FVP:USPQP004 Odborná praxe I – náslechová - Course Information
USPQP004 Odborná praxe I – náslechová
Faculty of Public Policies in OpavaWinter 2021
- Extent and Intensity
- 0/2. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Mgr. Kateřina Janků, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Institute of Special Education – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D. - Prerequisites (in Czech)
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(N) && FORMA(P)
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- Course objectives (in Czech)
- Student si tímto předmětem – náslechovou praxí - rozšiřuje a prohlubuje všeobecné pedagogické, speciálně-pedagogické a psychologické znalosti pozorováním a registrací speciálně pedagogických procesů a jevů. Srovnává pozorované jevy a procesy s edukačními konstrukty v kontextu proměnných, ovlivňujících socializaci člověka se zdravotním postižením a znevýhodněním. Porozumí a dokáže interpretovat vzájemné vztahy biologické podmíněnosti a sociální determinace na formování osobnosti člověka. Zaměření a úkoly náslechové speciálněpedagogické praxe vycházejí z obsahu studijního programu speciální pedagogika a jsou chápány jako významná součást utváření profilu absolventa. V souladu s tímto záměrem jsou také volena zařízení ke konání náslechové praxe, a to napříč příslušnými rezorty, které se zabývají problematikou osob se zdravotním postižením a znevýhodněním. Podrobné informace o spolupráci s praxí vztahující se ke studijnímu programu včetně seznamu zařízení, s nimiž má Slezská univerzita v Opavě uzavřenu rámcovou smlouvu o spolupráci jsou uvedeny ve formuláři C_II akreditačního spisu.
- Learning outcomes (in Czech)
- Odborné znalosti:
- umí charakterizovat biologickou podmíněnost a sociální determinaci v širším kontextu vývoje a formování osobnosti člověka pro účely edukativní a formativní.
- orientuje se v koncepčních dokumentech a legislativním rámci procesu sociální integrace osob s postižením v oblasti fyzické, psychické nebo sociální.
- charakterizuje proměnné, ovlivňující socializaci osob s postižením.
- umí popsat speciálně pedagogické jevy a procesy.
- objasnit principy modifikace obecných metod ve výchově a vzdělávání s respektem ke speciálním potřebám osob s postižením a znevýhodněním v oblasti fyzické, psychické nebo sociální.
Odborné dovednosti:
- analyzuje programy pedagogické a sociální rehabilitace pro osoby se zdravotním postižením.
- analyzuje specifické projevy verbální a neverbální komunikace osob se zdravotním postižením a modifikuje podmínky komunikačního kontextu.
- aplikuje vhodné komunikační strategie a přístupy v interpersonální komunikaci s osobami s postižením a znevýhodněním v oblasti fyzické, psychické nebo sociální napříč věkovými kategoriemi.
- dokáže aplikovat metody a formy práce se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a propagovat jejich zavádění do výuky a do sociální integrace.
Obecné způsobilosti:
- dokáže díky systematickému pozorování analyzovat a zaznamenat podmínky a faktory edukační reality ve vybraném zařízení.
- je schopen analýzy a komparace zjištěných údajů z reality s teoretickými poznatky.
- je schopen reflektovat zkušenosti z vlastní pedagogické praxe a cíleně využívat reflexe jako nástroje profesního učení.
- dokáže se samostatně a odpovědně rozhodovat na základě rámcového zadání.
- konstruktivně spolupracovat při řešení speciálně pedagogických problémů s dalšími odborníky. - Syllabus (in Czech)
- Obsah:
- 1.Koncepčních dokumenty a legislativní rámec procesu sociální integrace osob s postižením v oblasti fyzické,psychické nebo sociální.
- 2.Proměnné, ovlivňující socializaci osob s postižením.
- 3.-12. Pozorování speciálně pedagogických jevů a procesů v edukační realitě v průběhu asistentské praxe, popis vybraných speciálně pedagogických jevů a procesů, analýza zjištěných údajů a komparace s teoretickými východisky na rozboru konkrétní situace.
- Literature
- required literature
- ADAMUS, Petr, Eva ZEZULKOVÁ, Martin KALEJA a Petr FRANIOK, 2016. Inkluzivní vzdělávání v kontextu proměn českého školství. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta. ISBN 9788074648847.
- ADAMUS, Petr, 2016. Strategie uplatňované v edukaci žáků s poruchami autistického spektra. 1. Ostrava: Montanex. Jazyk a řeč. ISBN 9788072254361.
