UNZSOP036 Ošetřovatelská péče o dítě v chirurgických oborech 3

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2022
Rozsah
15/18/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MUDr. Jan Žatecký, Ph.D. (přednášející)
Bc. Iveta Migašová (cvičící)
Garance
Ústav nelékařských zdravotnických studií – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. Veronika Slováček Hagenová
Rozvrh
Čt 22. 9. 11:25–16:20 C301, Čt 20. 10. 11:25–14:40 C301, Po 24. 10. 13:05–16:20 C301, Po 14. 11. 8:05–12:10 C303, Pá 18. 11. 12:15–16:20 C306, Po 21. 11. 8:55–12:10 C204, Pá 25. 11. 7:15–10:30 C208, 11:25–13:00 C202, Pá 16. 12. 8:05–12:10 C207
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek, který studenta/studentku seznámí s problematikou pediatrické ošetřovatelské péče v oborech dětská chirurgie, dětská ortopedie a traumatologie, dětská kardiochirurgie, dětská urologie, dětská neurochirurgie, dětská otorinolaryngologie, dětská stomatologie, atd. Student/ka bude schopen/schopna identifikovat a efektivně řešit specifika individuálních potřeb dítěte v souvislosti s chirurgickým onemocněním a chirurgickou léčbou.
Výstupy z učení
Odborné znalosti: Student umí charakterizovat příznaky, symptomy a léčbu u vybraných chirurgických onemocnění u dětí. Umí definovat specifika chirurgických zákroků a pooperační péči. Odborné dovednosti: Student je schopen u jednotlivých klinických chirurgických stavů naplánovat a poskytnout péči metodou ošetřovatelského procesu. Je schopen identifikovat a efektivně řešit specifika individuálních potřeb dítěte v souvislosti s chirurgickým onemocněním a chirurgickou léčbou. Obecná způsobilost (kompetence): Student dokáže u chirurgických onemocnění samostatně sestavit ošetřovatelskou anamnézu, diagnostikovat ošetřovatelské problémy, naplánovat péči a vyhodnotit očekávané výsledky ve změně zdravotního stavu pacienta. Student si získanou schopnost pracovat metodou ošetřovatelského procesu u chirurgicky nemocných pacientů bude v dalším studiu a klinické praxi ověřovat, zdokonalovat a prohlubovat. Po absolvování předmětu je student způsobilý aktivně pečovat o dítě metodou ošetřovatelského procesu v rámci kompetencí daných legislativou.
Osnova
  • 1. Traumatologie I- specifika dětského věku, skeletární traumatologie 2. Traumatologie II- poranění parenchymatózních orgánů, polytraumata 3. Onkochirurgie I- nádory plic, jícnu a žaludku 4. Onkochirurgie II-nádory tenkého a tlustého střeva, nádory jater a pankreatu 5. Onkochirurgie III-neuroblastom, nádory ledvin, nadledvin 6. Onkochirurgie IV-nádory varlete, lymfomy, 7. Onkochirurgie V- hemangiom a vaskulární malformace 8. Onkochirurgie IV- rabdomyosarkom, sakrokokcygeální teratom 9. Neurochirurgie I- vrozené vývojové vady 10. Neurochirurgie II- nádorová onemocnění, 11. Neurochirurgie III- cévní onemocnění mozku.
Literatura
    povinná literatura
  • TOŠOVSKÝ, Václav. Náhlé příhody břišní u dětí: včasná diagnostika. 9., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 1996. ISBN 80-7169-094-5.
  • HUČÍN B., ŽÁČEK P. Dětská kardiochirurgie. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4497-1.
  • ŠNAJDAUF, J., ŠKÁBA, R. a kol. Dětská chirurgie. Praha: Galén, 2005. ISBN 978-80-7262-329-7.
  • ŠNAJDAUF, J., CVACHOVEC, K., TRČ, T. Dětská traumatologie. Praha: Galén 2004. ISBN 978-80-7262-152-1.
  • JANÍKOVÁ, E., ZELENÍKOVÁ, R. Ošetřovatelská péče v chirurgii. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4412-4. info
    doporučená literatura
  • ZEMAN, M. A KOL. Chirurgická propedeutika. Praha: Grada, 2003. info
  • MIKŠOVÁ, Z., FROŇKOVÁ, M., ZAJÍČKOVÁ, M. Kapitoly z ošetřovatelské péče II. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1443-4.
  • WENDSCHE, P., POKORNÁ, A., ŠTEFKOVÁ, I. Perioperační ošetřovatelská péče. Praha: Galén, 2012. ISBN 978-807-2628-940.
  • KUBICOVÁ, Ľ. a kol. Chirurgické ošetrovateľstvo. Martin: Osveta, 2005. ISBN 80-8063
  • HEIDEROVÁ,H. Ošetřovatelská péče v chirurgických oborech II. 2012 Distanční studijní opora. 1. vyd. [online] Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. [cit. 2012]. Dostupné z: http://elearning.fvp.slu.cz/course/.
Výukové metody
Přednáška, prezentace, instruktáž, demonstrace, metody kritického myšlení, diskuze, samostudium.
Metody hodnocení
Splnění 80% docházky ve výuce, prokazování aktivity, teoretických a praktických vědomostí průběžně během výuky (studentovi, který se z vážných důvodů nemohl povinné výuky zúčastnit, vyučující určí náhradní způsob splnění studijních povinností). Zápočet: písemný test, 80% úspěšnost.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2021, zima 2023.