USPQP004 Odborná praxe I – náslechová

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2021
Extent and Intensity
0/2. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Kateřina Janků, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Institute of Special Education – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(N) && FORMA(P)
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
Course objectives (in Czech)
Student si tímto předmětem – náslechovou praxí - rozšiřuje a prohlubuje všeobecné pedagogické, speciálně-pedagogické a psychologické znalosti pozorováním a registrací speciálně pedagogických procesů a jevů. Srovnává pozorované jevy a procesy s edukačními konstrukty v kontextu proměnných, ovlivňujících socializaci člověka se zdravotním postižením a znevýhodněním. Porozumí a dokáže interpretovat vzájemné vztahy biologické podmíněnosti a sociální determinace na formování osobnosti člověka. Zaměření a úkoly náslechové speciálněpedagogické praxe vycházejí z obsahu studijního programu speciální pedagogika a jsou chápány jako významná součást utváření profilu absolventa. V souladu s tímto záměrem jsou také volena zařízení ke konání náslechové praxe, a to napříč příslušnými rezorty, které se zabývají problematikou osob se zdravotním postižením a znevýhodněním. Podrobné informace o spolupráci s praxí vztahující se ke studijnímu programu včetně seznamu zařízení, s nimiž má Slezská univerzita v Opavě uzavřenu rámcovou smlouvu o spolupráci jsou uvedeny ve formuláři C_II akreditačního spisu.
Learning outcomes (in Czech)
Odborné znalosti:
- umí charakterizovat biologickou podmíněnost a sociální determinaci v širším kontextu vývoje a formování osobnosti člověka pro účely edukativní a formativní.
- orientuje se v koncepčních dokumentech a legislativním rámci procesu sociální integrace osob s postižením v oblasti fyzické, psychické nebo sociální.
- charakterizuje proměnné, ovlivňující socializaci osob s postižením.
- umí popsat speciálně pedagogické jevy a procesy.
- objasnit principy modifikace obecných metod ve výchově a vzdělávání s respektem ke speciálním potřebám osob s postižením a znevýhodněním v oblasti fyzické, psychické nebo sociální.
Odborné dovednosti:
- analyzuje programy pedagogické a sociální rehabilitace pro osoby se zdravotním postižením.
- analyzuje specifické projevy verbální a neverbální komunikace osob se zdravotním postižením a modifikuje podmínky komunikačního kontextu.
- aplikuje vhodné komunikační strategie a přístupy v interpersonální komunikaci s osobami s postižením a znevýhodněním v oblasti fyzické, psychické nebo sociální napříč věkovými kategoriemi.
- dokáže aplikovat metody a formy práce se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a propagovat jejich zavádění do výuky a do sociální integrace.
Obecné způsobilosti:
- dokáže díky systematickému pozorování analyzovat a zaznamenat podmínky a faktory edukační reality ve vybraném zařízení.
- je schopen analýzy a komparace zjištěných údajů z reality s teoretickými poznatky.
- je schopen reflektovat zkušenosti z vlastní pedagogické praxe a cíleně využívat reflexe jako nástroje profesního učení.
- dokáže se samostatně a odpovědně rozhodovat na základě rámcového zadání.
- konstruktivně spolupracovat při řešení speciálně pedagogických problémů s dalšími odborníky.
Syllabus (in Czech)
  • Obsah:
  • 1.Koncepčních dokumenty a legislativní rámec procesu sociální integrace osob s postižením v oblasti fyzické,psychické nebo sociální.
  • 2.Proměnné, ovlivňující socializaci osob s postižením.
  • 3.-12. Pozorování speciálně pedagogických jevů a procesů v edukační realitě v průběhu asistentské praxe, popis vybraných speciálně pedagogických jevů a procesů, analýza zjištěných údajů a komparace s teoretickými východisky na rozboru konkrétní situace.
Literature
    required literature
  • ADAMUS, Petr, Eva ZEZULKOVÁ, Martin KALEJA a Petr FRANIOK, 2016. Inkluzivní vzdělávání v kontextu proměn českého školství. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta. ISBN 9788074648847.
  • ADAMUS, Petr, 2016. Strategie uplatňované v edukaci žáků s poruchami autistického spektra. 1. Ostrava: Montanex. Jazyk a řeč. ISBN 9788072254361.
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava, Marie VÍTKOVÁ, Barbora BOČKOVÁ, et al., 2015. Inkluze ve škole a ve společnosti jako interdisciplinární téma: Inclusion in schools and society as an interdisciplinary issue. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 9788021080935.