- BARTOŇOVÁ, Miroslava, Marie VÍTKOVÁ, Barbora BOČKOVÁ, et al., 2015. Inkluze ve škole a ve společnosti jako interdisciplinární téma: Inclusion in schools and society as an interdisciplinary issue. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 9788021080935.
- BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ, 2010. Inkluzivní vzdělávání v podmínkách současné české školy: Inclusive education in current Czech school. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-5383-0.
- BARTOŇOVÁ, Miroslava, 2013. Inkluzivní didaktika v základní škole se zřetelem na edukaci žáků s lehkým mentálním postižením. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-6560-4.
- PÍŠOVÁ, Michaela, ed., 2007. Portfolio v profesní přípravě učitele. Pardubice: Univerzita Pardubice. ISBN 9788073950248.
- VALENTA, Milan a Oldřich MÜLLER, 2013. Psychopedie: [teoretické základy a metodika]. 5., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Parta, 495 s. ISBN 9788073201876.
- VÍTKOVÁ, Marie and Miroslava BARTOŇOVÁ. Inkluzivní pedagogika: Distanční studijní text. 1st ed. Opava, 2019, 179 pp. ISBN 978-80-7510-334-5. Obsah studijní opory je zaměřen na vysvětlení a analýzu současné situace ve školství v České republice i v zahraničí, které je ovlivněno společným vzděláváním žáků se SVP s intaktními spolužáky ve školách HVP. info
- VÍTKOVÁ, Marie and Miroslava BARTOŇOVÁ. Inkluzivní pedagogika. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. (Inclusive pedagogy. In E-learning course for students of the Special Education program at the Faculty of Public Policies in Opava.). Online. první. Opava: Fakulta veřejných politik v Opavě, 2019. Výklady pojmů inkluze, inkluzivní pedagogika, vývoj inkluzivní školy, index inkluze, kurikulum, inkluzivní vyučování, inkluzivní třída, a to se zřetelem na přístupy v České republice a v zahraničí. info
- recommended literature
- Zákon o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) č. 561/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
- Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách ve znění pozdějších předpisů.
- Vyhláška č. 27/2016 v platném znění
- not specified
- ADAMUS, Petr, 2014. Edukace žáků s poruchou autistického spektra v kontextu rozvoje klíčových kompetencí. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 182 s. ISBN 9788074646614.
- BENDOVÁ, Petra a Pavel ZIKL, 2011. Dítě s mentálním postižením ve škole. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3854-3.
- KALEJA, Martin, ed., 2014. Inkluzivní dimenze primárního a sekundárního vzdělávání ve speciální pedagogice. 2014. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 200 s. ISBN 9788074646928.
- HÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ, 2010. Inkluzivní vzdělávání: [teorie a praxe]. Praha: Grada, 217 s. Pedagogika (Grada). ISBN 9788024730707.
- ZIKL, Pavel, 2011. Děti s tělesným a kombinovaným postižením ve škole. Praha: Grada, 112 s. Pedagogika (Grada). ISBN 9788024738567.
- ZIKL, Pavel, 2011. Využití ICT u dětí se speciálními potřebami. Praha: Grada, 127 s. Pedagogika (Grada). ISBN 9788024738529.
- WALTON, Elizabeth. The Language of Inclusive Education. Routledge, 2016. ISBN 978-11-38794-344.
- Teaching methods (in Czech)
- Úvodní tutoriál za účelem vstupních informací (obsahových a organizačních). Vyučující má vypsané pravidelné konzultace, na kterých student má možnost individuálního konzultačního setkání. Komunikace probíhá mimo jiné také prostřednictvím e-mailu. Předmět má kurz LMS, který slouží rovněž k elektronické komunikaci s vyučujícím i mezi studenty.
- Assessment methods (in Czech)
- Pro udělení zápočtu má student povinnost zúčastnit se úvodního semináře k praxi. Dále student absolvuje náslechovou praxi, vede požadované záznamy, které ve formě portfolia odevzdává vyučujícímu.
Odevzdání portfolia dle stanovené struktury je podmínkou udělení zápočtu.
Obsahová struktura portfolia:
- název zařízení, jeho funkce,
- cílová skupina uživatelů zařízení,
- podmínky podpory komplexního rozvoje uživatelů zařízení,
- popis vybraných speciálně pedagogických jevů a procesů,
- analýza zjištěných údajů a komparace s teoretickými východisky na rozboru konkrétní situace. - Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: 24 hod. praxe.
- Enrolment Statistics (Winter 2021, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2021/USPQP004