UVSRPHK020 Odborná praxe a supervizní seminář 2

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2021
Rozsah
10/120/0. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Petr Fabián, PhD. (přednášející)
doc. PhDr. Anna Václavíková, CSc. (cvičící)
Garance
Mgr. Petr Fabián, PhD.
Ústav veřejné správy a sociální politiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: JUDr. Marie Sciskalová, Ph.D.
Rozvrh
Pá 24. 9. 17:15–20:30 C202, Pá 1. 10. 15:35–20:30 C202
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(N) && FORMA(K)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem odborné praxe v prvním rocestudia je poznání řídících procesů v organizacích, naplňování strategických cílů a poslání organizací, týmové spolupráce a práce s klienty. Předmět se skládá ze dvou částí. První z nich je vlastní praxe, která v absolvovaném rozsahu 120 hodin umožní studentům seznámit se s prostředím jejich možné budoucí profese, výkonem praxe prostřednictvím školitele v organizaci ověřit dosavadní teoretické znalostia získat praktické zkušenosti. Odborná praxe rozšiřuje příležitost stimulovat proces identifikace studentů s odborností profese a dává studentovi prostor k zachycení řídící, metodické, koncepční a analytické práce, včetně dovednosti projektových aktivit či přímé práce s klientem. V rámci předmětu si budou studenti formou interaktivních rozhovorů a sebezkušenostních aktivit uvědomovat úskalí při práci v pomáhajících profesích a veřejné správě a s důvody, v nichž pracovníci v pomáhajících profesích a ve veřejné správě ve své práci selhávají. Studenti budou rovněž seznámeni s praktickými ukázkami supervizních rozhovorů a koučovacích přístupů, a to především ve skupině. Při práci v semináři bude pozornost rovněž kladena na potřebu supervizí pro pomáhající profese, vytváření zakázek a supervizích rozhovorů tak, aby byl student s nimi seznámen a byl schopen připravit v organizaci supervizi se supervizorem či koučem. Druhou nezbytnou částí předmětu jsou supervizní semináře na fakultě. Těchto seminářů se bude student pravidelně účastnit, bude diskutovat problémy, se kterými se v průběhu praxe setkal on nebo jeho spolužáci a společně s pedagogem hledat možnosti řešení. Odborná praxe I umožní také studentům konzultovat s odborníky z praxe své připravované diplomové práce, mohou se inspirovat aktivitami, které v rámci praxe v zařízení absolvují se školitelem. Získané poznatky mohou využít při tvorbě záměru diplomové práce.
Výstupy z učení
Odborné znalosti
Student si rozšíří své teoretické znalosti o činnosti rozvíjející profesní znalosti a dovednosti v návaznosti na studijní obor.
Odborné dovednosti
Student se dovede orientovat ve vybraných sférách veřejné správy, sociální práce a sociálních služeb a chápat tuto problematiku ve vztahu k různým teoretickým konceptům profese.
Obecná způsobilost
Rozumí znalostem nabytým ve výuce a dokáže je používat v rámci dalšího studia i výkonu odborné praxe. Student navazuje a rozvíjí znalosti a dovednosti nutné pro výkon profese.
Osnova
  • Průběh realizace:
  •  Zajištění praxe studentem nebo výběr nabízených praxí garantem oboru, smluvní ošetření.
  •  Seznámení s institucí, v níž student bude vykonávat praxi, vnitřními předpisy, bezpečností a ochranou při práci, dodržování GDRP v organizaci.
  •  Seznámení se se školitelem praxe a jeho pracovním týmem, pracovní náplní, používanými pracovními metodami a postupy.
  •  Samostatná praxe pod dohledem školitele, plnění zadaných úkolů.
  •  Zpracování Deníku praxe, které musí kromě zadaných úkolů zahrnovat také potvrzenou docházku, evaluaci školitele, autoevaluaci studenta.
  •  Vyhodnocení účasti studenta na supervizních seminářích.
  •  Ukončení, analýza a vyhodnocení vykonané praxe, kontrola strukturované písemné zprávy vyučujícím a udělení zápočtu.
  • Místa realizace praxe
  • V průběhu navazujícího magisterského studia musí student absolvovat jednu odbornou praxi v oblasti veřejné správy a druhou v oblasti sociální politiky a sociální práce. Volba pořadí je na individuální volbě studenta.
  •  Územní samosprávné celky,
  •  Česká správa sociálního zabezpečení,
  •  krajské pobočky Úřadu práce jako orgány pomoci v hmotné nouzi,
  •  Český zeměměřičský a katastrální úřad,
  •  služby sociální péče ve smyslu typologie zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů,
  •  služby sociální prevence ve smyslu typologie zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů,
  •  zařízení poskytující odborné sociální poradenství ve smyslu typologie zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů,
  •  orgány sociálně-právní ochrany dětí,
  •  Vězeňská služba ČR,
  •  Probační a mediační služba ČR,
  •  zařízení ústavní nebo ochranné výchovy,
  •  další orgány a instituce veřejné správy či sociálních služeb dle vlastní volby studenta a zaměření tématu diplomové práce
Literatura
    povinná literatura
  • CIMBÁL, Václav, ed., SOUKUP, Martin, ed. a SVOBODA, Aleš, ed. Cestami kvalitního vzdělávání ke zvýšení společenského uznání úředníka = Increasing officials' social recognition by the way of quality training. Praha: Institut pro místní správu Praha, 2007.
  • KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1147-1.
  • MUSIL, L. "Ráda bych vám pomohla, ale-": dilemata práce s klienty v organizacích. Brno: Marek Zeman, 2004. ISBN 80-903070-1-9. info
  • VÁCLAVÍKOVÁ, Anna. Diplomový seminář II. a Diplomová praxe II. (kombinované studium). Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, 2015. Elektronická studijní opora.
    doporučená literatura
  • KAHÁNKOVÁ, Jana a kol. Průvodce odborným praktickým vzděláváním v sociální práci: pro studující. Ostrava: Katedra sociální práce, Zdravotně sociální fakulta, Ostravská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7368-468-6.
  • NEDĚLNÍKOVÁ, Dana a kol. Průvodce odborným praktickým vzděláváním v sociální práci: pro vyučující semináře k odborné praxi. Ostrava: Katedra sociální práce, Zdravotně sociální fakulta, Ostravská univerzita, 2007. 125 s. ISBN 978-80-7368-469-3.
Metody hodnocení
Zápočet
Podmínkou pro získání zápočtu je 100% docházka na praxi, vypracování a odevzdání strukturované písemné zprávy z praxe včetně doporučujícího hodnocení školitele ze zařízení a účast v supervizních seminářích.
Informace učitele
Kontaktní výuka je vedena systémem diskusních konzultací na vybraná témata v oblasti supervizních problémů v rozsahu 12 hodin. Více informací o struktuře a náplni praxe student najde v materiálu zveřejněném a aktualizovaném na e-portále: https://elearning.slu.cz/enrol/index.php?id=146.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2022, zima 2023, zima 2024.