinnost zúčastnit se úvodního semináře k praxi. Dále student absolvuje náslechovou praxi, vede požadované záznamy, které ve formě portfolia odevzdává vyučujícímu. Odevzdání portfolia dle stanovené struktury je podmínkou udělení zápočtu.
Obsahová struktura portfolia:
- název zařízení, jeho funkce,
- cílová skupina uživatelů zařízení,
- podmínky podpory komplexního rozvoje uživatelů zařízení,
- popis vybraných speciálně pedagogických jevů a procesů,
- analýza zjištěných údajů a komparace s teoretickými východisky na rozboru konkrétní situace.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích akreditace zima, zima 2023, zima 2024.