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ, 2010. Inkluzivní vzdělávání v podmínkách současné české školy: Inclusive education in current Czech school. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-5383-0.
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava, 2013. Inkluzivní didaktika v základní škole se zřetelem na edukaci žáků s lehkým mentálním postižením. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-6560-4.
  • PÍŠOVÁ, Michaela, ed., 2007. Portfolio v profesní přípravě učitele. Pardubice: Univerzita Pardubice. ISBN 9788073950248.
  • VALENTA, Milan a Oldřich MÜLLER, 2013. Psychopedie: [teoretické základy a metodika]. 5., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Parta, 495 s. ISBN 9788073201876.
  • VÍTKOVÁ, Marie and Miroslava BARTOŇOVÁ. Inkluzivní pedagogika: Distanční studijní text. 1st ed. Opava, 2019, 179 pp. ISBN 978-80-7510-334-5. Obsah studijní opory je zaměřen na vysvětlení a analýzu současné situace ve školství v České republice i v zahraničí, které je ovlivněno společným vzděláváním žáků se SVP s intaktními spolužáky ve školách HVP. info
  • VÍTKOVÁ, Marie and Miroslava BARTOŇOVÁ. Inkluzivní pedagogika. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. (Inclusive pedagogy. In E-learning course for students of the Special Education program at the Faculty of Public Policies in Opava.). Online. první. Opava: Fakulta veřejných politik v Opavě, 2019. Výklady pojmů inkluze, inkluzivní pedagogika, vývoj inkluzivní školy, index inkluze, kurikulum, inkluzivní vyučování, inkluzivní třída, a to se zřetelem na přístupy v České republice a v zahraničí. info
    recommended literature
  • Zákon o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) č. 561/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
  • Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách ve znění pozdějších předpisů.
  • Vyhláška č. 27/2016 v platném znění
    not specified
  • ADAMUS, Petr, 2014. Edukace žáků s poruchou autistického spektra v kontextu rozvoje klíčových kompetencí. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 182 s. ISBN 9788074646614.
  • BENDOVÁ, Petra a Pavel ZIKL, 2011. Dítě s mentálním postižením ve škole. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3854-3.
  • KALEJA, Martin, ed., 2014. Inkluzivní dimenze primárního a sekundárního vzdělávání ve speciální pedagogice. 2014. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 200 s. ISBN 9788074646928.
  • HÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ, 2010. Inkluzivní vzdělávání: [teorie a praxe]. Praha: Grada, 217 s. Pedagogika (Grada). ISBN 9788024730707.
  • ZIKL, Pavel, 2011. Děti s tělesným a kombinovaným postižením ve škole. Praha: Grada, 112 s. Pedagogika (Grada). ISBN 9788024738567.
  • ZIKL, Pavel, 2011. Využití ICT u dětí se speciálními potřebami. Praha: Grada, 127 s. Pedagogika (Grada). ISBN 9788024738529.
  • WALTON, Elizabeth. The Language of Inclusive Education. Routledge, 2016. ISBN 978-11-38794-344.
Teaching methods (in Czech)
Úvodní tutoriál za účelem vstupních informací (obsahových a organizačních). Vyučující má vypsané pravidelné konzultace, na kterých student má možnost individuálního konzultačního setkání. Komunikace probíhá mimo jiné také prostřednictvím e-mailu. Předmět má kurz LMS, který slouží rovněž k elektronické komunikaci s vyučujícím i mezi studenty.
Assessment methods (in Czech)
Pro udělení zápočtu má student povinnost zúčastnit se úvodního semináře k praxi. Dále student absolvuje náslechovou praxi, vede požadované záznamy, které ve formě portfolia odevzdává vyučujícímu. Odevzdání portfolia dle stanovené struktury je podmínkou udělení zápočtu.
Obsahová struktura portfolia:
- název zařízení, jeho funkce,
- cílová skupina uživatelů zařízení,
- podmínky podpory komplexního rozvoje uživatelů zařízení,
- popis vybraných speciálně pedagogických jevů a procesů,
- analýza zjištěných údajů a komparace s teoretickými východisky na rozboru konkrétní situace.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: 24 hod. praxe.
The course is also listed under the following terms Accreditation winter, Winter 2023, Winter 2024.
  • Enrolment Statistics (Winter 2021, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2021/USPQP004